۱۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۲۴
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 84409311
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مسیر توسعه نیازمند مقابله با فساد و برداشتن موانع بین‌المللی

تهران- ایرناپلاس- فریدون مجلسی کارشناس حوزه بین‌الملل به الزامات توسعه کشور اشاره کرد و گفت: قانونی نانوشته در دیپلماسی رای به این می‌دهد که کشورها برای اینکه بتوانند به توسعه برسند و مشکلات‌شان را به حداقل ممکن برسانند، چاره‌ای جز این ندارند که موانع‌ بین‌المللی را از پیش رو بردارند.

این کارشناس حوزه سیاست خارجی در گفت‌وگو با ایرناپلاس با یادآوری طرح نمایندگان مجلس مبنی بر ممنوعیت مذاکره مقام‌های ایران با آمریکا افزود: این مجلس نباید مسیری را دنبال کند که برای دولت آینده مشکل‌ ایجاد شود.

این دیپلمات بازنشسته ادامه داد: اینکه آمریکایی‌ها تحرکات ضد ایرانی دارند و بویژه در دوران ترامپ خسارت‌ها و فشارهای زیادی را به ما تحمیل کردند، واقعیتی است انکارناپذیر؛ اما می‌توانیم با تکیه بر عقلانیت و منطق‌مداری، مشکلات را حتی‌المقدور کمرنگ کنیم. به هر حال در دنیای سیاست باید تلاش کرد تا با مذاکره، مصایب را برطرف کرد. 

وی همچنین به توقف مذاکرات وین اشاره کرد و افزود: باید منتظر شروع به کار دولت جدید باشیم؛ هرچند که در این مسیر ذهنیت‌ها درباره هر نوع مذاکره با غرب متفاوت است. 

مجلسی ادامه داد: مغفول ماندن مذاکرات برجام در حالی است که با کمی تدبیر می‌توانستیم آورده لازم را داشته باشیم. به هر حال وقتی مشکلات عدیده‌ای داریم و مردم روز به روز دشواری‌های زیادی را متحمل می‌شوند، بهتر بود شرایط را برای تفاهم مهیا می‌کردیم.

به گفته این کارشناس بین‌الملل، اگر برجام در همین دولت به سرانجام می‌رسید، به طور قطع بسیاری از گره‌ها باز می‌شد. حالا دولت سیزدهم کارش را در شرایطی شروع می‌کند که کشور همچنان مشکلات تجارت خارجی دارد.

ضرورت  مقابله با سم مهلک «فساد»
وی از دیگر مشکلات کشور را فساد برشمرد و گفت: فساد همچنان در حال خودنمایی است و ضررهای زیادی به کشور می‌رساند. دولت سیزدهم باید پیش از هر کاری خودرا ملزم به فسادزدایی از سیستم مدیریتی کند زیرا فساد همانند سمی مهلک مانع از اجرای برنامه‌ها می‌شود و در نتیجه، کشور روز به روز بیشتر درگیر چالش‌های ریز و درشت خواهد شد.

مجلسی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در شرایط دشواری کار خود را شروع خواهد کرد. توصیه‌ می‌کنم دولتی‌ نگاه فراجناحی داشته باشد و با بهره‌گیری از همه پتانسیل‌های موجود امکان ترمیم کرختی‌ها فراهم شود.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.