۱۸ اسفند ۱۳۹۹، ۲۰:۰۷
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 84257040
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

شرط بقای تیم‌های انتهای جدولی‌ لیگ برتر

۱۸ اسفند ۱۳۹۹، ۲۰:۰۷
کد خبر: 84257040
مجیدروان‌ستان
شرط بقای تیم‌های انتهای جدولی‌ لیگ برتر

تهران- ایرناپلاس- با گذشت دو هفته از نیم فصل دوم، تیم‌های سایپا، ذوب‌آهن، نساجی و ماشین‌سازی همچنان در انتهای جدول رده‌بندی هستند. با توجه به تغییرات کادر فنی سه تیم ذوب‌آهن، نساجی و ماشین‌سازی، آنها تلاش خود را برای فرار از انتهای جدول به کار بسته‌اند.

به گزارش ایرناپلاس، اصغر مازیار کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با ایرناپلاس بر این عقیده است فرار این تیم‌ها از انتهای جدول بستگی به عملکرد آن‌ها در نقل‌وانتقالات نیم فصل دوم دارد و اینکه چگونه برای ادامه بازی‌های برنامه‌ریزی کنند.

وی در رابطه با شرایط و وضعیت تیم‌های پایین جدول لیگ برتر افزود: «وقتی به جدول لیگ برتر در انتهای جدول نگاه می‌کنیم چهار تیم سایپا، ذوب‌آهن، نساجی و ماشین‌سازی را می‌بینیم که سه تیم انتهایی جدول یعنی نساجی که از هفته دوازدهم، ذوب آهن و ماشین‌سازی از شروع نیم ‌فصل دوم سرمربی خود را تغییر داده‌اند و انتظار دارند با این اقدامات بتوانند تغییراتی را در شرایط تیم خود ایجاد کنند و از انتهای جدول جدا شوند. البته کار مقداری سخت است، به‌دلیل اینکه در نیم‌ فصل دوم تیم‌ها احتیاط بیشتری را در دستور کار خود قرار می‌دهند.»

جبران نقاط ضعف تیمی

مدرس فدراسیون فوتبال ادامه داد: «اکنون کاری که این تیم‌ها می‌توانند انجام دهند عملکرد مناسب در نیم فصل دوم است؛ یعنی باید نقاط ضعف تیمی بخصوص از نظر بازیکن را جبران کنند. وقتی یک تیم نتوانسته در نیم فصل اول نتیجه بگیرد باید ریشه‌یابی شود تا دلیل این عدم نتیجه‌گیری چیست؟ اگر فرصت‌های گل داشتند و نتوانستند گل بزنند یعنی اینکه به یک مهاجم شش دانگ نیاز دارند و اگر خط دفاع‌شان آسیب‌پذیر بود، یعنی اینکه به مدافع یا دروازه‌بان نیاز دارند. در نتیجه خیلی مهم است این تیم‌هایی که در انتهای جدول قرار گرفته‌اند، بتوانند با توجه به نیازهای خود در نیم فصل خریدهای مناسبی را انجام دهند.»

سایپا امتیاز ۲ بازی را در اختیار دارد

وی که سابقه بازی در تیم‌های عقاب، توحید و گسترش تهران را دارد، اظهار کرد: «از طرف دیگر ما تیم سایپا را می‌بینیم که با یک اختلاف ۴ امتیازی نسبت به ذوب آهن در رده سیزدهم قرار دارد؛ اندازه یک و نیم بازی از بقیه تیم‌ها جلوتر است و باید از همین عامل بتواند استفاده کر ه و اختلاف امتیاز را نگهداشته و بلکه بیشتر هم کند.

وقتی به سایر تیم‌ها در جدول رده‌بندی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم از رده دهم به پایین امتیازها خیلی به هم نزدیک است. حتی تیم‌های شهرخودرو، پیکان و نفت مسجدسلیمان از لحاظ امتیازی شرایط‌شان به گونه‌ای است که هر لحظه می‌توانند جابه‌جا شوند. این سه تیم باید بتوانند در رابطه با تکمیل کادر تیم هم از لحاظ کادر فنی هم بازیکن دقت نظر داشته باشند تا بتوانند این اختلاف را با تیم‌های انتهای جدول حفظ کنند.» 

بحث آسیب‌دیدگی‌ها

مازیار افزود: «برنامه‌ریزی لازم برای نیم فصل دوم هم بسیار مهم است، به دلیل اینکه آن‌ها بازی‌های جام حذفی را نیز باید در نظر داشته باشند، چون برای برخی از این تیم‌ها جام حذفی بسیار مهم است. در نتیجه باید به لحاظ استراحت و توان برای حضور در مسابقات برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهند. باید آن تدبیر اندیشیده شود اما آنچه مهم است اینکه در نیم فصل دوم به دلیل خستگی بازیکنان و مسابقات بحث آسیب‌دیدگی‌ها هم می‌تواند مزید بر علت باشد. هر چه به انتهای لیگ نزدیک‌تر می‌شویم آسیب‌دیدگی‌ها و خستگی بازیکنان نیز بیشتر می‌شود.

باید تمرینات مناسبی در بدنسازی نیم فصل دوم داشته باشند. درست است که تیم‌های ته جدولی باید حتماً برنامه‌ای برای صعود به رتبه‌های بالای جدول داشته باشند، اما در طرف مقابل حریفانی هم هستند که آن‌ها نیز می‌خواهند شرایط‌شان همانند نیم فصل اول باشد یعنی اینکه حداقل از جایگاه قبلی خود پایین‌تر نیایند. تیم‌هایی مانند مس رفسنجان، گل‌گهر، پیکان و تا حدی نفت مسجدسلیمان که در میانه جدول قرار دارند.» 

نیم‌نگاهی برای کسب سهمیه

این کارشناس فوتبال ادامه داد: «بسیاری از این تیم‌ها شاید نگاه‌شان بیشتر ماندن در جدول لیگ برتر باشد. در بالای جدول علاوه بر تیم‌های پرسپولیس، سپاهان، استقلال و فولاد، تا حدی تیم‌های تراکتور و صنعت نفت هم نیم‌نگاهی به جایگاه بالاتر و کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را دارند.

پس بنابراین آن‌ها نیز به حریفان پایین جدولی باج نخواهند داد. وقتی که تیمی پایین جدول قرار دارد و می‌خواهد خود را بالا بکشد علاوه بر اینکه باید درون تیم خود را قوی کند، برنامه‌ریزی مناسبی هم برای رویارویی با حریفان داشته باشد که آن‌ها هم نمی‌خواهند جایگاه خود را در جدول رده‌بندی از دست بدهند.»

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.