۲۲ بهمن ۱۳۹۹، ۲۲:۳۳
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 84225642
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

سخنان کم­‌سابقه روحانی؛ آنچه رسانه‌­های مخالف پوشش نخواهند داد

تهران- ایرناپلاس- هشتمین و آخرین سخنرانی حسن روحانی در مراسم جشن سالگرد پیروزی انقلاب در مسند ریاست جمهوری، هم شکل متفاوتی داشت و هم محتوایی کم‌­سابقه که احتمالا در بخش­‌های خبری مختلف رسانه­ «ملی» بازنشر نخواهد داشت، چنانچه در بوق‌­های آن طرف مرز و خبرگزاری‌­های اصولگرا نیز.

به گزارش ایرناپلاس، از آنجا که به دلیل شرایط کرونایی و برگزاری خودرویی و موتوری راهپیمایی، اساسا اجتماع متمرکزی وجود نداشت که رئیس‌جمهوری در جمع آنها سخنرانی کند، برای نخستین بار، سخنان خطیب ۲۲ بهمن، به طور مستقیم از دفترشان پخش شد. 
با نظرداشت این هشدار روحانی که «از همه رسانه‌­ها» خواست واقعیت­‌ها را به مردم بگویند تا «خدای نکرده به تاریخ و مردم خیانت نکنیم»، نگاهی تحلیلی داریم به مهم­ترین فرازهای سخنرانی رئیس شورای عالی امنیت ملی در مراسم ۲۲ بهمن امسال. این سخنرانی بدون شک از ماندگارترین و صریح‌­ترین سخنان رئیس دولت تدبیر و امور است که در یادها خواهد ماند.  

۱۰۰ سال اخیر؛ از تدبیر دولت دوازدهم تا بدهکاری دنیا به مردم ایران
رئیس جمهوری در آغاز سخن و در آستانه ورود به آخرین سال قرن ۱۴ خورشیدی، نگاهی داشت گذرا به مهمترین تحولات ۱۰۰ سال اخیر کشور و از دو کودتای انگلیسی و آمریکایی یاد کرد و البته با مقایسه شرایط جامعه ایران در ۱۲۹۹ و ۱۳۹۹ گفت: «صد سال پیش در سال ۱۲۹۹ شرایط مردم ما با شکلی بسیار تاسف‌انگیز با سلطه یک مستبد شروع شد اما امسال را در حالی جشن می‌گیریم که ملت در سال ۱۳۹۹ پس از سه سال مقاومت در در جنگ بزرگ اقتصادی حال پیروزی است».
روحانی از دو جنگ علیه مردم ایران در سال‌های اخیر هم نام برد؛ یکی جنگ تحمیلی هشت ساله و دیگری جنگ اقتصادی سه ساله از ۱۳۹۷ تا کنون و تاکید کرد که «ما در آن جنگ به پیروزی بزرگ رسیدیم و در این جنگ نیز به حول و قوه الهی به پیروزی خواهیم رسید».

همینجا بود که رئیس جهوری از جمله دلایل شکست ترامپ را صبر و مقاومت مردم ایران در برابر «مستبد کاخ سفید»، «تدبیر دولت منتخب مردم ایران» و «پیروزی‌های حقوقی» در دادگاه‌های بین‌المللی عنوان کرد و نتیجه گرفت امروز دنیا یک بدهکاری به مردم ایران دارد و «امنیت، احساس قانونگرایی‌ و ثباتش با رفتن ترامپ را مدیون ملت ماست».
حسن روحانی در کنار مقاومت ستودنی مردم، به تدبیر دولت دوازدهم نیز اشاره کرد که بعد از خروج ترامپ، «اگر ما هم بلافاصله از برجام خارج شده بودیم، همه تحریم‌ها برگشته بود و پیروزی بدون زحمت و بدون هزینه‌­ای برای ترامپ به دست می‌آمد».

وعده‌های دیپلماسی؛ از تعامل با جهان تا مذاکرات سازنده
فراز مهم دیگر سخنان روحانی مروری بود به وعده‌­های «منتخب ملت» و تحقق آنها؛ این بخش از سخنان رئیس‌جمهوری ضمن بیان این نکته که «آغاز راه دولت از مذاکره بود» اشاره­‌ای داشت به اتفاقات دیپلماتیک ۷ سال و نیم گذشته و البته نیم‌نگاهی به شرایط کنونی و حتی ماه‌های پیش روی کشور در عرصه بین‌الملل؛ بویژه آنجا که گفت «مردم از منتخب خودشان می‌خواستند که تعامل سازنده با جهان را با عزت ادامه دهد و پیمان‌هایی که در برابر دنیا ملت ایران متعهد شده است را پاس بدارد، مردم از منتخب خود می‌خواستند در انتخاب اول که با تعامل سازنده سایه جنگ و تحریم را از سر مردم دور کند».
روحانی در ادامه به برخی دشمنان همیشگی برجام و مذاکره هم پاسخ داد و تاکید کرد «البته من به مذاکرات هم افتخار می‌کنم، مذاکره چیز منفی نیست، مذاکره جزو لوازم یک دولت و حکمرانی مدرن دنیای امروز و نه امروز که ارث پیامبر بزرگ اسلام است».

وعده‌های اقتصادی؛ از نفت و گاز تا بهای مبارزه با فساد
شاید یکی از مهمترین مصادیق درخواست صریح رئیس جمهوری برای بیان همه واقعیت به مردم، عملکرد دولت وی در سال‌های اخبر باشد؛ حسن روحانی به فعالیت‌های بی‌سابقه یا کم سابقه‌ای در بخش‌های مختلف نفت، گاز، آبرسانی، مهار تورم در ۵ سال اول، رشد اقتصادی دو رقمی در سال ۹۵، احیای دریاچه ارومیه، احیای بخش خصوصی، افزودن ۲.۵ هزار مگاواتی به ظرفیت برق کشور، امنیت غذایی، نهضت بزرگ سدسازی و تصفیه آب، مبارزه با فساد، توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی و «بهای سنگین» برای مقابله با موسسه‌های مالی غیرمجاز بود.
روحانی گفت «تنها این دولت بود که تمام بخش‌های بانک‌ها، موسسات اعتباری غیرمجاز را منحل کرد. البته بهای سنگینی نیز برای آن پرداخت، هم بهای حیثیتی که همچنان عده‌ای عصبانی هستند و هم ۳۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی دریافت شد تا بتوانیم بدهی‌های مردم را از این موسسات غیرمجاز پرداخت کنیم».
همچنین اشاره به ادغام بانک‌های نظامی کرد: «ادغام بانک‌های نیروهای مسلح را که نشدنی بود را انجام دادیم و این یکی از قدم‌های مهم دولت برای اصلاح نظام بانکی بود».
رئیس جمهوری با بیان اینکه «استراتژیک‌ترین طرح انرژی تاریخ ایران» خط لوله نفت از گوره تا جاسک و از بوشهر تا هرمزگان در ماه‌های آینده افتتاح خواهد شد، تصریح کرد که این خط لوله هزار کیلومتر است که همه کارهای آن از تلمبه‌خانه‌ها، لوله‌ها و از همه طراحی‌ها به دست ایرانیان عزیز صورت گرفته است.

رکوردهای دولت؛ از رساندن آب به خراسان‌­ها تا سلامت و ارتباطات 
رئیس جمهوری در ادامه به برخی دشواری‌ها و ویژگی‌های خاص دولت‌های یازدهم و دوازدهم و ثبت برخی رکوردها اشاره کرد و ضمن سپاس و نثار بوسه بر دستان کارگران، کشاورزان و متخصصان، اتصال راه‌آهن کشور را به افغانستان، اتصال راه‌آهن جنوب به دریای خزر در آینده نزدیک، نخستین گام برای احیای شرق کشور با رساندن آب دریا به سیرجان برخی از مهمترین دستاوردهای دولتش برشمرد.
روحانی همچنین به رشد اقتصادی دو رقمی در برخی سال‌ها، ثبت رکورد متوسط تورم حدود ۱۰ درصدی در طول ۴.۵ سال اول هم اشاره کرد که «در تاریخ کشورمان کمتر سراغ داریم» و نیز گفت که «تنها دولتی که بعد از جنگ هشت ساله کار خود را با رکود تورمی آغاز کرد دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ بود».

وی سپس به دو انقلاب بزرگ در بخش‌های سلامت و ارتباطات پرداخت و از جمله گفت «امروز جوانان در سایه پهنای باندی که به وجود آوردیم می‌توانند دارای شغل‌های مختلف و اقتصاد دیجیتالی حرکت کنند و پهنای باند در این دولت ۳۵ برابر شد».
رئیس دولت تدبیر و امید همچنین به آغاز عملیات آبرسانی از جنوب به اصفهان و خراسان جنوبی و خراسان رضوی و مشهدالرضا اشاره کرد و گفت، این کار بزرگ دولت که ریل‌گذاری برای دولت آینده است از کارهای مهم و بی‌نظیر در تاریخ ایران است.

تهدیدها در چهار جبهه؛ از کرونا تا جنگ روانی
سخنان شفاف و مستند به آمار رئیس دولت به این موارد محدود نماند و اشاره­ای هم داشت به درآمدهای محدود نفتی دولت در مقایسه با دولت‌های نهم و دهم؛ سپس تهدیدهای اخیر جامعه را در چهار جبهه دسته‌بندی کرد: «تحریم، کرونا، فشار رسانه‌ای و جنگ روانی و تهدیدات نظامی»؛ او بازهم پایداری ملت را ستود و نوید داد: «دوران تحریم حداکثری تمام شد، دوران جنگ اقتصادی تمام شد، جنگ دیگر نیست... اما برای رسیدن به پیروزی نهایی هنوز نیاز به صبر و مقاومت است».

روحانی البته در کنار تجلیل چندباره از مردم، تخریب‌کنندگان و منتقدان کم‌حافظه و کم انصاف دولت را در دو عرصه داخلی و خارجی فراموش نکرد و گفت: «من در برابر ملت بزرگ ایران به خاطر صبر آنها در برابر رنج سه ساله و به خاطر مقاومتشان در برابر انواع توطئه‌ها و به خاطر ذهن آگاه آنها در برابر رسانه‌های مخرب بیگانه، سر فرود می‌آورم؛ ۳ سال است که می‌خواهند ترامپ را تطهیر کنند و توطئه و جنایت ترامپ را به‌عنوان ناکارآمدی دولت نام ببرند».

مشارکت حداکثری؛ از تاکید امام تا سفارش رهبری
درپیش بودن انتخابات مهم ۱۴۰۰ یکی دیگر از محورهای مهم سخنان رئیس جمهوری به مناسبت آغاز چهل و سومین سال پیروزی انقلاب بود؛ او بکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی توسط امام راحل را تاسیس جمهوریت در این کشور در کنار اسلامیت نظام توصیف کرد و گفت «امام (ره) تاسیس‌گر بود و ادامه دهنده این راه هم مقام معظم رهبری بود. 
وی گفت: رهبر انقلاب اسلامی در همه انتخابات‌ها تاکید کردند که انتخاب منتخب بسیار مهم است اما اهم، مشارکت مردم است».
رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنین یادآور شد که «همه» باید به فکر مشارکت حداکثری باشیم و برای یک انتخابات شکوهمند، سالم و رقابتی. وی سپس این پرسش کلیدی را طرح کرد: «چه اشکال دارد که مردم ما در ماه‌های پیش رو حماسه‌های جدیدی بیافریند»؟ روحانی البته از دو سرمایه مهم اجتماعی و معنوی انقلاب هم غفلت نکرد و گفت: «بدانیم با این دو سرمایه امام ما را پیروز کرد و تا زمانی که این دو سرمایه را داریم ملت ما پیروز خواهند بود».

پایان سخن؛ طلب عفو از مردم تا ضرورت ثبت واقعیت‌ها
روحانی سخنانش را به مناسبت جشن پیروزی انقلابی که به مردم تعلق داشت، با پوزش از مردم به پایان برد و سنت نیکوی عذرخواهی مسئولان رده بالای نظام را از ملت تقویت کرد: «از مردم ایران در این ایام جشن ملی می‌خواهم که اگر در طول این ۷سال و نیم در بخش‌هایی از اداره کشور آنچنان که شایسته ملت ایران بوده کارهایی صورت نگرفته، طلب عفو می‌کنم و به مردم می‌گویم اگر توطئه خارجی آمریکا و ارتجاع منطقه و جنگ تحمیلی نبود، امروز کشور در شرایط بهتری بود».

نگاهی به شرایط داخلی و خارجی نوید آن است که هیچ دولتی چنین حجم عظیمی از مشکلات را نداشته است؛ حتی دولت زمان جنگ تحمیلی نیز این سطح از هجمه، مخالف‌خوانی و بدگویی را تجربه نکرده بود؛ دولتی که بدلیل تحریم‌ها و شرایط داخلی و خارجی کشور نمی‌توانست همه واقعیات را به مردم بگوید تا مبادا باعث تضعیف روحیه مردم یا تشویق دشمن شود.
از سویی دیگر تاکید روحانی بر بیان واقعیات و خدمات دولت از این منظر مهم است که همچون همه دولت‌های پیشین، کارها و اقدامات این دولت نیز در تاریخ ایران و انقلاب ثبت شده و باعث افتخار نظام و مردم و در شمار دستاوردهای ارزشمند انقلاب، ماندگار خواهد شد.
برخلاف سیاست‌­بازانی که امور را تنها از زاویه تنگ نگاه جناحی می‌­بینند، این خدمات و دستاوردهای دولت جمهوری اسلامی باعث افتخار کل نظام است و نباید بدلیل منافع کوتاه‌مدت انتخاباتی، نادیده گرفته شود؛ چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز همواره تاکید کرده‌اند دولت باید کارنامه خدمات و کارهای خود را تدوین کند و به اطلاع مردم برساند.

سخنان مهم امروز رئیس جمهوری حوالی ظهر امروز به پایان رسید و متن آن اگرچه به آرشیو خبرها و رویدادها خواهد پیوست، اما تا مدت‌ها جای مهمی در اذهان و وجدان آگاهان و دلسوزان خواهد داشت؛ بویژه آنها که عادت دارند «همه واقعیت» را ببینند و به «تاریخ خیانت نکنند».

۵ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.