۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۱۳
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 84444570
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

گفت‌وگوی ایران با چین و روسیه؛ از تحولات افغانستان تا تامین واکسن

تهران- ایرناپلاس- در آستانه تحولات جدید در همسایگی ایران و برخی تغییر معادلات منطقه‌ای، چهارشنبه ۲۷ مردادماه رئیس‌جمهوری ایران با همتایان خود در چین و روسیه تلفنی گفت‌وگو کرد. محتوای سخنان نشان می‌دهد ایران ضمن هوشیاری و رصد تحولات اخیر، حساب ویژه‌ای برای مناسبات دوجانبه با این دو کشور مهم باز کرده و متقابلا انتظارات به‌حق خود را نیز مطرح کرده است؛ از ارتقای روابط تا موضوع واکسن و تحولات افغانستان.

به گزارش ایرناپلاس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین با بیان اینکه تصمیم جمهوری اسلامی ایران بر توسعه و تحکیم روابط راهبردی با چین است، گفت: «ارتقای سطح همکاری‌ها و گسترش روابط با چین، اولویت دولت ایران در عرصه سیاست خارجی است»؛ همین موضع در گفت‌وگو با طرف روسی هم تکرار شده است.
رئیسی در گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین نیز توسعه و تحکیم روابط با روسیه را اولویت مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی برشمرد و گفت، «ایران به دنبال رفع موانع در روابط و گشودن دریچه‌های جدید همکاری و مصمم به افزایش حجم تجارت دوجانبه با روسیه است» و تاکید شده که طرف ایرانی برای نهایی کردن هرچه سریعتر سند جامع همکاری های ایران و روسیه «اراده جدی» دارد.

در شرایط کنونی و نقش مهم  چین و روسیه در مناسبات جهانی و حضور هر دو در جمع اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، تاکید بر ارتقای روابط با این کشورها نشان از درایت دولت سیزدهم برای ارتقای روابط، مناسبات و همکاری‌های جدی دارد؛ توجه داشته باشیم این دو کشور در توافق برجام نیز حضور دارند و در مجموع مواضع مثبتی در مذاکرات احیای آن در وین اتخاذ کرده‌اند.
این رویکرد دولت سیزدهم منطبق با مشی رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر گسترش مناسبات با شرق است و پیام مهمی به برخی کشورهای غربی دارد؛ پیامی مبتنی بر عزم ایران برای شکستن تحریم‌ها و تحدیدهای آمریکا و متحدانش و گسترش حجم همکاری‌های آتی با دیگر کشورهای جهان.     

تاکید بر همکاری‌های «جامع»
در گفت‌وگوی رئیسی با همتایان چین و روسیه، بر موضوع مهم همکاری‌های جامع دو طرف تاکید ویژه‌ای شده است؛ رئیس‌جمهوری به طرف چینی گفته، اجرای کامل برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین باید در دستور کار «همه دستگاه‌های دو کشور» باشد؛ «شی جین پینگ» نیز در این گفت‌وگو که در سالگرد پنجاهمین سال روابط سیاسی دو کشور انجام شده، گفته، روابط دو کشور بویژه پس از توافق برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین، نتایج و «دستاوردهای چشمگیری» داشته است.

ارتقای همکاری‌های دو و چندجانبه میان ایران و کشورهای مهم و تاثبرگذار در عرصه جهانی محدود به چین نبوده و ظاهرا پس از امضای سند همکاری‌های جامع با این کشور، رئیسی پیشنهاد مشابهی به روسیه داده است؛ چنانچه پوتین گفته از طریق رئیس دومای روسیه که در حاشیه مراسم تحلیف با وی دیدار کرده بود از «پیشنهاد انعقاد قرارداد جامع همکاری دوجانبه» مطلع شده و از این ابتکار مثبت استقبال و حمایت می‌کند.
همکاری‌های جامع و بلندمدت با کشورهای مهم و تاثیرگذار در عرصه بین‌الملل، علاوه بر تامین منافع حداکثری کشورمان، راه‌های نوینی برای گسترش مبادلات اقتصادی خواهد گشود و کشور را در  مواقع حساسی همچون تحریم‌ها، با افق‌های جدید روبرو و هرگونه حصر و فشار دشمنانه طرف‌های غربی را با شکست مواجه خواهد کرد.

واکسیانسون و مطالبات ایران
رئیس‌جمهوری همچنین از موضوع واکسن در شرایط خاص کرونایی غافل نشده و موضوع را به طور ویژه‌ای با طرف‌های چینی و روسی مطرح کرده است؛ رئیسی ضمن قدردانی از همکاری‌های روسیه برای پیشگیری از شیوع کرونا و تاکید بر تلاش برای تولید مشترک واکسن، ضرورت تسریع در تحویل واکسن‌های خریداری شده از سوی ایران را به رئیس‌جمهوری چین یادآور شده و ابراز امیدواری کرده است در تحویل «میلیون‌ها دوز واکسن‌های خریداری شده ایران» تسریع شود.
این موضوع به لحاظ شرایط حاد کرونایی کشور و در حالی که جامعه در پیک پنجم همه‌گیری این بیماری قرار دارد، اهمیت ویژه‌ای دارد و امید است روند تامین واکسن که با برخی بدقولی‌ها همراه بوده، هموار شود.

افغانستان و موضع مشترک سه کشور
موضوع افغانستان و تحولات سیاسی اخیر این کشور، دیگر محور مهم گفت‌وگوهای رئیسان‌جمهوری سه کشور بوده است؛ ایران، چین و روسیه از محدود کشورهایی هستند که برخلاف طرف‌های غربی، تحولات افغانستان را با دیدی مثبت دنبال می‌کنند و از خروج اشغالگرانه آمریکا و متحدانش از این سرزمین استقبال کرده‌اند.
رئیسی به همتای چینی خود گفت، ایران «آماده همکاری با چین برای استقرار امنیت، ثبات و آرامش در افغانستان» است. این موضع جمهوری اسلامی با طرف روسی هم تکرار شده و با یادآوری تجربه مثبت همکاری دو کشور در سوریه برای مبارزه با تروریسم تکفیری، بر برقراری برقراری صلح و ثبات پایدار در کشور همسایه تاکید شده است.

در حالی‌که بسیاری از منابع رسانه‌ای جهان با اهداف خاصی، سعی در پوشش تحولات افغانستان دارند، عزم سه کشور برای کمک به احیای صلح در این کشور و پایان  چهار دهه جنگ و خونریزی نشان‌دهنده اراده کشورهای مهم پیرامونی افغانستان و امیدبخشی به روند آینده تحولات آن است. باید توجه داشت خروج اشغالگران از کشور همسایه ایران پس از ۲۰ سال حضور نامبارک، از منظر راهبردی و تاکتیکی اهمیت ویژه‌ای برای ایران دارد و لازم است از همه ابزارهای دیپلماتیک و منطقه‌ای برای تحقق آرامش پایدار و نیز حفظ منافع ملی کشورمان بهره گرفت؛ موضوعی که در مذاکرات تلفنی رئیسی نیز با همین هدف و رویکرد دنبال شده است. 

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.