۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۵۸
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 84432793
T T
۹ نفر

برچسب‌ها

شیعه آفریقایی و محرم کرونایی

۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۵۸
کد خبر: 84432793
سید حمید کلانتری
شیعه آفریقایی و محرم کرونایی

تهران- ایرناپلاس- امروز اول محرم است و متاسفانه کشور با بدترین وضعیت بیماری کرونا از ابتدا از نظر تعداد مبتلایان، تعداد بستری‌ها و تعداد فوتی‌ها روبروست. نمازخانه‌ها و رستوران‌هایِ بیمارستان‌ها تبدیل به بخش درمانی شده و نگرانی شدیدی بر جامعه مسلط است.

تجربه ۱۸ ماه گذشته نشان داده مسافرت‌ها و اجتماعات همیشه موجب تشدید این بیماری خطرناک شده است. از تدابیر بسیار اصولی، عقلانی و خداپسندانه رهبر معظم انقلاب، علما و بزرگان نظام، تعطیل کردن بسیاری از اجتماعات مذهبی مانند نمازهای جمعه و جماعات به ویژه در شرایط اوج بیماری و تعطیلی زیارتگاه‌ها و حرم‌ها و از همه مهمتر حرم امام رضا(ع) و محدود ساختن مراسم و مناسک مذهبی بوده است. این جهت‌گیری اصولی که حفظ جان انسان‌ها در انجام امور استحبابی مقدم است، مورد تاکید قرار دارد.

ما پیرو دینی هستیم که روزه را واجب می‌داند، اما همین دین می‌گوید اگر روزه برای سلامتی‌ات ضرر دارد، گرفتنش حرام است. یا در جای دیگر خوردن بسیاری از گوشت‌ها و اکل میته را حرام می‌داند اما اگر زنده ماندن و حیات انسانی به خوردن گوشت حرام و اکل میته موکول شد، خوردن آن را جایز و بلکه واجب می‌داند. اینها نشان‌دهنده حرمت جان انسان و جان مسلمان است است و گویای انعطاف‌پذیری بسیار زیاد در احکام دینی و شرعی، به‌گونه‌ای که گاه در یک خانواده، روزه بر یک فرد واجب و بر فرد دیگر حرام می‌شود.

حال باید توجه کنیم برگزاری بسیاری از مراسم و محافل مذهبی از جمله نماز جماعت و برنامه‌های عزاداری امام حسین(ع) امری مستحب تلقی می‌شود، اما باز شاهدیم جمعی از افراد ناآگاه، قشری‌نگر و یا مداحانی که گاهی برای عرض اندام و ابراز وجود یا کسب درآمد مادی و تقویت نام و شهرت خود، رگ گردنشان برجسته می‌شود، روزها فریاد وا حسینا و وا اسلاما سر می‌دهند.

به یاد خاطره‌ای افتادم که مبلغ باصفا آقای قرائتی نقل می‌کرد و می‌گفت: یک بار به کشوری آفریقایی رفته بودم که در آنجا فقط یک خانواده شیعه وجود داشت. از روی کنجکاوی از آنان پرسیدم شما برای عزاداری امام حسین(ع) هم برنامه دارید؟ مرد خانواده گفت: بله، ما طبق تقویم حساب روزها و ماه‌ها را نگه می‌داریم تا فراموش نکنیم کی محرم و کی ایام تاسوعا و عاشورای حسینی است. در این ایام من ذکر مصیبت می‌کنم و همسر و فرزندانم عزاداری می‌کنند و از این طریق با اخلاص تمام، مراتب ارادت و محبت خود را به اهل بیت نشان می‌دادند.

آن دسته از روحانیون یا مداحانی که بی‌توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت توجه به رعایت پروتکل‌های اعلامی ستاد مقابله با کرونا، خود را دیندارتر و غیرتمندتر می‌دانند، توجه کنند اگر خدای نکرده انسانی در نتیجه برخی از این عصبیت‌های نادرست یا غفلت‌ها و ساده‌انگاری‌ها جان دهد، قتل نفس رخ داده است.

بیاییم از آن شیعه آفریقایی یاد بگیریم و تا عبور از این بحران و بیماری خطرناک، برای عزاداری به برنامه‌های مفیدی که صداوسیما و فضای مجازی می‌توانند در جهت شناخت و معرفت امام حسین‌(ع) ارائه دهند و دل‌ها را راهی کربلا کند، بسنده کنیم و در خانه خویش، در خلوت، با عظمت و محبت امام حسین(ع) ارتباط برقرار کنیم.

امسال بیشتر به شناخت و معرفت حسین(ع) بپردازیم و در درگاه خداوند برای شفای همه بیماران استغاثه کنیم. این‌گونه می‌توانیم دینداری واقعی را عمق بخشیم و عشق و محبت حسین را در دل‌ها زنده کرده و از او طلب شفاعت و هدایت کنیم که «ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة».

انتظار می‌رود صداوسیما و بزرگان دینی، مبلغان و مداحان متعهد و خیرخواه مردم را در این راستا راهنمایی و تشویق کنند؛ باشد که بعد از ایام عزاداری همه عوامل خود را سرزنش و مذمت نکرده که ای کاش رعایت می‌کردیم و این قدر جان انسان‌های بی‌گناه گرفته نمی‌شد و جمعیت‌های زیادی در بیمارستان‌ها با رنج بیماری و مرگ دست و پنجه نرم نمی‌کردند.

بیاییم ثابت کنیم اسلام دین عقلانیت است و می‌تواند عقل، انصاف و اعتدال را در همه جا و حتی در برنامه‌های ارزشمند و حیات بخش عزای حسینی به خوبی رعایت کند.

۹ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.