واکاوی جریان قرآنی کشور بعد از انقلاب؛ اهداف محقق شد؟

تهران-ایرناپلاس- چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در حالی برگزار شد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جریان قرآنی را از نقاط قوت گام اول انقلاب اسلامی و آن را سبب بالیدگی کشور دانست.

به گزارش ایرناپلاس، سید عباس صالحی وزیر ارشاد در آیین پایانی چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران گفت: «یکی از نقطه‌هایی که می‌توان به آن بالید، جریان قرآنی این ۴۰ ساله است... تاریخ ایران زمین را وقتی با این ۴۰ سال مقایسه می‌کنیم مشهود است که گام‌های شتابنده‌ای را در انس ظاهری و معرفتی با قرآن پیموده‌ایم.»

به منظور بررسی جریانات قرآنی کشور در ۴۰ سال و تلاش‌های حاصل شده و همچنین اهداف محقق نشده در این زمینه، با حامد ولی‌زاده قاری بین‌المللی کشور و دارنده رتبه نخست سی‌وسومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور و همچنین حمید رحیمی قاری ممتاز و مدرس قرآن که سال‌هاست در این زمینه به تدریس پرداخته، گفت‌وگو کردیم.

اتفاقات خوبی که کافی نیست
ولی‌زاده درباره وضعیت جریان قرآنی ۴۰ سال گذشته و گام‌هایی که در جهت انس بیشتر با قرآن برداشته شده است، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: آمارها نشانگر این است که ما پیشرفت کرده‌ایم و اتفاقات خیلی خوبی افتاده است اما از لحاظ کیفیت هنوز به آن نقطه ایده‌آلی که هدف فرهنگی این حرکت‌ها بوده، نرسیده‌ایم.
هر چقدر هم که کمیت را بالا ببریم، کیفیت و خروجی کار هنوز به گونه‌ای نیست که عامه مردم و کسانی که مخاطب خاص قرآن نیستند در این مسیر قرار بگیرند. ما جامعه‌ای چند صد هزار نفری داریم که به عنوان چهره‌ها و خانواده‌های قرآنی شناخته می‌شوند و باید به این جمعیت اضافه کنیم.
در حوزه فرهنگسازی باید کارهای بسیاری انجام شود تا خانواده‌ها را درگیر قرآن کنیم و مبانی نگرش افراد جامعه را به سمتی سوق دهیم که قرآن جزء زندگی‌شان محسوب شود؛ البته من نیز داخل این مجموعه هستم. یعنی انتقاد من تنها به یک شخص نیست بلکه همه ما جامعه قرانی باید بیشتر کار کنیم.

مدیران و چهره‌ها صاحب‌نظر
این قاری بین‌الملل با ارائه چند راه‌حل، پیشنهاداتی را برای بالاتر بردن کیفیت مسابقات قرآنی و تعامل و بهره‌مندی مردم عادی با قرآن مطرح کرد. او معتقد است چهره‌هایی که برای تصمیم‌گیری در این حوزه حضور دارند، حتما باید صاحب‌نظر و صاحب عقیده باشند.

وی ادامه داد: باید از افرادی بهره بگیریم که سرد و گرم چشیده این مسیر باشند. برای مثال چند روز پیش شاهد اختتامیه چهل و سومین مسابقات سراسری قرآن بودیم. آقای مهدی قره‌شیخلو که به عنوان رییس مرکز امور قرآنی اوقاف در راس کار بود، قاری بین‌المللی است که سال‌ها سابقه کار اجرایی دارد؛ در مسابقات مختلف داوری کرده و به همه مراحل این حوزه اشراف دارد. به همین دلیل مسابقات امسال بسیار منظم برگزار شد و از نظر کمی و کیفی خوب بود. تیم اجرایی امسال هم بسیار با تجربه و حرفه‌ای بودند. امیدوارم که در سالهای بعد هم اتفاقات خیلی خوبی بیفتد.

ضرورت فرهنگسازی جریانات قرآنی در جامعه
ولی‌زاده در ادامه با طرح این پرسش که اساسا فلسفه برگزاری مسابقات قرآنی ما چیست، گفت: معتقدم هنوز باید بنشینیم و درباره این ماجرا صحبت کنیم و بدانیم چرا مسابقه برگزار می‌کنیم و هدفمان چیست؟
هدفی که پشت این کار داریم این است که جامعه‌مان را قرآنی کنیم؛ در غیر این صورت مسابقات قرآن که بسیار هم ارزشمند است، تنها به شکل نمادین اتفاق می‌افتد. جامعه هدف ما قرار بود از برگزاری مسابقات قرآنی تاثیر بگیرد. خانواده‌ها قرآنی شوند، بچه‌ها ببینند، بشنوند و علاقه‌مند شوند. از ۸۰ میلیون جمعیت کشور چند نفر می‌نشینند و استفاده می‌کنند و اصلا به سالن می‌آیند و تلاوت قرآن گوش می‌کنند؟
باید درباره این‌ها صحبت شود. قرآن را به یک شبکه تلویزیونی که بیننده خیلی زیادی هم ندارد منحصر کرده‌ایم و هیچ وقت از شبکه‌ای مانند شبکه ۳ یا شبکه نسیم خواسته نشد که برای مثال به مدت یک هفته و روزی یک ساعت آنتن خود را به برنامه‌های قرآنی اختصاص دهد و بعد زیباترین قطعات مسابقه را آنجا پخش کنند. باید با استفاده از این مسابقات، فرهنگ قرآنی را در جامعه ارتقا دهیم.

تلاش برای رشد جریانات قرآنی کشور
حمید رحیمی، قاری و مدرس تلاوت قرآن درباره نقاط قوت فعالیت‌های قرآنی ۴۰ ساله اخیر به خبرنگار ایرناپلاس گفت:‌ در حوزه قرآنی، رشته حفظ نسبت به سایر حوزه‌ها خیلی موفق‌تر بوده است. بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند «ما باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم» خوشبختانه در رشته حفظ واقعا خوب کار کردیم.
البته به این دلیل است که در این حوزه انگیزه و مرحله وجود دارد. مثلا حفظ یک جزء، دو جزء سه جزء و ... وجود دارد. اما در زمینه قرائت قرآن اینگونه نیست. البته ما در همه حوزه‌ها خوب عمل کرده‌ایم و همه هم برای رشد جریان قرآنی در کشور تلاش کرده‌اند. اما اگر در بحث‌های علمی نمره بیست گرفته باشیم، در بحث قرآنی هنوز به آن هدف مورد نظر نرسیده‌ایم. 

رحیمی با اشاره به یکی از مشکلات در بخش تلاوت قرآن گفت: در بحث تلاوت‌ قرآن و اعزام به خارج، غالب چهره‌ها تکراری هستند. تلویزیون هم چهره‌های تکراری را نمایش می‌دهد به طوری که گویی ما همین ۱۵ تا ۲۰ قاری را داریم. البته که احترام این افراد واجب و وظیفه همه ماست اما مردم به چهره‌های جدید، نوجوانان و جوانان با استعداد و چهره‌هایی که شاید اگر یکبار دیده شوند در آنها انگیزه ایجاد می‌شود، نیاز دارند. 

لزوم واگذاری میدان به افراد مستعد
این قاری ممتاز در ادامه درباره افزایش کمیت قاریان قرآن و چگونگی ایجاد انگیزه در میان آنها عنوان کرد:‌ اگر بعد از انقلاب را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که در مجموع ۲۰ تا ۳۰ قاری قرآن مطرح در آن زمان وجود داشت. در حالی که اکنون به برکت انقلاب و حضور استادان دلسوز قرآن و همچنین هدایت حکیمانه رهبر معظم انقلاب، در هر خیابان ۲۰ تا ۳۰ قاری قرآن وجود دارد. البته در همان اوایل انقلاب از ۲۰ قاری قرآنی که داشتیم، سالانه یک نفر به عنوان قاری بین‌المللی انتخاب و معرفی می‌شد. 

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.