تهران-ایرناپلاس- اگر شکایت ویلموتس پذیرفته شود، فدراسیون فوتبال محکوم به پرداخت مبلغ ۶ میلیون یورو غرامت به اتهام «کلاه گذاشتن سر مارک ویلموتس» می‌شود، اما یک کارشناس حقوقی هر دو ادعای منتسب به ویلموتس مبنی بر این که فدراسیون فوتبال قرارداد را عوض کرده، یا توافق شفاهی داشته را قابل پذیرش نمی‌داند؛ با این حساب مشکل کار از کجاست؟

اگر شکایت ویلموتس پذیرفته شود، فدراسیون فوتبال بدون رئیس، باید مبلغ ۶ میلیون یورو به خاطر آنچه در فیفا «کلاه گذاشتن سر مارک ویلموتس» اعلام شده، غرامت بدهد! میراثی که مهدی تاج پیش از رفتن خود بر جا گذاشته و اکنون گفته این مربی خارجی سر فدراسیون فوتبال کلاه گذاشته است. شاید بعد از رسیدگی به پرونده ویلموتس مشخص ‌شود کدام  طرف سر دیگری کلاه گذاشته است!

رئیس سابق فدراسیون فوتبال درباره ادعای این مربی بلژیکی مبنی بر این‌که مسئولان فدراسیون فوتبال قراردادش را دستکاری کرده‌اند، گفته که ویلموتس از ادبیات خوبی استفاده نکرده و بهتر است بگوییم او سر ما کلاه گذاشته است. این مربی بلژیکی مدعی است بند پرداخت سه ماه غرامت در صورت فسخ قرارداد را بعدها فدراسیون فوتبال بدون اطلاع او در قراردادش اضافه کرده‌است. از طرفی مهدی علی‌نژاد، معاون وزیر ورزش هم گفته فدراسیون فوتبال باید پاسخگوی قرارداد مارک ویلموتس باشد، نه وزارت ورزش!

مهدی تاج، درباره اتفاقات اخیر مربوط به پرونده شکایت مارک ویلموتس و ادعای او گفته، بهترین جمله این است که او سر ما کلاه گذاشت. این مربی بلژیکی معتقد است که بند پرداخت سه ماه غرامت در صورت فسخ قرارداد را بعدها بدون اطلاع او در قراردادش اضافه کرده‌اند. چنین چیزی امکان‌پذیر نیست، زیرا هر یک از طرفین یک برگه از این قرارداد را در اختیار دارند.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال درباره شکایت کارلوس کی‌روش برای پاداش ۲۰۰ هزار دلاری از فدراسیون فوتبال گفت: «کی‌روش اعتراضی درباره عنوان سومی در جام ملت‌ها داشت که در دوره اخیر دیدار رده‌بندی برگزار نشد. در قرارداد آمده بود که اگر سوم شویم، می‌توانیم به او ۲۰۰ هزار دلار پاداش بدهیم که اگر این اتفاق می‌افتاد، یک میلیون دلار هم پاداش می‌گرفتیم.» نکته بسیار حائز اهمیت این است که پس از رقابت‌های جام ملت‌های استرالیا قرار شد دیگر دیدار رده‌بندی برگزار نشود.

از طرفی دست کم هشت ماه پیش از آغاز جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ به تمامی فدراسیون‌ها اطلاع‌رسانی نیز شده بود. البته ممکن است کی‌روش به خاطر آن یک میلیون دلاری که به دو تیم حذف ‌شده در مرحله نیمه ‌نهایی تعلق می‌گرفت، چنین درخواستی را داشته که باید در این باره نیز به او اطلاع‌رسانی شود. آن قدر که فوتبال ما در سال‌های اخیر به کارلوس کی‌روش و مارک ویلموتس بها داده و پول به پایشان ریخته، آنها به تیم ملی ما خدمت نکردند.

روزبه وثوق‌احمدی، کارشناس حقوقی فوتبال در رابطه صحبت‌های مهدی تاج به ایرناپلاس گفت: «هرچند من از متن قراردادهای این دو بی‌اطلاع هستم، اما به عقیده من یکی از دلایل این مشکلات، بد بستن  قرارداد و عدم مشورت با وکلای حاذق در این زمینه است. در واقع می‌توان گفت که اکثر شکایت‌ها از بی‌درایتی، بی‌کفایتی و عدم دانش مدیران ما از حقوق ورزشی است. البته من دقیقاً متوجه صحبت‌های آقای ویلموتس نشدم. امکان تغییر بند قرارداد بعد از امضا شدن فقط منوط به این است که طرفین دوباره آن را امضا کنند.»

رئیس سابق کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال معتقد است حرف‌های ویلموتس درباره دست بردن فدراسیون به قرارداد امکان‌پذیر نیست: «زمانی‌که قراردادی بسته می‌شود در دو نسخه امضا ‌است، یک نسخه در اختیار فدراسیون و نسخه دیگر آن نیز در اختیار سرمربی قرار می‌گیرد. قاعدتاً امکان تغییر قرارداد در هر دو نسخه وجود ندارد. اگر ویلموتس مدعی است فدراسیون فوتبال قرارداد را عوض کرده، این ادعا رد است، اگر هم ایشان مدعی هستند ما یک توافق شفاهی کردیم و آنچه در قرارداد آمده، مورد توافق من نبوده، به‌عنوان مثال حواسم نبوده، به‌هیچ‌عنوان قابل پذیرش نیست.»

وثوق‌احمدی عقیده دارد این حرف‌ها در مورد بازیکن یا مربی تازه‌کار مسموع نیست؛ چه رسد به مارک ویلموتس که یک مربی بین‌المللی است و در فوتبال اروپا کار کرده و همسرش نیز وکیل است، همیشه مشاور کنار خود داشته و حرف‌های او در هیچ مرجعی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

وی می‌افزاید: «در موضوعات راجع به مربیان که یک طرف آن خارجی است، اصولاً در کمیته وضعیت فیفا رسیدگی می‌شود و اگر این کمیته حکمی صادر کند و هرکدام از طرفین به آن اعتراض داشته باشند، می‌توانند مجدداً به دادگاه کاس یا همان دیوان عالی ورزش مراجعه کنند. نکته مهم این است دادگاه کاس زمانی‌که می‌خواهد به یک دعوا رسیدگی بکند، اول می‌بیند چه قانونی بر آن قرارداد حاکم است و چون در فیفا قانونی برای مربی‌ها وجود ندارد، دادگاه کاس اول به قرارداد نگاه می‌کند تا ببیند طرفین چه توافقی کرده‌اند و بعد می‌آید مقررات کشور سوئیس را ملاک قرار می‌دهد و بر اساس آن عرف، انصاف، قانون سوئیس و قرارداد بین طرفین به آن رسیدگی می‌کند. به همین دلیل ما باید همیشه به قراردادهایی که با مربیان یا بازیکنان خارجی منعقد می‌کنیم، حواسمان باشد قرارداد باید به شکل کامل نوشته شود تا هیچ‌ ابهامی وجود نداشته باشد و اگر کار به دادگاه کاس کشیده شد، صرفاً بر اساس توافق طرفین به آن رسیدگی کنند و آنجا ما متضرر نشویم.»  

کارشناس حقوق فوتبال درباره قرارداد پاداش کی‌روش نیز اعتقاد دارد بی‌دقتی شده است و می‌گوید:«فدراسیون و باشگاه‌ها باید مطلع باشند هر قراردادی که با مربی یا بازیکن خارجی می‌بندند، چند کارشناس با چند نگاه مختلف قرارداد را ببینند. این کار در حیطه مشاور فنی و مشاور حقوقی خواهد بود تا زمانی‌که شما می‌خواهید پاداشی را برای کسی در نظر بگیرید، بدانند که آن پاداش به شما تعلق می‌گیرد یا نه؛ آن هم به‌صورت شفاف. باید ببینید در آن تورنمنتی که شرکت کرده‌اید آیا برای کسب عنوان سومی جایزه‌ای در نظر گرفته شده یا خیر. در قرارداد کارلوس کی‌روش هم بی‌دقتی شده است. شاید منظور او این بوده که در آن مسابقات سوم مشترک وجود داشته که این هم با یک استعلام از AFC مشخص خواهد شد که آیا بازنده‌های مرحله نیمه نهایی مشترکاً سوم هستند یا خیر؟ قاعدتاً جواب منفی خواهد بود و می‌تواند دفاع خوبی برای ما باشد.»