۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۷:۵۴
کد خبرنگار: 1911
کد خبر: 84282913
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

خدمات صندوق هنر در اوج مشکلات اقتصادی؛ انتظارات هنرمندان

تهران- ایرناپلاس- صندوق هنر اقدامات مثبت و خوبی در دوران کرونا برای حمایت مالی از هنرمندان انجام داده‌ است اما این قشر تاکید دارد اگر زیرساخت‌های عرضه هنر در فضای مجازی فراهم شود، آنها می‌توانند با ارائه آثار خود درآمد داشته‌ باشند.

به گزارش ایرناپلاس، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دهم فروردین در توئیتی از تامین حق بیمه و سرانه درمان همه بیمه‌شدگان صندوق هنر در سه ماهه نخست امسال، ‌ همانند سال پیش خبر داد.
وی همچنین به اقداماتی مانند پرداخت دو نوبت تسهیلات بلاعوض به همه اعضاء و پرداخت ۶ ماهه حق‌ بیمه و سرانه درمان برای ترمیم نسبی شرایط دشوار هنرمندان در یک‌ سال اخیر در شرایط همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ اشاره کرد.

پیش از این در ۲۴ اسفند ،۹۹ سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از تحقق ۲۳۰ میلیارد تومان اقدامات حمایتی در کنار ۱۲۰ میلیارد تومان کمک هزینه دوران بیکاری کرونا خبر داده‌ و گفته بود، با همه محدودیت‌ها حق بیمه تامین اجتماعی و سرانه درمان سه ماه نخست سال ۹۹ به ۳۷ هزار بیمه شده پرداخت‌ شد که سازمان تامین اجتماعی در این راه همکاری خوبی با صندوق انجام داد. همچنین در اقدامی دیگر حق بیمه درمان تکمیلی فصل تابستان ۲۶ هزار بیمه شده پرداخت شد.

از اقدامات دیگر صندوق اعتباری هنر می‌توان به پرداخت کمک هزینه معیشتی به بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر مستمری بگیر عضو، صدور بیمه‌نامه کرونا برای همه ثبت‌نام‌کنندگان هنرکارت، پرداخت کمک هزینه دوران بیکاری کرونا اشاره کرد.
به گفته سیدزاده، وضعیت کرونا هنوز مبهم است و بنابر گزارش‌های ستاد مقابله با کرونا در سال ۱۴۰۰ همین رویه ادامه دارد و هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه کمابیش وارد رونق کسب و کار نخواهندشد.
با وجود اقدامات سازنده و حمایتی صندوق اعتباری هنر، متاسفانه با وجود پیگیری‌های زیاد، تماس با مدیرعامل این صندوق برای طرح دریافت پاسخ سوالات هنرمندان به نتیجه نرسید.

میزان حمایت کافی نبود
فاضل جمشیدی خواننده موسیقی سنتی ایرانی با تاکید بر اینکه نه به عنوان هنرمند و معاون اجرایی سابق خانه موسیقی، بلکه به عنوان دبیر پویش مشارکت هنرمندان با نام «مُشاهنر» در دوران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: در این پویش که از ماه‌های پایانی سال ۹۸ تشکیل شد، حدود ۷۰۰ عضو از حوزه‌های مختلف سینما، تئاتر، نقاشی، خوش‌نویسی و ... حضور دارند.

او ادامه داد: صندوق هنرمندان اقدامات خوبی در دوران کرونا انجام داده‌ است. پرداخت‌هایی در ماه‌های نخست پارسال انجام شد و قول تکمیل آن تا سال ۱۴۰۰ را داده‌اند. کاش می‌شد بیش از این امکانات در اختیار هنرمندان قرار می‌گرفت.
تا جایی که متوجه شدیم دولت به دلیل تحریم‌ها توان اقتصادی زیادی ندارد، در نتیجه مقداری که صندوق اعتباری هنر و آقای سیدزاده اقدام کردند، به نظرم اقدام شایسته‌ای بود.
همچنین اقدام خوب دیگر در این دوران، کمک به خبرنگاران بود که احتمال بیمار شدن آنها زیاد است. خبرنگاران چشم و چراغ جامعه هستند و اگر بیمار شوند، جامعه آسیب می‌بیند؛ خبرنگاران توانستند از بیمه‌نامه کرونا استفاده کنند و تا سقف دو میلیون تومان هزینه درمانی به آنها تخصیص داده‌شد.

به گفته این موسیقی‌دان، قرار بود ۱۲۰ میلیارد تومان به ۸۰ هزار هنرمند، نویسنده و روزنامه‌نگار که عضو صندوق بودند پرداخت شود، که ظاهرا بسیاری از آنها پرداخت شده‌ است. بر این اساس پنج میلیون به هنرمندان درجه یک هنری و یک و نیم میلیون تومان به دیگر اعضای صندوق به عنوان کمک هزینه واریز شده است. این مقدار که صندوق اعتباری هنر برای آن تلاش کرد لازم بود اما شاید کافی نبود. مقداری بود که از دست مسئولان بر می‌آمد و به نظرم خوب بود.

ضرورت رعایت تناسب میان بخش‌های مختلف
جمشیدی در ادامه، پرسشی از مدیرعامل صندوق اعتباری هنر مطرح کرد؛ او با بیان نگرانی خود از میزان پرداخت‌ها به هنرمندان، به عنوان دبیر مُشاهنر پرسید: نسبت حوزه‌های مختلف هنرمندان، برای مثال موسیقی‌دان‌ها، آموزشگاه‌های موسیقی و مدرسان به نسبت باقی اعضا به چه صورت محاسبه شده‌ است؟
تناسب بین حوزه‌ها را نمی‌دانم و فقط فکر می‌کنم به برخی حوزه‌های هنری بیشتر توجه شده، در حالی که باید تناسب کافی میان حوزه‌های مختلف رعایت شده‌ باشد.

دبیر کمپین مُشاهنر در ارزیابی مطالبات هنرمندانی که با آنها در ارتباط است، توضیح داد: بسیار مناسب است نهادهای مختلفی مانند خانه موسیقی، صندوق اعتباری هنر، وزارت فرهنگ و ارشاد و ... به هنرمندان کمک کنند، اما به این دلیل که سرنوشت همه‌گیری بیماری کووید۱۹- هنوز مشخص نیست، مطالبه عمومی این است که خلاف دیگر بخش‌ها که بر اثر کرونا ممکن است محدود شوند، هنر نمایش، موسیقی، خوش‌نویسی، گالری‌های فروش آثار مجازی و کنسرت‌های موسیقی اگر درست برگزار شوند، می‌توانند درآمدزایی داشته‌باشند.
وی افزود: اگر مسئولان بپذیرند که هنر نه تنها متوقف نمی‌شود بلکه در وضعیت همه‌گیری می‌تواند بهتر اجرا شود، و شرایط برای هنرمندان فراهم شود تا بتوانند به کار خود در فضای مجازی ادامه دهند، به طور حتم هنرمندان می‌توانند کسب درآمد داشته باشند.

او با تاکید بر اینکه هر قدر اقدامات حمایتی صندوق هنر بیشتر شود، هنرمندان در آرامش بیشتری می‌توانند فعالیت کنند، ادامه داد: در صورت مهیا شدن شرایط فعالیت هنرمندان، مردم در خانه‌شان می‌توانند با هزینه کم کنسرت ببینند و آثار هنری و تابلوی نقاشی بخرند. افرادی که معروف نیستند و هنری دارند، می‌توانند از این امکان استفاده کنند و اجرا داشته باشند؛ هنر نه تنها در دوران کرونا تعطیل نمی‌شود بلکه می‌تواند چند برابر بزرگتر شود.

اطلاع‌رسانی به درستی انجام شد؟
با اینکه در نهایت اقدامات مناسبی برای هنرمندان در سال ۹۹ انجام شد و وعده‌های تکمیل آن در سال ۱۴۰۰ داده‌ شده‌ است، در ابتدای سال ۹۹ ارائه برخی از تسهیلات با مشکلاتی همراه بود.
سمانه قاسمی تصویرگر و نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه در ماه‌های نخست سال گذشته، صندوق اعتباری هنر، بیمه سه ماه نخست ۹۹ را پرداخت کرد، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: واریزی با مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هنرمندان در نظر گرفته شده‌ بود، اما اطلاع‌رسانی این بخش به درستی انجام نشد و اعضا با مشکلاتی مواجه شدند.

او ادامه‌ داد: چندین بار با صندوق اعتباری هنر تماس گرفتم؛ پیام آمد و اعلام کردند کارت هنر برای من صادر شده‌ اما زمان پرداخت را اعلام نکردند. بعد از تماس‌های مکرر، گفتند منتظر باشم و کارت به دست من خواهد رسید. در صورتی که آن مبلغ در بانک بود و برای دریافت آن باید به بانک مراجعه می‌کردم.
در تماسی که گرفتم، اطلاع دادند بانک اولویت‌بندی و پرداخت می‌کند اما اطلاعات آنها اشتباه بود. سه ماه پول من در بانک مانده‌ بود بدون اینکه اطلاعی داشته‌ باشم. بعد به دلیل پیگیری‌ها، متوجه شدم می‌توانم وجه را از بانک دریافت کنم. البته بعد از سه هفته در فرمت شکیل هنرکارت به دستم رسید.

ناشر نمی‌تواند حق‌التالیف را پرداخت کند
قاسمی درباره چگونگی اختصاص بیمه تکمیلی به هنرمندان نیز توضیح داد: یکی از دوستانم چند سال بود که از بیمه تکمیلی استفاده می‌کرد؛ این بیمه سال‌ها بدون سقف بود اما در سال گذشته متوجه شده که تا حدی می‌تواند از خدمات استفاده کند و برای آن سقفی در نظر گرفته شده‌ است.

این تصویرگر با بیان اینکه خدمات درمانی و بیمه تکمیلی صندوق هنر بسیار مهم است، افزود: همچنین این پرسش مطرح است که آیا روند پرداخت‌ها می‌تواند تغییر کند؟ زیرا به عنوان نویسنده و تصویرگر کتاب کودک آثاری آماده چاپ دارم، اما ناشران نتوانستند آثار را منتشر کنند و به همین دلیل هنرمندان نتوانستند درآمدی داشته باشند.
آثاری از سال ۹۸ آماده داریم که هنوز منتشر نشده‌ است. حتی وقتی کتاب چاپ می‌شود ناشر می‌گوید شرایط اقتصادی نامناسبی دارد و نمی‌تواند حق التالیف و حق تصویرگری را پرداخت کند.

۷ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.