تهران- ایرناپلاس- با وجود تأکید بزرگان جریان اصولگرایی به لزوم وحدت، اعضای جبهه پایداری اعلام کردند در انتخابات آینده با لیست مستقل حضور پیدا خواهند کرد و نواصولگرایان هم با این ایده راهشان را از مابقی اصولگرایان جدا کرده‌اند. به نظر می‌رسد اصولگرایان این بار هم نتوانند زیر پرچم یک لیست انتخاباتی مشترک جمع شوند و ائتلاف کنند.

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین به روزنامه سازندگی گفته اصولگرایان همیشه حدود یک سال و نیم قبل از انتخابات، جلسات و رایزنی‎ها را آغاز می‎کنند و هدفشان رسیدن به وحدت صد درصدی است؛ در این بین، شاید به ۷۰ درصد وحدت برسند. باهنر افزوده که منظور از وحدت، وحدت ائتلافی است، یعنی ممکن است مواضع گروه‎ها یکی نشود اما باید به این جمع‌بندی برسند که در انتخابات با هم ائتلاف کنند.

آیت‎الله محمدتقی مصباح یزدی هم در دیدار اخیر خود با اعضای جبهه پایداری تلاش کرده ‎است اعضای این جبهه را به همگرایی دعوت کند. به گزارش تسنیم، آیت‎الله مصباح در این دیدار، به انتخاب «اصلح» اشاره کرده و گفته ‎است: سهم خواهی یعنی دنیاطلبی؛ سهم خواهی چیست؟! یعنی اگر من می‌دانم فردی از یک گروه دیگر اصلح است، به او رأی ندهم بلکه به هم گروهی خود رأی بدهم. اما چرا او را انتخاب نکنم؟! فردا که خودم بخواهم رأی بدهم، اگر به او رأی ندهم چه حجتی پیش خدا دارم؟ رهبر معنوی جریان پایداری ائتلاف را مفید تلقی کرده و گفته اگر ائتلاف برای این باشد که بنشینند و واقعاً اصلح‎ها را انتخاب کنند، مفید است.

آیت‌الله مصباح همچنین بیان کرده‎: باید بدون تهمت زدن و شایعه‎سازی، به‌صورت دوستانه تک تک بررسی کنیم که واقعاً در میان مجموع این مثلاً صد نفر از گروه‎های مختلف، چه کسانی بهترند؟ یکی‌یکی آنها را با هم مقایسه کنیم، هرکدام را که بهترند، همه قبول کنیم. اگر این است معنای ائتلاف، اهلا و سهلا، خیلی خوب!

اما با وجود تأکید بزرگان جناح اصولگرایی به لزوم وحدت، اعضای جبهه پایداری گفته‎اند که در انتخابات آینده با لیست مستقل شرکت می‎کنند. به گزارش ایسنا، محمد سلیمانی، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در گردهمایی مسئولان پایداری استان‎ها اعلام کرده که فعلاً تصمیم دارند برای انتخابات مجلس یازدهم در تهران، لیست مستقل بدهند. چون از سوی جریان‌های دیگر شرایط نامشخص است و روند شفافی نمی‎بینند. خبرگزاری فارس هم گزارش داده که پایداری‌ها اعلام کرده‌اند فعلاً بنا دارند با لیست مستقل در انتخابات مجلس حضور یابند.

راه جدید قالیباف با تمسک به جوانان

هفته پیش هم محمدباقر قالیباف از چهره‌های مطرح اصولگرایی ویدیویی در کانال اطلاع‎رسانی خود منتشر کرد و خطاب به جوانان گفت: سیاست ورزی جریان انقلابی ضمن حفظ مبانی بایستی متحول شود تا چهره‌های نو حرکت در مسیر «نواصولگرایی» را هرچه زودتر آغاز کنند. او در این پیام، وب سایتی برای ثبت‌نام جوانان مستعد معرفی کرد و گفت: امروز زمان اصلاح ریل‌گذاری در مسیر سیاستگذاری کشور است و ان‌شاءالله با همت و مشارکت شما جوانان، مردم عزیز ما طعم شیرین کارآمدی را از سوی نیروهای انقلاب خواهند چشید. البته قالیباف از حدود یک سال قبل از ایده «نو اصولگرایی» اش رونمایی کرده‎ بود و به‎نظر می‎رسد حالا هم قصد دارد تا با در دست داشتن این ایده، راهش را از اصولگرایان سنتی و متحدان قدیمی‎اش جدا کند و به جوانان متوسل شود. ایده نواصولگرایی با استقبال سرد هم‌قطاران قالیباف مواجهه شد و حتی در برخی موارد سیاسیون اصولگرا آن را مورد نقد قرار دادند.

تلاش اصولگرایان برای وحدت

به نظر می‌رسد اصولگرایان با از سر گذراندن شکست در دو انتخابات گذشته و انتقاداتی که به سازوکار جمنا وارد شد، این بار در تلاش هستند که به وحدت حداکثری برسند. هرچند که تاکنون توفیقی نداشته‌اند. سال گذشته درحالی که هنوز بحثی از انتخابات آینده مجلس مطرح نبود، چند چهره اصولگرا از شکل‎گیری «شورای وحدت» خبر دادند. به گفته آنها، حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، غلامعلی حدادعادل، علیرضا زاکانی، سید محمدرضا میرتاج‎الدینی، محسن رضایی و سعید جلیلی از اعضای این جلسات بودند. اما حالا باهنر در گفت‎وگو با سازندگی از نام جدیدی برای ائتلاف اصولگرایان سخن به میان آورده و گفته: هر دوره اسم و عنوان متفاوتی هم پیدا می‎کنیم، این عنوان یک بار «شورای ائتلاف اصولگرایی» است بار دیگر جمنا و به همین نحو. البته مهم نیست و محتوا اهمیت دارد. طبیعتاً در حال حاضر هم کار را برای انتخابات شروع کردیم و تلاش می‌کنیم وضع مجلس یازدهم به‌زعم ما، از مجلس دهم بهتر باشد. البته ابراهیم رئیسی بعد از انتصاب به ریاست قوه قضاییه از این جمع خارج شده است.

حالا هم با جدایی پایداری ها و مسیر جدید قالیباف برای انتخابات، به نظر می رسد فاصله اصولگرایان روز به روز با وحدت بیشتر می شود در حالی که خودشان به ضرورت وحدت برای پیروزی در انتخابات پیش رو واقف شده اند.