۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۲۹
کد خبرنگار: 1912
کد خبر: 84304788
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

حفظ امنیت غذایی در سال کم‌بارش؛ اعتمادسازی با افزایش نرخ خرید گندم

تهران- ایرناپلاس- افزایش ۲ برابری قیمت خرید تضمینی گندم توسط دولت راهکاری برای حفظ ذخایر استراتژیک و ارتقای امنیت غذایی کشور در سالی است که میزان بارندگی در آن بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرناپلاس، بر اساس مصوبه جدید شورای عالی هماهنگی اقتصادی از اول اردیبهشت‌ ۱۴۰۰، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم به ۵۰۰۰ تومان افزایش یافت. قیمت خرید تضمینی گندم پیش از این هر کیلوگرم گندم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود. بنابراین با حمایت دولت این مبلغ افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

در سال گذشته قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم ۲۵۰۰ تومان بود. تصمیم‌گیری برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری در ابتدا از قیمت ۴۰۰۰ تومانی برای خرید هر کیلوگرم گندم توسط دولت خبر می‌داد، اما با توجه به افزایش هزینه‌های کشت و قیمت تمام‌ شده گندم برای کشاورزان، دولت برای حمایت از گندمکاران با قیمت نهایی ۵۰۰۰ تومان موافقت کرد.

افزایش ۲ برابری قیمت خرید تضمینی گندم تا حد قابل قبولی زیان‌های گذشته کشاورزان را جبران خواهد کرد. علاوه بر این افزایش قیمت، انگیزه کشاورزان برای تحویل گندم به دولت را افزایش می‌دهد و این موضوع می‌تواند با جلوگیری از فروش قاچاق گندم، امنیت غذایی کشور را ارتقا دهد.

افزایش انگیزه گندم‌کاران

در سال‌های گذشته، گندم‌کاران تمایلی برای نگهداری محصول خود نداشتند و علاوه بر این، خرید تضمینی نیز چندان مورد استقبال آنها نبود. گلایه گندم‌کاران و نارضایتی آنها متناسب نبودن قیمت پیشنهادی دولت با هزینه‌های تولید بود. علاوه بر این، تأخیر در پرداخت مطالبات گندم، دیگر دلیلی بود که گندم‌کاران ترجیح می‌دادند به جای فروش محصول خود به دولت، در جست‌وجوی سایر خریداران باشند.

با این حال دولت با افزایش ۲ برابری قیمت خرید تضمینی گندم این انگیزه را در کشاورزان ایجاد کرده که محصول خود را به دولت بفروشند. تعیین قیمت خرید تضمینی گندم، موجب دل‌گرمی و خوشحالی کشاورزان و رغبت بیشتر برای تحویل محصولات به دولت می‌شود. همچنین به‌روز شدن پرداخت هزینه خرید گندم تضمینی توسط دولت و کاهش تأخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان، می‌تواند انگیزه کشاورزان در فروش محصول به دولت را افزایش دهد.

هزینه گندم برای دولت

دولت به‌طور متوسط سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه برای ۴۸۰ هزار تن بذر گندم پرداخت می‌کند و در سال ۱۳۹۹ بیش از هشت میلیون تن گندم را به‌صورت تضمینی از کشاورزان خریداری کرده است.

نیاز سالانه گندم کشور حدود ۱۱ میلیون تن است و در صورتی که نیاز به ‌گندم وارداتی داشته باشیم، دولت ناچار خواهد شد به‌ازای هر کیلوگرم گندم وارداتی، حدود ۱۰ هزار تومان پرداخت کند. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۱۲ میلیون تن گندم در کشور تولید شود و میزان خرید تضمینی دولت به بیش از هشت میلیون تن برسد. در  صورت تولید بیش از ۱۲ میلیون تنی می‌توان از مازاد تولید برای افزایش ذخایر استراتژیک گندم استفاده کرد.

حفظ امنیت غذایی در سال کم‌بارش

عمده کشت گندم در کشور به‌صورت دیم است؛ به‌طوری که حدود ۸۰ درصد گندم تولیدی از کشت دیم و ۲۰ درصد تولید گندم از کشت آبی به ‌دست می‌آید. بررسی بازدهی کشت گندم به تفکیک دیم و آبی نشان می‌دهد در کشت دیم بازدهی محصول گندم در هر هکتار به‌طور متوسط ۱.۳ تن و در کشت آبی بازدهی هر هکتار به‌طور متوسط چهار تن است. استان خوزستان با تولید ۱.۲ تا ۱.۴ میلیون تن گندم در سال، رتبه تخست تولید گندم را در کشور دارد و پس از نیز  استان‌های گلستان، کردستان و فارس بزرگ‌ترین استان‌های تولیدکننده گندم در کشور هستند.

با توجه به اینکه ۸۰ درصد گندم تولیدی کشور، محصول دیم است و بارندگی در سال جاری کاهش بیش از ۴۰ درصدی را تجربه می‌کند، افزایش قیمت خرید تضمینی گندم می‌تواند در صورت تدوام شرایط آب‌وهوایی و وضعیت بارندگی، راهکاری برای چالش‌های خشکسالی باشد.

در مجموع ۶ میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور، زیر کشت دیم هستند و چهار میلیون هکتار از کشت دیم کشور به کشت گندم اختصاص دارد. بنابراین در صورتی که کاهش بارندگی، کاهش تولید گندم را به‌ دنبال داشته باشد، این افزایش نرخ تضمینی گندم می‌تواند کشور را از واردات گندم بی‌نیاز کند.

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.