کرونا در سیستان و بلوچستان؛ از حاشیه تا متن

تهران- ایرنا- این روزها در شرایطی که در کشور واکسیناسیون افراد ۶۵ سال به بالا در حال انجام است در سیستان‌وبلوچستان روند آن سرعت متفاوتی به خود گرفته و براساس اعلام رئیس مرکز بهداشت زاهدان از روز یکشنبه این هفته، در این شهرستان واکسیناسیون افراد ۴۵ سال به بالا انجام می‌شود.

به گفته جلیل نجاتی از جمعیت هدف بالای ۵۰ سال که بیش از ۶۴ هزار نفر هستند، نزدیک به ۲۷ هزار نفر یعنی ۴۲ درصد از جمعیت هدف واکسینه شده‌اند.

سیستان و بلوچستان در طول یک ماه اخیر روزهای سختی را پشت سر گذاشته و کرونا البته این بار سویه دلتایی آن، همه این خطه را در نوردیده است.
خبر اوجگیری و وضعیت بحرانی این استان آن هم با سویه دلتایی کرونا که از همان اوایل تیرماه از سوی مسئولان مربوطه و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اعلام شد حساسیت‌ها را نسبت به این استان و وخامت اوضاع آن جلب کرد؛ به گونه‌ای که محمدهادی عباسی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: آمار مبتلایان و مراجعان به مراکز درمانی به ۵ تا ۶ برابر معمول یعنی روزانه بیش از هزار و ۵۰۰ نفر رسیده و آمار بستری هم به همین نسبت، تا ۵ برابر افزایش یافته است. 

همزمان در فضای مجازی هم افراد و گروه‌های مختلف نسبت به ایجاد حساسیت به وضعیت بحرانی این استان ورود کردند. در این مدت طرح برخی مباحث در زمینه کمبودها و مشکلات موجود در این عرصه به دلیل گستره شیوع ویروس و شدت درگیری مردم از حالت انصاف و عدالت خارج شده و برخی بر طبل کوتاهی دولت و مسئولان کوبیدند.

این در حالی بود که از همان نخستین روزها با تاکید رئیس جمهوری، وزیر بهداشت در این استان حضور یافت و از نزدیک در جریان وضعیت بحرانی این منطقه قرار گرفت و به دنبال آن، تیم واکنش سریع وزارت بهداشت با هدف ارزیابی دقیق‌تر اوضاع و به اشتراک‌گذاری تجربه‌های گذشته در این استان به این منطقه رفت و همین امر موجب شد پس از جمع‌بندی دکتر حمید سوری که در صدر تیم واکنش سریع به منطقه رفته بود، به عنوان نماینده ویژه وزیر بهداشت در بحث مدیریت و مقابله با کرونا در سیستان و بلوچستان مدیریت شرایط را برعهده گیرد.

در این میان از جمله مهمترین چالش‌های این استان، رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم و تداوم تجمع‌ها و مراسم‌ها بود که به عنوان یکی از نخستین اقدامات ضروری، مشاغل سطح ۲ و سه تعطیل و محدودیت‌های ترددی حتی با قراردادن وسایل نقلیه سنگین در خیابان‌های اصلی و جلوگیری از ترددهای غیرضروری اعمال شد.

 از سوی دیگر اعمال جدی محدودیت‌های ترددی و کنترل‌های بهداشتی در مرز این استان که خود از مهمترین راه‌های انتقال و انتشار ویروس کرونای دلتا بود، اجرایی شد.

همان زمان، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش بر مراقبت بیشتر از مرزهای گسترده استان سیستان و بلوچستان برای جلوگیری از هرگونه ورود غیرقانونی و انتقال بیماری و کمک و همکاری ارتش در این زمینه تاکید کرد و پیرو این امر، محدودیت‌های گسترده‌ای اعمال شد.

در بحث خدمات‌دهی مناسب به افراد آلوده با توجه به افزایش یکباره آمار بیماران و مبتلایان، مسئولان از جمله وزارت بهداشت و هلال احمر، ارتش و بسیج و سایر نهادها و دستگاه‌ها و در کنار آنها خیرین و بخش‌های مردمی به موضوع ورود کردند؛ اما کمبود تجهیزات و تخت‌های بیمارستانی از جمله موضوع‌های مطرح در فضای مجازی بود که برخی نمایندگان و فعالان اجتماعی مطرح کردند و حساسیت‌ها در عین چالش‌ها و گله‌مندی‌ها را ایجاد کرد.

اواسط تیرماه عباسی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرد: با وجود پنج برابر شدن تعداد موارد بستری، همزمان با افزایش نیاز به تخت‌های بستری، ظرفیت‌های جدیدی ایجاد کردیم و اگر بیمار دیگری اضافه شود تخت‌های جدید اضافه می‌شود که خود به مفهوم تکمیل ظرفیت تخت‌های موجود بود.
وی تاکید کرد: برخلاف سیاه‌نمایی‌ها، هیچ بیماری پشت در بیمارستان‌ها نیست و یا اینکه هیچ بیماری منتظر تخت نیست و بیماران نیازمند واقعا بستری می‌شوند.

با بالا گرفتن این مباحث مبنی بر وضعیت فوق بحرانی سیستان و بلوچستان، اواسط تیرماه اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران و قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در منطقه حضور یافتند تا وضعیت را بررسی کنند و دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، حبیب الله دهمرده و محمد سرگزی نمایندگان مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

استقرار کادر درمان ارتش در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان 
از اواسط تیرماه نیز کادر درمان ارتش برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و انجام اقدامات درمانی وارد این استان شدند و از همان لحظات اولیه ورود آنها، خدماتی و درمانی‌ را شروع کردند و واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ ساله با اولویت و سرعت در دستور کار قرار گرفت.

بر اساس اعلام وزیر بهداشت، قسمتی از بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی زاهدان که در حال تجهیز و افتتاح بود کاملاً تحت نظر و مدیریت بهداری ارتش قرار گرفت و مقرر شد در صورت لزوم نیز برای برپایی بیمارستان‌های صحرائی در مناطقی که ضرورت دارد اقدام شود.

همزمان دبیرکل جمعیت هلال احمر نیز در سفر یک روزه به زاهدان از نزدیک بر عملیات امدادرسانی جمعیت در مقابله با شیوع کرونا و طرح ملی نذر آب ۴ نظارت داشت و با حضور او قرارگاه مرکزی مبارزه و پیشگیری از کرونا راه‌اندازی شد.

کمبود کیت تشخیص کرونا در سیستان‌وبلوچستان
محمدحسن قوسیان مقدم در این سفر گفت: هلال احمر علاوه بر اقدام فوری در تهیه و ارسال تجهیزات بهداشتی و پزشکی به سیستان و بلوچستان، ۲۴ خیریه بزرگ کشوری را بسیج کرده است.
به گفته وی، محموله‌های ارسالی جمعیت هلال‌احمر به استان سیستان و بلوچستان در دو بخش پیشگیری از کرونا و درمان این بیماری است و در بخش پیشگیری بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار ماسک و اقلام بهداشتی دیگر ارسال شده و در بخش درمان نیز صدها کپسول اکسیژن با ظرفیت‌های ۱۰ تا ۵۰ کیلویی و تعداد قابل توجهی دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی به منطقه رسیده که هوطنان درگیر با بیماری کرونا می‌توانند این تجهیزات را به رایگان از بانک امانات پزشکی هلال احمر استان به صورت امانی دریافت کنند.

اما قوسیان مقدم همچنین گفت که سیستان و بلوچستان در زمینه دارو و کیت‌های تشخیص کرونا کمبود دارد و همانجا از مجموعه هلال احمرو خیرین در سراسر کشور خواست ارسال کیت تشخیص کرونا را به این استان در اولویت قرار دهند.

به جای لایو گذاشتن تشریف بیاورید سیستان و بلوچستان
در هفته‌های اخیر خبرها نشان از شدت و وخامت وضعیت این استان بود و نقدها به نوع خدمات‌رسانی و وضعیت نامناسب سیستان و بلوچستان و کمبود خدمات و تجهیزات بالا گرفت به‌گونه‌ای که با واکنش کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو همراه شد و وی در توئیتی نوشت: به عنوان کوچکترین عضو جامعه پزشکی دعوت می‌کنم به جای لایو گذاشتن از این بخش و آن بخش و بیمار لاکچری، تشریف بیاورند سیستان و بلوچستان و هنر خود در کاهش مرگ و میر بیماران کرونایی را به نمایش بگذارند. یکی دو ماه از شمال شهر و بیمارستان خصوصی دل بکنید، نیاز نیست فریاد بزنید و کمدی دایه دلسوزتر از مادر بازی کنید، یکی دو ماه مهمان مردم سیستان و بلوچستان و ... باشید، سفره این مردم رنگی نیست، ولی جانشان کم بهاتر از سلبریتی‌ها نیست.»

استقرار دو بیمارستان سیار سپاه
در همین روزها فرمانده نیروی زمینی سپاه هم از استقرار ۲ بیمارستان سیار تخصصی کامل به صورت آماده در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: این بیمارستان‌ها مستقر می‌شوند تا وقتی شرایط ویروس کرونا بدتر و تغییر پیدا کرد با اعلام نیاز از سوی دانشگاه علوم پزشکی عملیاتی شود.

سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور با بیان اینکه باید تلاش و پروتکل‌های را رعایت کنیم تا در این اوج شیوع کرونا کمترین آسیب به مردم برسد گفت: بیمارستان‌های سیار ما بیمارستان‌های تخصصی هستند که همه در حالت آماده‌باش قرار دارند؛ هر چند بیمارستانی که نیاز باشد از یک تا ۱۰ بیمارستان سیاری که آماده داریم به سیستان و بلوچستان اعزام می‌شود.  
وی ادامه داد: بیمارستان‌های سیار یک فرایند دارد که با توجه به نوع درمان و رسیدگی به این ویروس که شرایط خاص خود را دارد فرآیند آن نیز با دیگر موضوع‌ها متفاوت است.

بیمارستان‌های صحرایی ارتش
فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در این روزها اعلام کرد: ارتش سه بیمارستان تنفسی سیار ۱۰۰ تختخوابی در شهرستان‌های زاهدان، خاش و زابل برای مقابله با ویروس کرونا راه‌اندازی می‌کند.
امیرسرتیپ کیومرث حیدری اظهارداشت: ۲۰۰ کادر درمانی نزاجا تا پایان بحران کرونا در سیستان و بلوچستان مستقر خواهند بود.

وی افزود: فرمانده کل ارتش با صدور دستوری بر ضرورت حضور گسترده‌تر ارتش و تسریع در امدادرسانی به مردم سیستان و بلوچستان تاکید کرد و به من مأموریت داد تا پایان کرونا و رفع بحران آب در کنار مردم عزیز سیستان و بلوچستان باشم و آماده‌ایم عاشقانه در کنار مردم مرزدار و ولایتمدار استان باشیم.

وی گفت: در خصوص بحران آب نیز مقرر شد نیروی زمینی ارتش ارسال تانکرهای آبرسانی را به روستاهای مرزی آغاز کند، ضمن اینکه ارتش تجربه خوبی در کمک به مردم در بلایای طبیعی همچون زلزله و سیل دارد و هم‌اینک هم با به وجود آمدن بحران کرونا و موضوع آب در سیستان و بلوچستان، تا برطرف شدن مشکلات در کنار مردم عزیز این استان خواهیم بود.
سرتیپ دوم پزشک بهزاد موذنی رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی زمینی ارتش نیز چند روز بعد از سخنان امیر حیدری، از شروع به کار بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی علی‌ابن ابی‌طالب زاهدان خبر داد و گفت: این بیمارستان فعلا با ۵۰ کادر درمانی نیروی زمینی ارتش فعالیت خود را آغاز کرده و قرار است ۶ تیم دیگر با همین استعداد در این بیمارستان فعالیت کنند.

وی درباره آخرین اقدامات نیروی زمینی ارتش برای مبارزه با ویروس کرونا و مشکلات کم آبی در استان سیستان و بلوچستان، از تقاضا برای مخزن اکسیزژن خبر داد و گفت: در این زمینه قرار شد دو مخزن ۱۰ تنی و سه مخزن ۲۵ و ۳۰ تنی در زابل، سراوان، خاش و زاهدان نصب کنیم؛ برهمین اساس قرارداد آن را امضاء کردیم و این کار عملیاتی شد.

سرتیپ موذنی گفت: همچنین درخواست صدهزار تست تشخیص کرونا کرده بودند که آنها را وارد کردیم. ضمن اینکه غربالگری و بیماریابی را در روستاهای دور افتاده شروع کرده‌ایم. در عین حال کارهای اجرایی و عملیاتی برپا کردن سه بیمارستان صحرایی در زاهدان، زابل و خاش آغاز شده است.

اهدای ۲ میلیون ماسک و ۵۰ هزار کیت تشخیصی
در ادامه اقدامات بخش‌ها و نهادهای مختلف برای یاری‌رسانی به این استان، مدیرعامل بنیاد برکت احسان، وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز اعلام کرد: این ستاد ۲ میلیون ماسک، سه هزار لیتر مواد ضدعفونی، ۵۰ هزار بسته معیشتی، ۵۰ هزار کیت تشخیص سریع کرونا و یک‌ هزار و ۳۰۰گان پزشکی به سیستان و بلوچستان اهدا کرده است.

سعید سلیمانی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان تا پیش از پیک پنجم ویروس کرونا به این شدت دچار بحران نشده بود، اظهارداشت: ستاد اجرایی، بیمارستان سیار و مکانیزه با ظرفیت روزانه ۲۰۰ بیمار در سیستان وبلوچستان راه‌اندازی می‌کند.

وی افزود: اقداماتی از جنس تقویت کادر درمان و همچنین استقرار چند دستگاه اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌های سیستان وبلوچستان و البته در حوزه افزایش تخت‌های بیمارستانی هم  مقرر شد بیمارستان سیاری که در بنیاد احسان طراحی شده و کاملا مجهز است در بیمارستان علی‌ابن ابی‌طالب (ع) مستقر شود که این بیمارستان سیار هشت تخته، این ظرفیت را دارد تا روزانه به ۲۰۰ بیمار خدمت‌رسانی کند.
سلیمانی ادامه داد: در بحث گروه‌های جهادی در سیستان وبلوچستان در نشستی مقرر شد از ظرفیت آنها در حوزه بیماریابی به‌ویژه در مناطق حاشیه شهر استفاده شود. براین اساس
۲۰ گروه جهادی پای کار آمده‌اند که از این تعداد هشت گروه در زاهدان و ۱۲ گروه در سایر شهرستان‌های استان به خدمت‌رسانی مشغول خواهند شد.

مراجعه دیرهنگام، مهمترین مشکل در استان
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در هفته جاری گفت: روزانه ۶ هزار تست کرونا از سوی واحدهای زیرپوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر در سیستان و بلوچستان انجام می‌شود که این روند به بیماریابی و کنترل آن کمک بسیار زیادی می‌کند.
دکتر حسینعلی شهریاری با بیان اینکه امکانات مورد نیاز برای درمان بیماران کووید-۱۹ در سیستان و بلوچستان بویژه زاهدان آماده شده، اظهارداشت: متاسفانه یکی از مهمترین مشکلات موجود این استان مراجعه دیرهنگام مبتلایان به کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی است.

وی بیان کرد: خطر انتقال ویروس کرونا از این استان با توجه به موقعیت جغرافیایی و مرز مشترک با ۲ کشور افغانستان و پاکستان وجود دارد، بنابراین باید به سرعت جمعیت این استان را ایمن کنیم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: تیم واکنش سریع وزارت بهداشت تجارب ارزشمندی از مقابله با بیماری در خوزستان و برخی از مناطق کشور دارد که این تیم از هفته پیش در زاهدان مستقر شده و تجارب خوبی به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان منتقل کرده است.

شهریاری به برخی فضاسازی‌ها درباره رویکرد بیماری و اقدامات انجام شده در این استان اشاره و خاطرنشان کرد: فضاسازی منفی در روزها و هفته‌های اخیر در مورد این استان ایجاد شده بود که وزیر بهداشت هم به درستی اعلام کرد در این استان تخت‌های خالی بیمارستانی داریم.

اعزام ۲۳۰ پرستار به سیستان و بلوچستان
از دیگر اقدامات انجام شده، می‌توان به سخنان معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از اعزام ۲۳۰ پرستار با همکاری فرماندهی بهداری نیروی زمینی سپاه پاسداران و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

به گفته دکتر مریم حضرتی، در نتیجه خیز موج پنجم کرونا و افزایش مبتلایان و درخواست دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، ایرانشهر و زابل، با همکاری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، مشهد، اسد آباد، تربت حیدریه، اراک، خراسان شمالی و همکاری مسئولانه فرماندهی بهداری نیروی زمینی سپاه پاسداران، تعداد ۲۳۰ نفر از گروه‌های پرستاری در دو مرحله به صورت داوطلب به سیستان و بلوچستان اعزام شدند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فقط ۵۲ درصد
در این شرایط که وضعیت این استان از نظر کرونایی شرایط نامساعدی است و همه بخش‌ها برای حل مشکلات بسیج شده‌اند، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سیستان و بلوچستان فقط ۵۲ درصد است که با میانگین کشوری فاصله بسیار زیادی دارد.

به گفته علیرضا شهرکی، اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۸۰ درصد برسد این ویروس جهش یافته در استان کنترل خواهد شد و مقابله با آن ممکن می‌شود.
وی با بیان اینکه در روزهای اخیر حجم قابل توجهی به مراکز واکسیناسیون مراجعه کردند، افزود: همچنین مراکز واکسیناسیون در شهرهای زابل و ایرانشهر افزایش خواهد یافت.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: روند بیماری با توجه به اطلاعاتی که داریم کنترل و شرایط تثبیت شده اما نگرانی بابت مرگ و میر بیماران بد حال کرونایی وجود دارد.  

دولت پشت مردم را خالی نمی‌کند
وزیر بهداشت نیز که سفری دوباره به سیستان داشت و از مناطق مختلف و خدمات بهداشتی و درمانی بازدید کرد، گفت که همه نیازمندی‌های سیستان و بلوچستان در زمینه بیماری کرونا تامین می‌شود و دولت و وزارت بهداشت هرگز پشت مردم این استان را خالی نمی‌کنند.
سعید نمکی تصریح کرد: با توجه به اینکه ما از قبل، پیش‌بینی وضعیت وخیم کرونا را کرده بودیم، توانستیم از پس آن برآییم و اوج آن را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: ما از قبل با مسئولان استان مکاتباتی داشتیم اما برگزاری نماز عید فطر و نیز نشست‌های دورهمی و ضیافت‌هایی که برای انتخابات شوراهای روستا و شهر برگزار شد وضعیت را بسیار وخیم کرد. در این روزها به طور متوسط بین ۲۰ تا ۳۰ فوتی در روز بر اثر کرونا در این استان گزارش شده و می‌شود و و مبتلایان هم بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر در روز بوده است.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.