حق شناس: مهلت یک ساله برای رفع تحریم‌ها چه پیامی دارد؟

تهران- ایرناپلاس- محمدجواد حق‌شناس استاد دانشگاه درباره مصاحبه اخیر محسن رضایی گفت: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، افرادی که خواب‌هایی برای کاندیداتوری در سر دارند، به طور مستقل اقدام به ارسال پیام‌هایی کرده، گفت‌وگوهایی انجام داده و یا مواضعی را اعلام می‌کنند که خیلی سنجیده به نظر نمی‌رسد؛ در عین حال متضمن حفظ و حراست از منافع ملی هم نیست.

به گزارش ایرناپلاس، واکنش‌ها به گفت‌وگوی اخیر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با روزنامه فایننشال تایمز لندن همچنان ادامه دارد و موضوع بحث‌های بسیاری در محافل سیاسی و فضای مجازی بوده است.
این رسانه انگلیسی به نقل از وی نوشته، «آن‌ها(آمریکا) باید به ما اطمینان خاطر دهند که همه تحریم‌هایی که پس از اجرای برجام اعمال شد در کمتر از یک سال رفع می‌شود. در این شرایط، مذاکرات می‌تواند آغاز شود در طول مذاکرات تحریم‌ها هر ماه باید برداشته شود؛ به عنوان مثال تحریم‌های مالی و محدودیت‌هایی که بانک های اروپایی اعمال کرده‌اند باید همان ماه اول رفع شود. رفع تحریم‌ها علیه صادرات نفت نیز در اولویت‌های نخست ما قرار دارد.»

دکتر محمدجواد حق‌شناس استاد دانشگاه و عضو هیات مدیره انجمن ایرانی روابط بین‌الملل در این زمینه به ایرناپلاس گفت: در کشور ما و در موقعیتی که انتظار می‌رود سخن واحد و دقیقی از داخل به دنیا مخابره شود، این سخنان و مواضع جای تاسف دارد؛ در این زمینه شاهد انعکاس مطالب و سیگنال‌های متفاوت از افراد و مراکز متفاوت به بیرون هستیم».

وی افزود: «در همه دنیا و در کشورهای مهم، اصولا پیام‌های سیاست خارجی از یک مبدا به جهان منعکس می‌شود و آن جایی نیست جز یک نهاد تخصصی و آشنا با مسائل دیپلماتیک که همان وزارت امور خارجه است؛ دستگاه سیاست خارجی هر کشوری نماد کلیت یک نظام سیاسی برای پیگیری منافع ملی است؛ در همه کشورها مراکز متفاوت دارای قدرتند، از قوه مقننه، مجریه و قضائیه تا نهادهای نظامی، اقتصادی، اطلاعاتی و امنیتی و ... که هر کدام جایگاه خاص خود را ساحت‌های مختلف دارند، اما در نهایت در حوزه سیاست خارجی، همه راه‌ها به وزارت امور خارجه ختم می‌شود و غیر از این هم نباید باشد.




حق‌شناس ادامه داد: متاسفانه در کشور شاهدیم که در آستانه انتخابات، گاهی یک مسابقه برای بیان مواضع دیده می‌شود.
وی با یادآوری یک ماجرای مشابه در دهه ۷۰ گفت: «یادمان نمی‌رود در دوره‌ای پیش از انتخابات سال ۱۳۷۶، یکی از نمایندگان مجلس با مقامی از وزارت خارجه انگلیس مذاکره کرد و پیامی داد که با موازین دیپلماتیک همخوانی نداشت».

 عضو هیات مدیره انجمن ایرانی روابط بین‌الملل اضافه کرد:‌ موارد مطرح شده در مصاحبه دبیر مجمع تشخیص مصلحت با روزنامه بریتانیایی نیز با واکنش فوری وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارتخانه روبرو شد و اعلام کردند پیام‌های دیپلماتیک و مواضع رسمی نظام جمهوری اسلامی توسط وزارت خارجه بیان و نمایندگی می‌شود؛ متاسفانه سالیانی است این نگرانی را داریم که نهادی که باید بیانگر مواضع و منافع کشور باشد نباید توسط هیچ نهادی دیگری تضعیف شود و لازم است بیش از همه، دارندگان جایگاه‌های رسمی نظام، خودشان از این جایگاه مراقبت کنند تا خدای نکرده دچار ضربه و چالش نشویم.

حق‌شناس ادامه داد: «پیامی که در مصاحبه آقای رضایی آمده است مبنی بر اینکه در یک سال آینده، تحریم‌ها باید به پایان برسد که پیام مناسبی نیست وباید هرچه سریعتر مواضع خود را ابهام‌زدایی کند تا خدای نکرده معنای متفاوتی به عرصه سیاست بین‌الملل مخابره نشود».
البته اندکی پس از رسانه‌ای شدن محتوای مصاحبه با روزنامه بریتانیایی، رضایی در توئیتی، موضع خود را اصلاح کرد و در توئیتی نوشت: مذاکره فقط در چارچوب ۵+۱ و بعد از لغو کامل تحریم‌ها امکان‌پذیر است.

این استاد دانشگاه،‌ با تائید شائبه «توافق راحت‌تر یک دولت اصولگرا در مذاکرات با طرف غربی» در نتیجه مصاحبه رضایی، گفت: وقتی به صراحت می‌گوید انتظار ما این است که ظرف «یک سال آینده» تحریم‌ها را بردارید، این سوال مطرح می‌شود که عدد یک سال از کجا آمده است؟ این سوال بدیهی و روشن است که چرا سخن از ۱۲ ماه آینده است؟ مگر کشور اکنون در وضعیت سخت اقتصادی نیست؟ مگر مردم بایت تحریم‌های ناجوانمردانه در رنج نیستند و رهبری هم به‌تازگی به مساله گرانی و سختی معیشتی مردم اشاره نکردند؟

وی افزود: «در آستانه آغاز سال نو هستیم و تحریم‌ها و وضعیت اقتصادی کشور نشان می‌دهد چه اوضاع دشواری در حوزه معیشت مردم داریم؛ وقتی دولت مستقر دارد کارش را انجام می‌دهد و امکان گفت‌وگو با طرف‌های خارجی را دارد، چرا باید تحریم‌ها ظرف یک سال آینده برداشته شود و نه زودتر؟ آیا جز این است که به نوعی این پیام را می‌دهد که ممکن است در انتخابات ۱۴۰۰ دولت دیگری از یک جریان سیاسی دیگر بر سر کار آید؟ آیا این سیگنال مخابره نمی‌شود که در آن صورت، دولت بعدی آمادگی گفت‌وگو برای رسیدن به یک توافق را دارد؟ این خیلی از منطق دقیق و قابل دفاعی برخوردار نیست». 

۳ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.