تهران– ایرناپلاس– یک کارشناس مسائل سیاست خارجی در خصوص مذاکرات ترکیه با روسیه، پس از حمله ارتش آن به ادلب معتقد است: ترکیه می‌دانست ورود به «مذاکره سیاسی» بدون آنکه «موازنه‌ای معقول در میدان» داشته باشد، چیزی جز خسارت نیست. بر این اساس انتخاب گزینه‌هایی چون ارسال گسترده نیرو و درگیری که در ظاهر تنش‌آفرین به نظر می‌رسد، در واقع چیزی جز مقدمه‌چینی برای «توافق» نبود.

توافق ناقص
سیاوش فلاح‌پور کارشناس مسائل سیاست خارجی در خصوص ماهیت توافق اخیر میان روسیه و ترکیه در گفت‌وگو با ایرناپلاس گفت: توافق اخیر قبل از هرچیز یک توافق اجمالی و ناقص است. لذا این توافق نیاز به مذاکرات مهم روی جزئیات دارد که به وزرای دفاع دو طرف سپرده شده است.

وی افزود: همچنین بخشی از مسائل در توافق نیست، اما ظاهراً به شکل دفاکتو (بالفعل) از سوی طرفین پذیرفته شده که شامل عقب‌نشینی‌های مهمی برای معارضان و برخی عقب‌نشینی‌ها برای ارتش سوریه می‌شود. اما در مجموع، طرفین راضی هستند.

روسیه، برنده اصلی
فلاح‌پور گفت: برنده اصلی قطعاً روسیه است که توانست واقعیت میدانی جدید را تا حد زیادی بر طرف مقابل تحمیل کند.

وی در خصوص راهبرد ترکیه برای ورود به مذاکره افزود: ترکیه در آغاز حاضر به مذاکرات سیاسی نشد، چراکه این به معنای پذیرش وضع موجود بود. زبان قدرت را انتخاب کرد و دست به قمار بزرگی زد که جواب داد. بیش از ۱۰ هزار نیرو به ادلب ارسال کرد، تسلیحات خطرناکی در اختیار معارضین قرار داد و در نهایت هم آن‌ حملات شدید پهپادی که دیدیم. این‌گونه نوعی توازن ایجاد کرد و بعد از این، مذاکره واقعی آغاز شد.

پیشروی‌های سوریه
این کارشناس مسائل سیاست خارجی افزود: حالا ترکیه با دست خالی توافق نکرده است. پست‌های نظامی‌اش پابرجاست. آتش‌بس، بحران آوارگان را ولو به شکل موقت تا حدودی متوقف کرده است. در عین حال در M4 حضور دارند و این گشت مشترک به‌نوعی حکم منطقه شبه‌ امن را برای بخشی از ادلب بازی می‌کند.

بزرگراه استراتژیک M4 در شمال سوریه واقع شده و شرق این کشور را به غرب متصل می‌کند.

وی در خصوص وضعیت جدید سوریه ادامه داد: در مقابل، سوریه پیشروی‌های بسیار زیادی داشته که همگی به واقعیت‌های میدانی تبدیل شد و در مذاکرات پوتین و اردوغان رسمیت یافت. محاصره ادلب در حال تکمیل است و حتماً این روند ادامه خواهد داشت. جالب آنکه متن توافق در کنفرانس خبری به سه زبان روسی، ترکی و انگلیسی منتشر شد و خبری از زبان عربی نبود.

تفاوت‌های ساختاری ترکیه
سیاوش فلاح‌پور در خصوص اینکه چرا ترکیه در زمینه مدیریت بحران‌های داخلی از ظرفیت بالایی برخوردار نیست، گفت: این وضعیت ریشه در اقتصاد و ساختار سیاسی ترکیه دارد. آنها صنعتی گردشگری هستند و ما کشور نفتی هستیم. قدرت در آنجا متکثرتر است و اینجا متمرکزتر. لذا ما (همچنین سوریه و روسیه و...) توانایی بیشتری برای مانور میدانی داریم. اما با تمام‌ اینها ترکیه کار خودش را کرده و می‌کند.

وی در پایان افزود: علاوه بر اینها، جامعه ترکیه در سایه رهبری اردوغان شاهد تحولات زیرساختی بسیار عمیقی است که اگر به نتیجه برسد واقعاً هویت و شخصیت این کشور را تغییر می‌دهد.

گفتنی است توافق‌نامه روسیه و ترکیه نکات زیر را شامل می‌شود: پایان همه عملیات جنگی در امتداد خط تماس موجود بین نیروها از نیمه شب 6 مارس. روسیه و ترکیه یک کریدور امنیتی شش کیلومتری در شمال و جنوب بزرگراه M4 در سوریه ایجاد می‌کنند. روسیه و ترکیه از 15 مارس، گشت زنی های مشترک خود را در امتداد بزرگراه M4 آغاز می کنند.