تهران- ایرناپلاس-  یک فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه «ممکن است که آقای رئیسی برای رسیدن به ائتلاف کمک کرده باشند»، می‌گوید: هم شانا و هم جبهه پایداری، معیارهایی برای بستن فهرست‌هایشان داشتند که در مرحله نهایی برای لیست ۳۰ نفره اختلافاتی پیش آمد. اما درنهایت با مداخله بزرگان، به نتیجه خوبی رسیدند و ائتلاف شکل گرفت.

روز گذشته خبرها با شکست اصولگرایان در رسیدن به وحدت و ائتلاف به پایان رسیده بود که به‌یک‌باره لیست جدیدی از ائتلاف شورای هماهنگی نیروهای انقلاب منتشر شد. ائتلافی که این بار، برای جبهه پایداری سهم بیشتری قائل شده بود و نام مرتضی آقاتهرانی در رتبه دوم لیست، خودنمایی می‌کرد.

حالا حسن غفوری‌فرد، فعال سیاسی اصولگرا درباره کش‌وقوس‌های به وحدت رسیدن اصولگرایان به ایرناپلاس می‌گوید: رسیدن به ائتلاف به یک کار منسجم و سازمان‌یافته احتیاج داشت. معیارهایی در نظر گرفته شد که با شایسته‌سالاری و در نظرگیری معیارها، هم در شانا و هم در جبهه پایداری انجام شد. اما بالاخره در مرحله نهایی برای لیست ۳۰ نفره اختلافاتی پیش آمد. درنهایت با مداخله بزرگان و داوری به نتیجه خوب رسیدند.

غفوری فرد همچنین ادامه می‌دهد: طبیعی است، وقتی بنا باشد که بر اساس معیارها و شاخص‌ها افراد انتخاب شوند مسائلی پیش خواهد آمد. چراکه اطلاعاتی درباره نقاط مثبت و منفی افراد وجود نداشت و کسانی که فکر می‌کردند بر معیارها منطبق هستند، ممکن است ناراضی شوند.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش که چرا ارائه لیست نهایی به درازا کشید، توضیح می‌دهد: انتخاب یک لیست ۳۰ نفره از بین این‌همه فرد کار آسانی نیست. مخصوصاً اینکه همه این افراد، شاخص‌های شورای نگهبان را داشتند و همین موضوع کار را سخت می‌کرد. بعد از دیدن این لیست به نظرم همه نظرشان تغییر خواهد کرد.

او همچنین درباره اینکه آیا جبهه پایداری از لیست رضایت دارد، اضافه می‌کند: هم شانا و هم جبهه پایداری مطالعات عمیقی کردند و لیست ۳۰ نفره ارائه دادند اما بالاخره ائتلاف به این معناست که باید مماشات صورت بگیرد. آن‌هایی که این کار را کردند، صلاح انقلاب را در نظر گرفتند و بحث‌های دوستی را کنار گذاشتند. یعنی به این فکر کردند که فارغ از اینکه آن فرد در حزب و گروه ما هست یا نه، وضعیت او چیست.

او درباره ریاست مجلس آینده هم توضیح می‌دهد: چهره‌های شاخص لیست تهران هستند و ممکن است در شهرستانها هم افرادی باشند. باید دید که اکثریت مجلس چطور بسته خواهد شد چون این موارد در تعیین ریاست مجلس تأثیر دارد.

غفوری فرد درباره ورود سید ابراهیم رئیسی به ماجرای ائتلاف اصولگرایان، می‌گوید: من اطلاعی ندارم. اما ممکن است آقای رئیسی برای رسیدن به ائتلاف کمک کرده باشند.

 گفتنی است از همان ابتدا نقش سید ابراهیم رئیسی در شکل گیری شورای ائتلاف اصولگرایان پررنگ بود. قبل تر مرتضی طلایی به نامه نیوز گفته بود که بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته آقای رئیسی با چهره‌های اصولگرای مطرح در انتخابات‌های ریاست جمهوری گذشته از جمله آقای جلیلی و آقای قالیباف جلساتی داشتند و این ابتکارشان باعث شکل‌گیری ائتلافی بین اصولگرایان شد و شورای ائتلاف نیز نتیجه همین اقدام آقای رئیسی بود. ایشان سعی داشتند به‌عنوان چهره‌ای فراجناحی و معنوی برای وحدت نیروهای انقلاب مطرح شده و نقشی پدرانه ایفا کنند. بعد از تشکیل شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، این وظیفه از روی دوش ایشان برداشته شده و بر دوش شورا قرار گرفت.


 با این حال رئیسی پس از نشستن بر کرسی ریاست دستگاه قضا از عضویت در این شورا کناره گرفت اما در این روزها خبرهایی منتشر شد که او پس از به اختلاف خوردن گروه های مختلف اصولگرایی و انتشار لیست های متعدد انتخاباتی وارد صحنه شده. این گزاره نیز باتوجه به مقبولیت وی در میان جبهه پایداری چندان بی راه به نظر نمی رسید. با این حال غلامحسین  اسماعیلی، سخنگوی قضاییه در نشست خبری روز گذشته خود و در پاسخ به سؤال خبرگزاری آنا مبنی بر اینکه آیا رئیس قوه قضائیه به جریان اصولگرا و انقلابی توصبه کرده‌اند که به یک لیست واحد برسند؟ گفت: برخی از شایعات در فضای مجازی مطرح شد و به صورت صریح اعلام می‌کنم که رئیس قوه قضائیه هرگز از هیچ فرد، لیست و جریانی در امر انتخابات حمایت نمی‌کند و هیچ لیست و کاندیدایی ندارد. البته گروه‌های مختلف و جریانات سیاسی ملاقات‌هایی را با ایشان داشتند و تقاضاهایی را از ایشان داشتند و آقای رئیسی هم صراحتاً اعلام کردند که در امر انتخابات چه در باب تأیید صلاحیت‌ها و تهیه لیست گروه‌ها به لحاظ لزوم رعایت شأن و جایگاه قوه قضائیه معذورم و به مراجعه‌کنندگان نیز پاسخ داده شده است که بنده از ورود به این عرصه معذورم. رئیس قوه قضائیه به هیچ جریانی برای رسیدن به لیست واحد توصیه‌ای نکردند.