۱۶ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۲۵
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 84175175
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

بازنشستگان هم می‌توانند نامزد ریاست فدراسیون فوتبال شوند، اما ...

۱۶ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۲۵
کد خبر: 84175175
مجید روان‌ستان
بازنشستگان هم می‌توانند نامزد ریاست فدراسیون فوتبال شوند، اما ...

تهران- ایرناپلاس- قرار است انتخابات فدراسیون فوتبال در اسفندماه برگزار شود؛ مهم‌ترین مساله این است که بازنشستگان به هیچ عنوان نمی‌توانند در پست ریاست فدراسیون فوتبال قرار بگیرند، اما به نظر می‌رسد راه‌هایی برای دور زدن وجود دارد.

به گزارش ایرناپلاس، عضویت هیأت‌ رئیسه و ریاست کمیته، شغل پاره‌وقت محسوب می‌شود و بازنشستگان می‌توانند عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال شوند و این موضوعی است که حیدر بهاروند سرپرست فدراسیون فوتبال و مهدی علی‌نژاد معاونت وزارت ورزش به آن اشاره دارند؛ اما به این نکته تأکید کرده‌اند که بازنشستگان امکان حضور در پست ریاست فدراسیون فوتبال را نخواهند داشت.

بازنشستگان نمی‌توانند در انتخابات نامزد شوند
با روشن شدن این موضوع و اعلام رسمی‌ آن، بعد از ابهام‌های فراوانی که در این رابطه مطرح می‌شد به نظر می‌رسد گزینه‌هایی همچون کیومرث هاشمی، علی رغبتی، علی کفاشیان، محمد دادکان و حبیب کاشانی به علت بازنشستگی نمی‌توانند برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال کاندیدا شوند.
کفاشیان که پیش از این اعلام کرده بود، بازنشستگی مانع حضور او در انتخابات نیست، اکنون نه تنها به علت بازنشستگی نمی‌تواند در انتخابات نامزد شود بلکه براساس اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال، ریاست هر فرد برای بیش از سه دوره، امکانپذیر نیست و به همین سادگی از این سیاهه خارج می‌شود.
کاشانی نیز با توجه به عمل قلب و شرایط جسمانی‌اش حضورش در پرده‌ای از ابهام بود؛ اکنون به‌دلیل بازنشستگی نمی‌تواند در انتخابات نامزد شود. او مدیر بازنشسته آموزش‌وپرورش است.

ادعای سرپرست کنونی فدراسیون فوتبال
محمد دادکان، کیومرث هاشمی و علی رغبتی تاکنون تصمیمی برای حضور در انتخابات نگرفته‌اند. امیررضا واعظی‌آشتیانی، یکی دیگر از گزینه‌ها محسوب می‌شود اما می‌گوید، در دسته بازنشستگان قرار ندارد.
مهم‌ترین گزینه که بسیار مشتاق است در رأس امور قرار گیرد، سرپرست کنونی فدراسیون فوتبال است که مدعی شده مشکل بازنشستگی خود را حل کرده؛ سنوات و مستمری خود در شغل پیشین‌اش را قطع و در شرکتی زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی به عنوان مشاور مشغول به کار شده و علاو بر دریافت حقوق، حق بیمه خود را نیز پرداخت می‌کند! گفته شده، بیمه او توسط شرکتی که یکی از اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال آن را تأسیس کرده، رد می‌شود.

دیوان محاسبات و یا به اداره حقوقی قوه قضائیه
سیدعباس موسوی استاد دانشگاه و قاضی عالی دیوان کشور در این رابطه به ایرناپلاس گفت: «کمیته موقتی که برای انتخابات هیأت‌رئیسه تشکیل شده (بررسی صلاحیت‌ها)، مدارک سرپرست فدراسیون فوتبال را برای استعلام به دیوان محاسبات و یا به اداره حقوقی قوه قضائیه ارائه دهد. در واقع از یک مرجعی که جایگاه حقوقی دارد استعلام بگیرد که آیا این فرد با این مدارک بازنشسته تلقی می‌شود یا خیر؟
حتی می‌توانند از اداره کل حقوقی سازمان بازنشستگی استعلام بگیرند.
آنها موظف‌اند از یک مراجع مسئول سوال کنند و طبق تفصیل آن شخص عمل نکنند، چون آثاری بر این اقدام مترتب است. اگر این شخص بازنشسته تلقی شد، بعد از فرایند انتخابات، اعاده جریان انتخابات و هزینه‌های انجام شده، هم خسارت مادی فراوان برای فوتبال ما دارد و هم خسارت معنوی. بنابراین بهتر است کمیته‌ انتخابات که برای انتخابات تشکیل یافته و مبادرت به ارزیابی صلاحیت کاندیداها می‌کند، بدون آنکه نظر شخصی خود را اعمال کند از مراجع مسئول استعلام کندتا شائبه‌ای پیش نیاید.»

قانون بازنشستگی جای نفسیر دارد
دکتر مهدی محمودی مشاور حقوقی اتحادیه فوتبال و کارشناس حقوقی فوتبال نیز در گفت‌وگو با ایرناپلاس با بیان اینکه محل مناقشه از قانون در این باره واضح نیست، افزود: «یک کمیته‌ای در فدراسیون شکل گرفته که اعضای آن مسئول بررسی و ارزیابی صلاحیت کاندیداها هستند، آنها باید تشخیص دهند. قانون فیفا گفته این کمیته باید خارج از فوتبال بوده و هیچ ارتباطی با فدراسیون نداشته باشد، اما آن طور که شنیده‌ام، همه اعضای آن منصوبان آقای بهاروند هستند. قانون بازنشستگی جای نفسیر دارد و مجلس هم نمی‌تواند در این مورد ورود کند، چون مداخله دولت در ورزش تلقی می‌شود.»

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.