آبشارها؛ تبلور زیبایی و شکوه  

تهران- ایرنابازار- آبشارها جلوه ای از شکوه طبیعت و گنجینه هایی ارزشمند در مسیر رشد و توسعه صنعت گردشگری به شمار می روند که انسان را به تماشای جدال آب و صخره‌ها در مسیر سرازیر شدن از بلندای سنگ ها می کشانند و تجربه ای ناب را خلق می کنند.

ایرنابازار- آبشارها در زمره زیباترین و باشکوه ترین پدیده‌های طبیعی محسوب می شوند که منظره ای جذاب از برخورد آب با سنگ ها و سرازیرشدن آن از بلندای صخره‌ها به پایین یک دره یا دامنه را خلق می کنند و آرامشی وصف ناشدنی را به ارمغان می آورد. ایران با طبیعتی متنوع و آب و هوایی چهارفصل دارای تعداد زیادی آبشار است که در نوع خود بی نظیرند و از جمله جاذبه های طبیعی به شمار می روند که هر ساله با مناظر خیره‌کننده خود، تعداد زیادی گردشگر را جذب می کنند.

اکنون به بهانه فصل تابستان که فرصت مناسبی برای تفریح و گردشگری است به معرفی برخی از آبشارهای ایران می پردازیم تا بیش از پیش با طبیعت سرسبز و بی نظیر کشور آشنا شویم.

آبشار زال، آبشاری بکر در دل جنگل‌های سوادکوه

آبشار زال از جمله جاذبه‌های طبیعی بی نظیر و زیبای منطقه شیرگاه سوادکوه استان مازندران است که با نام های آبشار زال دره بابل و زال دره نیز شناخته می شود و از قله‌ کوه زال سرچشمه می گیرد. آبشار زال در جنوب غربی قائمشهر و غرب شیرگاه قرار دارد و در منطقه بابل کنار و میان روستاهای سیدکلا و قرآن تلار است.

برای رسیدن به این آبشار و طببیعت بکر آن بایستی در مسیرهای جنگلی، خاکی، کوهستانی و نسبتا صعب العبور پیاده روی کرد. به همین دلیل باید تجهیزات مناسب به همراه داشت، به اصول مسیریابی جنگلی واقف بود و با افراد حرفه ای و آشنا به منطقه همراه شد. فصل های بهار و تابستان بهترین زمان برای رفتن به آبشار زال است.

آبشارها؛ تبلور زیبایی و شکوه  

آبشار لوشکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران

آبشار لوشکی از مرتفع ترین و زیباترین آبشارهای ایران در فاصله پنج کیلومتری روستای درزکری شهر تالش استان گیلان ایران قرار دارد. این آبشار تشکیل شده از سه آبشار پله مانند است که ارتفاع آبشار اصلی آن ۷۵ متر، آبشار بالادست ۱۴ متر و آبشار پایین دست ۱۶ متر است.

بهترین زمان بازدید از آبشار لوشکی فصل های بهار و تابستان محسوب می شود. برای رسیدن به آبشار بایستی در مسیر جنگل حدود ۲ ساعت پیاده روی کرد. این آبشار ارتفاعی حدود ۲۰ متر دارد و آب آن از چشمه ای در بالای کوه سرچشمه می گیرد. جاذبه ها و دیدنی های اطراف آبشار شامل روستای تاریخی درزکری، جنگل های لوشکی، غار تاریخی اسپهبدان و روستای ییلاقی مسکین می شود.

آبشارها؛ تبلور زیبایی و شکوه  

آبشار ترز، گنج نهان در میان جنگل‌های هیرکانی

مجموعه آبشارهای ترز در شهرستان سوادکوه در میان جنگل‌های هیرکانی و در منطقه لفور واقع شده‌اند. آبشار ترز با دیواره‌های آهکی و چشم نواز به رودخانه بابلرود سرازیر می‌شود. در واقع این آبشار بخشی از جلوه‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌رود که به گفته زمین‌شناسان قدمت این نواحی در حدود ۴۰ میلیون سال است.

آبشار ترز با ارتفاعی در حدود ۱۸ متر با دیواره‌های پوشیده از خزه، دارای یک دیواره چند طبقه آهکی است که در طول سال‌های زیاد به وجود آمده‌ است. از جمله مناطق دیدنی نزدیک آبشار ترز می توان به دهستان لفور، سد البرز یا سد لفور، جنگل‌های لفور و کوه ترز اشاره کرد. برای رسیدن به جنگل باید از میان جنگل‌های هیرکانی و حاشیه رودخانه بابلرود عبور کرد که در زمره بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران محسوب می شود.

آبشارها؛ تبلور زیبایی و شکوه  

آبشار شاه لولاک، تبلور زیبایی و شکوه

آبشار شاه لولاک یا شاه لران در نزدیکی چرمهین در شهرستان لنجانِ اصفهان واقع شده است و ۲ آبشار دائمی و یک آبشار بهاری به نام هلکی(به معنای شکاف) دارد که در میان مردم محلی به نام‌های شاهلراسب، شالورا، شاهلورا و شالوران نیز مشهور است. این آبشار از کوه شاه‌لولاک سرچشمه می گیرد و از صخره‌ای آهکی جاری می شود. این مکان در نگاه بسیاری از افراد محلی مقدس محسوب می شود و ریشه این تقدس در باور به آناهیتاست. ایزدبانوی آب‌های روان که همیشه در فرهنگ ایران دارای احترام و تقدس بوده است.

در نزدیکی آبشار شاه لولاک؛ غار چهل دختران وجود دارد که بر اساس گفته مردم محلی‌ در گذشته ۴۰ دختر از ترس جان خود به درون شکافی در دیوار سنگی کوه شاه لولاک و در کنار آبشار می روند و پناه می گیرند. پس از آن، برخی افراد به شاه‌لولاک می‌روند و برای برآورده شدن حاجت‌های خویش دعا می کنند.

آبشارها؛ تبلور زیبایی و شکوه  

آبشار شاه ملخ از عجیب ترین جلوه‌های طبیعت

آبشار آب‌ملخ یا تخت سلیمان از جاذبه‌های طبیعی زیبای شهر سمیرم اصفهان به شمار می رود که به دلیل ترکیبات شیمیایی خاص در آن همچون آفت‌کش طبیعی عمل می‌کند و سبب از میان رفتن ملخ‌های مهاجم می شود. این آبشار در امتداد رود ماربر قرار دارد و از کوه‌های دنا سرچشمه می‌گیرد. بهترین زمان برای بازدید از آبشار آب ملخ فصل های بهار و تابستان است.

آبشار آب ملخ از ۲ بخش تشکیل شده و نخستین قسمت آن سرچشمه آبشار است که از دل کوه بیرون می‌آید و بخش دیگر در زیر این سرچشمه قرار دارد و طاقدیسی سبز رنگ محسوب می‌شود که مثل پل روی رودخانه ماربر خم شده است و بدنه اصلی آبشار را تشکیل می‌دهد. در پشت آبشار، پرتگاه خطرناکی قرار دارد که این آبشار را به یکی از خطرناک‌ترین آبشارهای ایران تبدیل کرده است. آبشار بی بی سیدان و منطقه ممنوع شکار حنا از جاذبه‌های طبیعی نزدیک این آبشار هستند.

آبشارها؛ تبلور زیبایی و شکوه  

آبشار اوگینک، مرتفع ترین آبشار سیستان و بلوچستان

آبشار اوگینک با ارتفاع ۸۰ متری در فاصله سه کیلومتری غرب روستای اوگینک شهرستان نیک شهر سیستان و بلوچستان قرار دارد. در زبان محلی این آبشار را گرپشت می نامند و مرتفع ترین آبشار سیستان و بلوچستان محسوب می شود. در مسیر آبشار انواع پوشش های گیاهی منطقه به ویژه گیاهان دارویی، منظره ای زیبا ایجاد کرده اند که بسیاری از مردم منطقه را به خود جذب می کند. بهار دل انگیز این منطقه، آن را به مکان مناسب برای کوهنوردی تبدیل کرده است.

فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز با توجه به وضعیت آب و هوایی سیستان و بلوچستان برای بازدید از این آبشار مناسب است.

آبشارها؛ تبلور زیبایی و شکوه  

آبشار یاسوج از اصلی‌ترین جاذبه های دیدنی یاسوج

آبشار یاسوج از زیباترین آبشارهای ایران و از اصلی‌ترین جاذبه های دیدنی یاسوج به شمار می رود. این آبشار با ارتفاع ۱۰ متر از رشته کوه‌های زاگرس سرچشمه می گیرد و با فاصله حدود ۲ کیلومتر از مرکز شهر یاسوج قرار دارد. فصل‌های بهار، تابستان و پاییز در هرسال بهترین زمان بازدید از آن است. آبشار یاسوج در انتهای تنگه‌ای قرار دارد که برای رسیدن به آن باید حدود ۱۵۰ متر را داخل تنگه سپری کرد.

بر بالای این آبشار، رودها و نهرهایی به شکل مارپیچ وجود دارند که مناظر بی نظیری پدید آورده‌اند و باغ‌های میوه را آبیاری می‌کنند. همچنین بخشی از آب شرب شهر از این آبشار تامین می شود. در ارتفاعات اطراف آبشار برخی از گونه‌های گیاهان دارویی کمیابی وجود دارد و در مسیر رسیدن به آبشار می توان درختان بلوط، سپیدار، بید مجنون، زبان گنجشک و بادام کوهی را مشاهده کرد.

آبشارها؛ تبلور زیبایی و شکوه  

آبشار شلماش، تلالو زیبایی در غرب ایران

آبشار شلماش در نزدیکی روستای شلماش آذربایجان غربی و در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر سردشت است. این آبشار از رود زاب کوچک سرچشمه می گیرد و بر روی گسل بزرگی در مسیر فرعی روستای آلمان و شلماش قرار دارد. آبشار شلماش از سه طبقه پشت سر هم تشکیل شده است و بلندترین طبقه آبشار حدود ۳۰ متر و طبقه های دیگر هر یک حدود ۱۰ متر ارتفاع دارند. بهترین زمان برای رفتن این آبشار، اردیبهشت تا اواسط پاییز است. برای رسیدن به آبشار باید ۳۸۰ پله را طی کرد.

شلماش در زبان کردی به معنای سنگ بزرگ است و به دلیل سنگی بودن کوهی که آبشار از آن جاری می شود، این نام را بر روی آبشار گذاشته اند.

آبشارها؛ تبلور زیبایی و شکوه  

آبشار بیشه، آبشارِ دل انگیزِ جنگل‌های بلوط

آبشار بیشه با ارتفاعی حدود ۴۸ متر از زیباترین مکان های دیدنی شهر دورود خرم‌آباد استان لرستان است که به‌ عنوان چهل‌ و هشتمین اثر ملی در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است. این آبشار زیبا در منطقه‌ای کوهستانی و در دامنه‌های رشته کوه زاگرس قرار دارد و از ترکیب چند آبشار کوچک تشکیل شده است که به رود سزار می‌ریزد. این آبشار در نزدیکی جنگل‌های بلوط و روستای بیشه قرار دارد که گذر ریل قطار از میان طبیعت، تصویری زیبا را خلق کرده است.

فصل بهار تا نیمه تابستان، بهترین زمان برای رفتن به آبشار بیشه به شمار می رود. از مکان های دیدنی اطرف آبشار می توان به آبشار آبگرمه، قلعه فلک الافلاک و پل شکسته خرم آباد اشاره کرد.

آبشارها؛ تبلور زیبایی و شکوه  

آبشار مارگون، مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان

آبشار مارگون از باشکوه‌ترین و بلندترین آبشارهای چشمه‌ای جهان به شمار می رود که در سپیدان شیراز استان فارس قرار دارد. آبشار ۷۰ متری مارگون از هیچ گونه رودخانه‌ای تامین نمی‌شود و از تعداد زیادی چشمه شکل می گیرد و به همین دلیل به آبشار چشمه‌ای معروف است. آب رودخانه های این آبشار تا نزدیکی شهر سپیدان امتداد می یابد و در اطراف رودخانه ای که از این آبشار شکل گرفته، طبیعت زیبایی ایجاد شده است.

بهترین فصل رفتن به آبشار مارگون فصل های بهار و تابستان محسوب می شوند. همچنین دیدنی‌های اطراف آبشار شامل منطقه حفاظت‌شده مارگون، پیست اسکی پولادکف و باغات کمهر است.

آبشارها؛ تبلور زیبایی و شکوه  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.