۱۵ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۰۶
کد خبرنگار: 1911
کد خبر: 84163938
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

این بیمه، صنعت گردشگری را جان دوباره می‌بخشد

۱۵ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۰۶
کد خبر: 84163938
این بیمه، صنعت گردشگری را جان دوباره می‌بخشد

تهران- ایرناپلاس- در نظر گرفتن دو هزار نفر از راهنمایان گردشگری برای بیمه، امکان مناسبی است که می‌تواند از راهنمایان گردشگری که نزدیک به یک سال بیکار بودند، حمایت کرده و به تقویت صنعت گردشگری نیز کمک کند.

به گزارش ایرناپلاس، فعالان حوزه گردشگری سال‌هاست که در تلاش برای بیمه کردن راهنمایان گردشگری هستند. با وجود مطالبات انجام شده، اعلام شد که در بودجه ۱۴۰۰ رقمی برای این حوزه در نظر گرفته نشده‌ است، اما پیگیری مسئولان و فعالان باعث شد اواخر آذرماه ولی تیموری معاون گردشگری کشور، خبر از تهیه استفساریه باهدف رفع ابهام و حذف موانع حقوقی بیمه راهنمایان در بودجه دولت، دهد. بر این اساس این استسفاریه از سوی معاونت قوانین مجلس صادر و برای اجرا به سازمان برنامه‌وبودجه ارائه شد.

به گفته تیموری، پیرو پیگیری‌های انجام شده در سال جاری، بیمه دو هزار نفر از راهنمایان گردشگری در بودجه سال ۱۳۹۹ گنجانده و مقرر شد از محل اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها و در قالب کمک به گروه‌های خاص، راهنمایان گردشگری نیز از این امتیاز بهره‌مند شوند. طبق استفساریه ارائه شده، محقق شده است ۲۰ درصد حق بیمه کارفرمایی را دولت و هفت درصد دیگر را راهنمایان پرداخت کنند.

معاون گردشگری به خبرگزاری مهر توضیح داد: بر مبنای پیگیری‌ها و مکاتبه‌های انجام شده، استفساریه شامل رفع ابهام بیمه راهنمایان در بودجه از سوی مجلس در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته‌ تا بر این اساس، با همکاری تشکل‌های مرتبط، فهرست دو هزار نفر برای بهره‌مندی از این امتیاز در احکام بودجه ۹۹ مشخص شود و به فوریت در اختیار وزارت کار قرار گیرد، تا عملاً قانون به اجرا درآید.

لزوم نگاه حمایتی به صنعت گردشگری
براساس گفته‌های معاون گردشگری، دو هزار نفر از راهنمایان گردشگری شامل بیمه خواهند شد؛ درباره تاثیر این اقدام بر فعالان این حوزه نرجس‌السادات فقیه مسئول کمیته امور صنفی کانون راهنمایان گردشگری کشور به خبرنگار ایرناپلاس گفت: کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور در دو سال گذشته، این مطالبه دیرینه راهنمایان را از طریق دولت، مجلس شورای اسلامی و... دنبال کرده‌ است. این فرآیند بسیار سخت است و صبوری می‌طلبد تا همه ارکان دولت به اهمیت این قشر و آسیب‌پذیر بودن آن، باور پیدا کنند.

به گفته او، گردشگری در کشور ما به‌واسطه تجربه بحران‌های مختلف منطقه‌ای، اجتماعی، سیاسی و طبیعی بسیار شکننده شده‌ و لزوم حفظ این صنعت آینده‌دار، نگاه حمایتی درست و به موقع است.

فقیه با تاکید بر اینکه کانون راهنمایان گردشگری کشور، این خواسته را تا زمانی که راهنمایان گردشگری مشمول کمک دولت برای پوشش بیمه شوند، پیگیری خواهدکرد، افزود: برای رفع ابهام سهم دولت، نظریه مشورتی از مجلس گرفته شده و در آذرماه برای وزارت گردشگری ارسال شده‌ است.

شمار افراد تعیین شده برای بیمه، کافی است؟
در نظر گرفتن ۲ هزار نفر از راهنمایان گردشگری برای بهره‌برداری از حق بیمه، مساله‌ای است که ممکن است، موجب این ابهام باشد که همه فعالان این حوزه در پوشش بیمه قرار نخواهند گرفت؛ این در حالی است که به گفته فقیه با توجه به خروج بخش قابل توجهی از راهنمایان از صنعت گردشگری به‌واسطه بیکاری مطلق یکساله، اشتغال برخی همکاران در دیگر مشاغل، عدم فعالیت دائم به عنوان راهنمای گردشگری و ترجیح آنها به حفظ بیمه اجباری خود از شغل دیگرشان، تعداد مشمولان حداکثر دو هزار نفر است.

او ادامه داد: البته کانون راهنمایان گردشگری کشور پیش از اعلام درخواست به مجلس، در یک نظرسنجی از راهنمایان، نیاز بیمه‌ای را شناسایی کرده‌ بود و این تعداد در این مرحله کفایت می‌کند.

مسئول کمیته امور صنفی کانون راهنمایان گردشگری با یادآوری پیگیری‌های انجام شده از طرف وزارت و معاون گردشگری برای حمایت از بیمه راهنمایان گردشگری، افزود: کمک هزینه ۲۰ درصدی دولت، خواست اولیه ما بوده و این استفساریه مطابق خواست ما محقق شده است. به طور قطع با همدلی و تعامل بخش خصوصی و دولت امکان عبور از این بحران جهانی ممکن می‌شود.

او با تاکید بر استمرار پوشش حق بیمه برای راهنمایان گردشگری بیان کرد: به نظر می‌آید در حال حاضر باید نمایندگان مجلس در بازگرداندن عنوان شغلی راهنمایان گردشگری به تبصره ۱۴ کمک کنند تا استمرار این پوشش برای تحقق این بیمه فراهم شود.

ابوبکر نرماشیری فعال حوزه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه در این حوزه مشکلات پیچیده‌ای وجود دارد، توضیح داد: با توجه به شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، این درخواست از شورای نگهبان هم عبور کرد، اما هنوز دولت برنامه‌ای برای شناسایی دو هزار راهنمای گردشگری ارائه نداده‌ است.

شمار راهنمایان گردشگری فعال، زیر هزار نفر؟
به گفته او، این مساله هم مطرح است که اگر این موضوع در دولت تصویب شود، شامل حال همه راهنمایان گردشگری خواهد شد.
نرماشیری ادامه داد: رقم دقیق کارت صادر شده برای راهنمایان گردشگری مشخص نیست و میان ۱۳ تا ۱۴ هزار است، اما این رقم نشان دهنده واقعیت راهنمایان تورلیدر ایران نیست؛ افرادی که به صورت پیوسته فعالیت تورلیدری می‌کنند شاید زیر هزار نفر باشند. تعداد راهنمایانی که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند به دلیل سفرهایی که انجام می‌دهند، مشخص است اما راهنمایان داخلی توسط فعالان استانی شناسایی خواهندشد.

وی افزود: پیش از این، جامعه راهنمایان گردشگری، زیر نظر معاونت گردشگری اقدام به تهیه کد بیمه برای راهنمایان گردشگری کرده‌ است. همه راهنمایان گردشگری امکان بهره‌برداری از این بیمه را دارند، اما باید خودشان حق بیمه را پرداخت کنند، این روند به عنوان سابقه بیمه فعالان محسوب خواهد شد.

این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه حق بیمه تصویب شده‌ توسط دولت، شرایط خوبی را برای فعالان این حوزه رقم خواهد زد، بیان کرد: باید توجه داشت که این مبلغ بسیار بالاست به همین دلیل ضرورت دارد راهنمایان گردشگری که واقعا فعال هستند، شناسایی شوند. این کار با اختلاف‌نظرهای جامعه راهنمایان گردشگری، انجمن راهنمایان گردشگری، امکانات وزارتخانه میراث فرهنگی و عدم آگاهی مسولان استانی از فعالیت راهنمایان خیلی دشوار خواهد بود.

راهنمایان گردشگری با وجود اقدامات مهمی که در راستای معرفی میراث فرهنگی کشور انجام می‌دهند، تا کنون نتوانسته‌ بودند از بیمه دولتی بهره‌مند شوند. به گفته مسئولان کانون راهنمایان گردشگری، تلاش‌های طولانی مدت برای احقاق این حق انجام شده‌ است. شاید این اقدامات بتواند موجب امنیت شغلی برای فعالان این حوزه باشد تا در دوران پساکرونا بتوانند سازنده‌تر از گذشته به فعالیت در بخش گردشگری و میراث فرهنگی بپردازند.

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.