تهران- ایرناپلاس- برخی کاندیداهای رد صلاحیت شده، به اقدام هیئت‌های نظارت شورای نگهبان در عدم احراز صلاحیت خود در فضای مجازی واکنش نشان داده و در این‌باره اطلاع‌رسانی کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرناپلاس، روز گذشته نتایج بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس یازدهم از سوی هیئت نظارت شورای نگهبان با روش‌های مختلفی چون پیامک، نامه و همچنین اعلام پراکنده خبرگزاری‌ها و کانال‌های تلگرامی انجام شد. این در حالی است که اعلام رسمی لیست تایید صلاحیت‌ها یا ردصلاحیتی‌ها انجام نمی‌شود و شورای نگهبان معمولا علت عدم اعلام دلایل رد صلاحیت کاندیداها را احتمال عدم رضایت آنها و ضربه به آبروی افراد اعلام کرده است.

با این حال با توجه به گسترش استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، در این دوره شماری از نامزدهای ردصلاحیت شده در این فضا اقدام به اطلاع‌رسانی درباره نتیجه بررسی صلاحیت خود و حتی مشورت درباره شکایت به شورای نگهبان کرده اند.

محمود صادقی، نماینده تهران در واکنش به رد صلاحیت خود، بخشی از خطبه امام علی(ع) را توییت کرد که دنیا را از عطسه بز کم‌ارزشتر می‌داند.

جواد امام، رئیس بنیاد باران هم مشروح دلایل رد صلاحیت خود را اعلام کرده که اعتمادآنلاین آن را منتشر کرده است. در متن رئیس بنیاد باران، دراین‌باره آمده است:«باسلام اینجانب هم به استناد بند ١ و ٢ و ٤ ماده ٢٨ الحمدلله حفظ آبرو نمودند و رد صلاحیت شدم.»

در ادامه این متن جواد امام با اشاره به «عدم التزام به اسلام،عدم التزام به جمهوری اسلامی،عدم التزام به قانون اساسی و ولایت‌فقیه» به عنوان دلیل ردصلاحیتش، نوشته: اینجانب اسم خود جواد اسم پدر محمد پدربزرگ فتح‌الله مسلمان شیعه دوازده‌امامی، پدربزرگ مادری روحانی، مادربزرگ از سادات رضوی (از اصل و نسب امام رضا(ع)) هستم. همچنین هشتادوشش ماه سابقه حضور در دوران دفاع مقدس،٤٠٪؜ جانبازی، جانشین فرمانده یگان مستقل ویژه شهادت، معاونت خدمات پرسنلی دانشگاه امام حسین (ع)،.. را در کارنامه خود دارم.جالب است تازه فهمیدیم تمام این چیزهایی که بهش اعتقاد و ایمان و تبعیت ازش نموده و عمرمان را برای حفظ و حراست آن گذاشتیم به‌عکس بوده و تمامی آن راه باطل بوده که پیمودیم! تفسیر درست از اسلام همین است که افراد امروز با آن ما را مورد داوری و قضاوت کرده و نه‌تنها صلاحیت بلکه اعتقاد به دین و وطن و قانون اساسی‌اش نیز مردود اعلام می‌گردد.»

یکی از نامزدها در استان خراسان جنوبی نیز با انتشار نامه رد صلاحیت خود نوشت: یزدانیان که تعیین صلاحیت کردی همه عمر/ دیدی که چگونه تعیین صلاحیت کردند او را.

همچنین در نامه کتبی و محرمانه یکی دیگر از نامزدهای انتخابات آینده که در اختیار خبرنگار سیاسی ایرناپلاس قرارگرفته، آمده است:« هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نظر هیئت اجرایی این مرکز انتخابیه مبنی بر تأیید صلاحیت شما را تأیید نکرده و صلاحیت جنابعالی را به استناد ماده ۲۸ و بند دو و بند چهارم همان ماده‌قانونی رد کرده است.»

دیگر نامزد انتخابات مجلس آینده در استان تهران نیز در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: «طبق تماس تلفنی استاندار محترم تهران به لطف شورای محترم نگهبان صلاحیتم احراز نگردیده. با تشکر از همه دوستان عزیز و بزرگوار. از اینکه شورای نگهبان در این اوضاع حساس بار مسئولیت سخت نمایندگی را از دوشم برداشت سپاسگزارم و هیچ اعتراضی هم نخواهم کرد. خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر گرداند.»

سید ابوالفضل موسوی، نماینده فعلی مردم یزد هم که برای دوره یازدهم مجلس رد صلاحیت شده، نامه محرمانه ردصلاحیت خود را در اختیار کانال خبری «یزد تیتر» قرار داده است. در این نامه آمده که صلاحیت او بنا بر ماده ۲۸ و بند یک قانون انتخابات رد شده است. همچنین در این نامه آمده که دلایل و اسناد رد صلاحیت وی، در صورت درخواست کتبی از طریق «مرجع رسیدگی‌کننده» به اطلاعش خواهد رسید.

یکی دیگر از نامزدهای انتخابات آینده نیز پیامک دریافتی خود مبنی بر رد صلاحیتش را در اختیار خبرنگار ایرناپلاس قرار داده که در آن آمده:« داوطلب گرامی با توجه به اینکه صلاحیت شما از طرف هیئت نظارت مورد تائید قرار نگرفته است لذا به‌منظور دریافت نتیجه کتبی از هم‌اکنون یکشنبه مورخ ۹۸/۱۰/۲۲ لغایت دوشنبه مورخ ۹۸/۱۰/۲۳ (به مدت ۲۴ ساعت) شخصاً به آدرس خیابان شهید مطهری خیابان میرعماد کوچه چهارم جنب داروخانه پلاک ۲۰ مراجعه نمایید.»

بنا بر گزارشهای منتشرشده به نظر می‌رسد هیئت مرکزی ناظر بر انتخابات مجلس ۹۸، رد صلاحیت داوطلبان را به شیوه‌های گوناگونی از قبیل پیامک، تماس تلفنی، نامه محرمانه و ... به اطلاعشان رسانده است. همچنین این رد صلاحیت‌ها غالباً به استناد بند اول، دوم و چهارم ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام‌شده است که «اعتقاد و التزام عملی به اسلام»، «التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» و «ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقۀ فقیه» بندهای اول، دوم و چهارم این ماده قانونی هستند.

اعلام دلایل رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی اشاعه فحشاست

اواخر تیرماه سال جاری، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان بسیجی با عنوان «مطالبه‌گری از شورای نگهبان» در محل اردوگاه سیدالشهدای شهر آبعلی شهرستان دماوند، گفته بود: قانون انتخابات گفته دلایل رد صلاحیت محرمانه به خود فرد ارائه شود و ما نمی‌توانیم این مهم را رسانه‌ای کنیم. اگر صلاحیت فردی برای حضور در انتخابات تأیید نمی‌شود، شورای نگهبان نمی تواند دلایل را مطرح کند زیرا منع شرعی و قانونی وجود دارد و این اقدام خود اشاعه فحشاست.

کدخدایی همچنین گفته بود: قانون مکلف کرده بندهای قانون انتخابات را که مربوط به شرایط و موانع است، به طور رسمی از طریق فرمانداری‌ها و استانداری‌ها به نامزدها اعلام کنیم؛ علاوه بر این به هر فردی که رد صلاحیت نشده با حضور در شورای نگهبان دلایل را با مستندات موجود کاملاً بیان می‌کنیم و این کار در حال انجام است.