تهران- ایرناپلاس- سخنگوی جبهه پایداری می‌گوید که این جبهه در ائتلافی که انتخاب اصلح صورت گیرد حضور خواهد داشت. جبهه پایداری مخالف وحدت نیست، اما وحدتی که به انتخاب اصلح منجر شود.

مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری معتقد است در انتخابات مجلس دهم اگر لیست ائتلافی اصولگرایان آسیب دید، به دلیل بی‌توجهی به انتخاب اصلح بود. متقی‌فر می‌گوید: مهم نیست یک عضو جبهه پایداری به‌عنوان یک تشکل سیاسی در لیست باشد یا نباشد؛ بلکه آرمان و گفتمان جبهه پایداری که برگرفته از گفتمان امام و رهبری است باید بر لیست، حاکمیت داشته باشد. مشروح گفت‌وگوی ایرناپلاس با سخنگوی جبهه پایداری در ادامه می‌آید:

اخیراً آیت‌الله مصباح‌یزدی سخنرانی‌ای درباره انتخاب اصلح و ائتلاف داشتند. بعد از این سخنرانی برخی تحلیل کردند که رویه جبهه پایداری تغییر کرده و مایل به ائتلاف با سایر گروه‌های اصولگرایی است، برخی نیز با استناد به تأکید آقای مصباح‌یزدی بر انتخاب اصلح بر این باورند که این جبهه همچنان بر روال قبلی است.

اگر ائتلاف به نقطه‌ای برسد که همه دنبال اصلح باشند، منافاتی با فرمایشات آیت‌الله مصباح ندارد. اگر در ائتلاف قرار باشد انتخاب اصلح صورت بگیرد حتماً آن ائتلاف اتفاق می‌افتد.

گروه‌های اصولگرایی در انتخابات‌های قبل، علاوه بر انتخاب اصلح بر گزینه رأی‌آور نیز تأکید داشتند.

منظور از انتخاب اصلح انتخاب از بین نامزدهای صالح موجود است. از خلأ که نیرو نمی‌آید. اگر به سمت انتخاب اصلح روی آوریم، کم‌کم انتخابات گفتمانی‌تر و انقلابی‌تر می‌شود و مشکلات کشور نیز کم می‌شود. هرچه به سمت انتخاب اصلح حرکت کنیم، معیارهای انقلابی و توانمندی بیشتر اعمال می‌شود. انتخاب اصلح تابع شرایطی است که آن شرایط را همه می‌فهمند. آیت‌الله مصباح می‌گوید جبهه پایداری مخالف وحدت نیست، منتها وحدتی که به انتخاب اصلح منجر شود، چه انتخابات ریاست‌جمهوری چه انتخابات دیگر.

با این تفاسیر، رویه و منش جبهه پایداری تغییر نکرده است.

جبهه پایداری قبلاً هم با وحدت مشکلی نداشت، اما باید سازوکار وحدت به‌گونه‌ای باشد تا افرادی انتخاب شوند که اصلح باشند؛ افرادی که گفتمان انقلابی داشته و استکبارستیز باشند. راه برون‌رفت از مشکلات کشور انتخاب اصلح است. انتخابات باید به‌گونه‌ای اتفاق افتد که به نفع نظام رقم بخورد.

به نظرم در گذشته جبهه پایداری حاضر به ائتلاف با اصولگرایان نبود…

ما در انتخابات گذشته با اصولگرایان ائتلاف کردیم. جبهه پایداری ائتلاف کرد. آن زمان هم تکیه بر انتخاب اصلح بود و الان هم هست. آن زمان هم اگر آسیبی رسید به این دلیل بود که به انتخاب اصلح کم‌توجهی شد.

یعنی در انتخابات مجلس دهم، اصولگرایان در بستن لیست به انتخاب اصلح کم‌توجهی کردند؟

در انتخاب لیست انتخاباتی باید به این نکته توجه شود که جهت‌گیری‌ها همسو با آرمان‌های انقلاب باشد. نباید این‌طور بشود که مخالف برجام و موافق برجام کنار هم بنشینند. چون مردم موافقان برجام را غیرانقلابی و سازشکار می‌دانند و مخالف برجام را اصلح و انقلابی! مملکت فلج شده چون موافقین برجام حاکم شده‌اند. لیست امید سرتاسر موافق برجام بود. بنابراین نفس انتخابات و فرهنگ آن باید به نفع انتخاب اصلح تغییر کند.

مدیریت کار باید به سمت انتخاب اصلح برود. مردم نگاه می‌کنند نخبگان چه می‌گویند. در هر جامعه‌ای نخبگان افکار را به سمتی می‌برند که هدف عالی محقق شود. بنابراین نخبگان باید منافع حزبی را کنار بگذارند و منافع نظام و مردم را در نظر بگیرند.

شما بر لزوم در نظر گرفتن منافع مردم تأکید دارید و توصیه می‌کنید منافع حزبی باید کنار گذاشته شود، اما بسیاری از تشکل‌های اصولگرایی، جبهه پایداری را متهم به سهم‌خواهی و توجه به منافع حزبی خود می‌کنند.

هرگز چنین چیزی نیست. نمی‌دانم کدام اصولگرا را می‌گوئید. من برای حرف شما سندی ندارم.

بسیاری از اصولگرایان چنین ادعایی مطرح کرده‌اند.

من اینجا به‌عنوان سخنگو اعلام می‌کنم یک نفر از اعضای جبهه پایداری در لیست نباشد، اما افراد اصلح در لیست حضور داشته باشند. جبهه پایداری به‌عنوان یک تشکل سیاسی مهم نیست که عضو رسمی‌اش در لیست قرار داشته باشد، بلکه آرمان و گفتمان جبهه پایداری که برگرفته از گفتمان امام و رهبری است باید در لیست باشد و حاکمیت داشته باشد.

برخی همین تأکید بر انتخاب اصلح را مورد نقد قرار می‌دهند و می‌گویند گزینه‌هایی که این جبهه به‌عنوان اصلح بر آنان اصرار دارد چندان هم اصلح نیستند. آیت‌الله مصباح هم آن زمان هم بر انتخاب اصلح تأکید داشتند و احمدی‌نژاد را اصلح می‌دانستند.

در ۸۸ فتنه درگرفت. هیچ عاقلی به سران فتنه رأی نمی‌دهد.

پس چطور شورای نگهبان آنها را تأیید صلاحیت کرد.

شورای نگهبان مطابق معیارهای حداقلی که دارد تأیید می‌کند. شورای نگهبان لیستی می‌دهد که مشارکت حداکثری رقم بخورد با حضور سلایق مختلف سیاسی. اینها هم وقتی ثبت‌نام کردند، نگفتند می‌خواهیم فتنه کنیم. گرچه از قبل یک سری کارهایی کرده و آثار فتنه را ظاهر کرده بودند، لکن هنوز شورای نگهبان به این نتیجه نرسیده بود که آنها را رد صلاحیت کند. اینها فتنه کردند و در فضای فتنه هر کس به اینها رأی دهد یا جاهل است یا خائن.

آن زمان بین نامزدهای اصولگرا آقای محسن رضایی هم بود، اما شما احمدی‌نژاد را اصلح دانستید. ولی بعدها خودتان اعلام کردید که او انحرافی است.

هم روحانی و هم احمدی‌نژاد هر کس رئیس‌جمهور شود در حین خدمت اگر منحرف شود، باید با او برخورد کرد. ما هم وقتی دیدیم احمدی‌نژاد از مسیر انقلاب خارج شده است، از او جدا شدیم.

چطور می‌شود فردی اصلح و مورد تأیید امام زمان خواند شود، اما انحرافی از کار درآید؟ شاید حمایت‌های آن زمان شما زیاده‌روی بوده است و نباید چنین تعریف‌هایی می‌شد.

من برای این به شما جواب نمی‌دهم چون می‌خواهید یک چیزی از من بگیرید. چهار نفر نامزد بودند که آن روز احمدی‌نژاد اصلح بود نه اینکه کامل بود. اگر آن روز موسوی را انتخاب می‌کردیم حتماً نظام را برمی‌گرداند.

برگردیم به بحث انتخابات و ائتلاف جبهه پایداری با اصولگرایان. شما اشاره کردید نسبت به لیستی که برای انتخابات مجلس دهم بسته شد انتقاد داشتید. آیا علت شکست آن لیست را نبودن افراد اصلح در آن می‌دانید؟

تحلیل اینکه چرا رأی نیاورد برای زمان خودش است. جبهه پایداری مخالف ائتلاف و وحدت نیست. چون ائتلاف یک بحث دینی است، اما معیارهای وحدت باید معیارهای الهی و انقلابی باشد. اگر اینها محور وحدت باشد چرا وحدت نکنیم.

مثلاً با لیستی که در آن آقای لاریجانی سرلیست باشد یا حضور داشته باشد، ائتلاف می‌کنید؟

الان که وقت لیست نیست. آقای لاریجانی هم مواضعش را شفاف نگفته که می‌خواهد کجا باشد. صحبت درباره مصادیق خیلی زود است. ما درباره شاخص‌ها صحبت می‌کنیم. آقای لاریجانی هم خودش اعلام کرده که این دوره برای انتخابات مجلس ثبت‌نام نمی‌کند.