۲۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۹:۳۶
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 84232094
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همدلی تاریخی این دو ملت با سناریوسازی‌های دشمنان کم‌رنگ نمی‌شود

تهران- ایرناپلاس- در روزهایی که بعضی بنگاه‌های رسانه‌ای غرب، سناریوسازی برای اختلاف‌افکنی میان دو ملت ایران و افغانستان را به بهانه‌های مختلف دنبال می‌کردند تا از رهگذر آن، اهداف سیاسی خود را دنبال کنند، یک حادثه نشان داد در روزهای بحرانی، دوست و دشمن از هم تمیز داده می‌شوند تا جایی که همان بنگاه‌های رسانه‌ای این بار سکوت پیشه کنند و از همدلی تاریخی میان دو کشور ایران و افغانستان چیزی نگویند.

به گزارش ایرناپلاس، ماجرا از آنجایی شروع شد که انفجار برزگی در تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه افغانستان یعنی نقطه مقابل گمرک مرزی دوغارون شهرستان تایباد در خراسان رضوی رخ داد که به دلیل حضور تانکرهای حامل سوخت، منجر به انفجارهای پیاپی و گسترش آتش‌سوزی در این منطقه مرزی شد.

شدت و وسعت حادثه به اندازه‌ای بود که والی هرات بلافاصله از استاندار خراسان رضوی درخواست کمک داشت و استاندار نیز به سرعت دستور اعزام نیروهای امدادی را به منطقه صادر کرد.
۶۵ آتش‌نشان از شهرهای تایباد، تربت‌جام، باخرز، فریمان و خواف با ۲۰ دستگاه خودروی سنگین و چهار خودروی نیمه‌سنگین آتش‌نشانی بلافاصله به منطقه حادثه اعزام شدند تا عملیات مهار آتش گسترده و انفجارهای پی در پی در اسلام‌قلعه افغانستان را انجام دهند.

در این حادثه حدود ۵۰۰ تانکر نفت و گاز دچار آتش‌سوزی شد که خسارت وارده نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شده است اما نکته‌ای که رسانه‌های غربی عامدانه به آن نپرداختند جلوگیری از میلیون‌ها دلار خسارت دیگری بود که این حادثه می‌توانست با توجه به گستردگی و وسعت به بار بیاورد اما با تدبیر و کمک همدلانه دولت جمهوری اسلامی، از بروز این خسارت‌ها جلوگیری شد.

با اقدامات امدادی و همکاری‌ نیروهای ایرانی، نزدیک به دو هزار تریلی دیگر که در این منطقه مرزی حضور داشتند، از این حادثه نجات پیدا کردند و تعدادی از خودروها نیز به هرات اعزام شدند؛ به طوری که معاون رئیس جمهوری افغانستان از دولت جمهوری اسلامی ایران برای کمک به اطفای حریق و اجازه دادن به ورود صدها کامیون به خاک ایران برای مصون ماندن از آتش‌سوزی تقدیر کرد.

وزیر خارجه افغانستان نیز یک روز پس از حادثه اعلام کرد «از کشور دوست جمهوری اسلامی ایران در راستای مهار آتش‌سوزی، جلوگیری از خسارات بیشتر و همچنان گشودن مرز و انتقال بیش یک‌هزار کامیون به خاک ایران، صمیمانه سپاسگزاری و قدردانی می کنم.»

اقدام ایران در همکاری بی‌دریغ و اعزام سریع نیروهای امدادی برای مهار این حادثه، بی‌تردید در راستای همان رابطه عمیق و تاریخی میان دو ملت ایران و افغانستان است که فارغ از همه خبرسازی‌ها و سناریوسازی‌های بنگاه‌های رسانه‌ای غربی، از اشتراک‌های فرهنگی، سیاسی و تمدنی میان دو کشور حکایت دارد.

اما نکته قابل تامل درباره کشورهایی که با اهداف سیاسی در ماه‌های گذشته تلاش داشتند با دمیدن در بعضی اتفاق‌های فردی، آتش اختلاف‌افکنی میان دو ملت را شعله‌ور کنند اظهاراتی است که معاون رئیس جمهوری افغانستان در مورد این حادثه مطرح کرد.

امرالله صالح معاون رئیس جمهوری افغانستان، در واکاوی علت حادثه اخیر، استاندارد نبودن خدمات‌رسانی در گمرکات و مرزهای این کشور را یکی از مشکلات اساسی بیان کرد و گفت: با اینکه حجم تجارت با همسایه‌ها افزایش یافته اما زیرساخت‌ها و امکانات متناسب با حجم مبادلات توسعه نیافته است.

این در حالی است که کشورهای غربی از جمله آمریکا که حالا رسانه‌هایشان با ادعای دوستی نسبت به مردم افغانستان، تلاش برای ایجاد دشمنی میان ملت‌های ایران و افغانستان دارند، نزدیک به دو دهه از حضورشان در آن کشور می‌گذرد؛ حضوری که قرار بود توسعه و بهبود زیرساخت‌های اقتصادی را برای این کشور به ارمغان بیاورد اما حالا اظهارت معاون رئیس‌جمهوری افغانستان و حادثه کنونی، نشان داد میان ادعاها تا واقعیت‌ها فاصله زیادی وجود دارد.

اما آنچه از اتفاق اخیر برای روزهای آینده باقی ماند، درسی است که می‌تواند بسیاری از توطئه‌های بعدی را خنثی کند؛ درسی از همدلی و اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور ایران و افغانستان که از گذشته تا امروز ادامه داشته و ایران بارها نشان داده در روزهای دشوار همواره در کنار مردم افغانستان بوده است.

حضور مهاجران افغانستانی از سال‌های دور در ایران و آغوش باز کشورمان بر مردم این کشور آن هم در روزهایی که ایران با سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی روبرو بود، سنگ محکی بود برای کشورهای غربی که سیاست‌های ضدمهاجرتی‌شان در سال‌های اخیر برای مقابله با حضور مهاجرانی از افغانستان، عراق و سوریه در آن کشورها، ادعاهای بشردوستانه آن‌ها را به آزمایش گذاشت تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد.

اما نکته آخر آنکه، در شرایطی که بنگاه‌های رسانه‌ای غرب همه تلاش خود را به کار می‌بندند تا با اختلاف‌افکنی، همچنان سناریوی بی‌ثباتی و تنش‌آفرینی در منطقه را دنبال کنند، انتظار می‌رود رسانه‌های دو کشور دوست و همسایه که از اشتراکات زبانی و فرهنگی زیادی برخوردارند، با درک چنین شرایطی، هر چه بیشتر در جهت تقویت همدلی میان  دو ملت قدم بردارند تا آرامش و دوستی میان دو کشور، در سایه آگاهی‌بخشی رسانه‌های ایران و افغانستان، تقویت شود.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.