۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۱۸
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 84241359
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

فوتبال ما چرا تاکتیک‌پذیر نیست؟

۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۱۸
کد خبر: 84241359
حدیث گودرزی
فوتبال ما چرا تاکتیک‌پذیر نیست؟

تهران- ایرناپلاس- سرمربی است که تشخیص می‌دهد چه کسی در میان ۱۱ بازیکن اصلی وارد زمین شود. در بحث فنی این اختیار را به سرمربی داده‌اند و هیچ‌کس حق دخالت ندارد اما بحث تاکتیک موضوع جداگانه‌ای است که باید به آن پرداخت که در کجای کار قرار داریم.

به گزارش ایرناپلاس، پس از انتشار مطلب «انتخاب‌های اشتباه، پازل ناکامی آبی‌ها» و صحبت‌های مسعود اقبالی در مورد سیستم بازی فوتبال و اینکه «مربیان در ایران نقشی در برد و باخت ندارند» و همچنین مطلب «دانش‌افزایی مربیان فوتبال در ایران بی‌نتیجه ماند؟» ، یک کارشناس فوتبال به نکاتی اشاره دارد که خواندن آن هر فوتبال‌دوستی را به تفکر می‌اندازد.

جواد الله‌وردی پیشکسوت فوتبال در این باره به ایرناپلاس گفت: «اصولاً فوتبال ما تاکتیک‌پذیر نیست؛ چون مربیان ما با تاکتیک کاری ندارند. اول بیاییم ببینیم تاکتیک یعنی چه؟ تاکتیک ریشه‌اش از «تک» گرفته شده و تک یعنی تیزهوشی، باهوشی، فراست و ... اما در فوتبال ما از تیزهوشی و باهوشی خبری نیست. هوش یعنی هرکسی که می‌تواند مشکل خود را حل کند، به او می‌گویند باهوش! اما در فوتبال ما از این خبرها نیست.

اصلاً تاکتیک یک لغت نظامی است؛ یعنی فن حرکت دادن سربازها و به کار انداختن نیروها و امکانات نظامی در جنگ. از این سنگر به آن سنگر رفتن. اما در ورزش یعنی شیوۀ برنامه‌ریزی یک تیم ورزشی. فوتبالیست‌های ما تاکتیک‌پذیر نیستند! چون در کلاس‌ها، درس تاکتیک را نخوانده‌اند و تمرین نکردند. پس بنابراین ما باید در این رشته یک راهی را باز کنیم تا بازیکن‌های ما تاکتیک‌پذیری را بفهمند.»

وی با بیان اینکه مربی باید بداند مربیگری یک شغل تخصصی است، افزود: «هزاره سوم، دوره کسب فناوری اطلاعات است و مربیان ما باید برخی اطلاعات را داشته باشند. آیا کادر فنی کنونی استقلال به‌ اندازه استراماچونی اطلاعات دارند؟ چطور استراماچونی توانست این تیم را متحول کند. اصلاً این تیم را زیرورو و کاری کرد که همه از دروازه‌بان گرفته تا مهاجم می‌دانستند چه باید انجام دهند.
در بازی‌های استقلالِ زمان استراماچونی هیچ‌کس مکث نمی‌کرد. برای پاس‌دادن فکر نمی‌کرد، باید ببینیم تاکتیک را می‌فهمیم یا نه. این مشکل مختص مربیان استقلال نیست؛ بسیاری از مربیانی که در لیگ برتر و دسته اول کشور حضور دارند، نمی‌توانند اینها را تعریف کنند.»

الله‌وردی که سابقه بازی در استقلال را نیز دارد با تاکید بر اینکه محمود فکری توان این همه فشار را ندارد، ادامه داد: «این موضوع را باید خود او می‌فهمید. استقلال تیم بزرگی است و ۳۰، ۴۰ میلیون هوادار دارد، بنابراین مربی بزرگ می‌خواهد، کادر فنی قوی نیاز دارد، آنالیزور خوب می‌خواهد، مربی بدنساز سرشناس و باتجربه نیاز دارد. آدم‌های معمولی نمی‌توانند از پس این کار بربیایند. آقای فکری چه رزومه‌ای و تجربه‌ای دارد؟

«چه کرده که به استقلال آمده و هدایت این تیم بزرگ را در اختیار گرفته است؟ وقتی فرهاد مجیدی کم می‌آورد، وقتی با امیر قلعه‌نوعی در این باشگاه آنگونه برخورد می‌شود، فکری و فکری‌ها باید بدانند کجا آمده‌اند. شاید نمی‌دانند کجا آمده‌اند! آن‌ها باید پله‌پله بالا بیایند. نه اینکه از بعد از چند بازی مربیگری در نساجی ناگهان سر از استقلال درآورد.»

وی گفت: «دستیاران محمود فکری خیلی ضعیف هستند و جز صمد مرفاوی بقیه بدون تجربه‌اند. آن‌ها حتی در اندازه‌های حضور روی نیمکت مربیگری جوانان و امیدهای این باشگاه هم نیستند! کادر فنی استقلال ناهمگون است. این باشگاه حتی از نظر مدیریتی هم ناهمگون است. در واقع این ناهمگونی‌ها در استقلال باعث این دردسرها شده.

شما در پرسپولیس این آرامش را می‌بینید. افشین پیروانی و کریم باقری باتجربه‌اند؛ یحیی گل‌محمدی مجبور می‌شود به حرف‌های آن‌ها گوش دهد و نمی‌تواند جلوی آن‌ها مقاومت کند. اگر پرسپولیس با توجه به شروع بسیار بد اکنون به قهرمانی نیم‌فصل دست پیدا می‌کند، دلیل آن چیست؟ بی‌شک آن‌ها با آرامش، تمرکز و برنامه‌ریزی به این نقطه رسیده‌اند. حداقل استقلالی‌ها از آن‌ها یاد بگیرند. ببینند پرسپولیسی‌ها چه کار می‌کنند، آن‌ها هم انجام دهند.»

الله‌وردی افزود: «وقتی یک تیم می‌آید ۵ گل در زمین حریف می‌زند، یعنی آن‌ها برنامه، انگیزه و عشق به برد دارند. چگونه ۵ گل زدند؟ آیا حریف ضعیف بود؟ امیر قلعه‌نوعی محروم بود، اما روی سکو بازی را می‌دیدید؛ در شرایطی فوتبال دنیا با هرج‌ومرج و دردسرهای خود مواجه است، فوتبال ما با هرج‌ومرج و دردسرهای خود درگیر شده؛ این قهرمانی نیم‌فصل برای پرسپولیس با ارزش است. چون آن‌ها در رتبه‌های پایین جدول قرار داشتند اکنون توانسته‌اند با کسب ۵ برد متوالی صدرنشین شوند.
سپاهان کجا بود؟ استقلال و تراکتور کجا بودند؟ گل‌گهر هم مدعی بود و مدتی هم در صدر قرار داشت، اما اکنون چه تیمی بالای جدول قرار دارد؟ چه چیزی آن‌ها را بالا کشید؛ برنامه، انگیزه و عشق به پیروزی.
اینها واقعیت فوتبال است ربطی هم به پرسپولیسی و یا استقلالی بودن من ندارد؛ این یک واقعیت است؛ در تیمی که آرامش وجود داشته باشد از مدیر تا بازیکن‌ها، سرپرست، مربی و ... همه به یک چیز فکر می‌کنند، آن هم قهرمانی و نتیجه می‌گیرند. آیا استقلال این آرامش را دارد؟ در این باشگاه همه با هم دعوا و مرافعه دارند. اخباری که از این باشگاه بیرون می‌آید جز این نیست.»

۳ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.