۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۱
کد خبرنگار: 3078
کد خبر: 84141164
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جشنواره‌ای برای تسکین سکوت یکساله سینما

۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۱
کد خبر: 84141164
جشنواره‌ای برای تسکین سکوت یکساله سینما

تهران- ایرناپلاس- نشست خبری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر برگزار و در آن تصمیم‌های متفاوتی با توجه به جولان ویروس کرونا اعلام شد. برگزاری جشنواره فیلم بدون حضور تماشاگر تا به حال قطعی به نظر می‌رسد و بسیاری از اهالی سینما معتقدند این شیوه بهتر از برگزار نشدن جشنواره است.

به گزارش ایرناپلاس، بزرگترین رویداد سینمایی در راه است. ماه بهمن برای همه هنردوستان و سینماگران اهمیت زیادی دارد. دوره‌ای که تلاش‌های یک ساله اهالی سینما در ۱۰ روز مورد داوری قرار می‌گیرد و مهم‌ترین جوایز سینمایی سال نیز اهدا می‌شود.
اما امسال کرونا قوی‌تر از هر رویداد دیگری ظاهر شد و همه اتفاقات را تحت تاثیر خود قرار داد. در مورد برگزاری جشنواره سی و نهم فیلم فجر امسال، اختلاف‌نظرهای بسیاری به وجود آمد، تا اینکه روز شنبه ۱۵ آذر، در یک نشست خبری، چگونگی برگزاری این جشنواره سینمایی اعلام شد.  

نمایش فیلم‌های جشنواره بدون تماشاگر
سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره فیلم فجر درباره چرایی و چگونگی برگزاری این جشنواره با توجه به ویروس کرونا گفت: «ساده‌ترین تصمیم تعطیلی این رویداد بود اما نمی‌دانستیم که آیا این بهترین تصمیم است؟ جمع‌بندی‌های متعدد با اهالی سینما در شورای سیاستگذاری ما را به دو رویکرد رساند.
ابتدا برپایی جشنواره فقط برای داوران؛ یعنی جشنواره هیچ نمایشی نخواهد داشت و داوران در بخش‌های مختلف فیلم‌ها را خواهند دید. اگر در روزهای پیش‌رو وضعیت سلامت رو به بهبود برود، نخستین گزینه این است که آثار کاندیدای هیات داوران از جمع فیلم‌های رسیده در بخش‌های گوناگون برای مخاطبان اولویت اول، (اهالی سینما و رسانه) و در اولویت دوم برای مخاطبان به شیوه ۵۰ درصدی به نمایش درآید.»

وی ادامه داد: «البته ناامید نیستم که نمایش آثار برای اهالی سینما، منتقدان و اهالی رسانه اتفاق بیفتد. در حال حاضر شیوه اول، شدنی‌تر است اما به شیوه دوم نیز امیدوارم و خودم را برای آن آماده کرده‌ام.»

درباره انتقادهای وارد شده به برگزاری این جشنواره و اعمال برخی تصمیم‌گیری‌ها با سعید خانی تهیه‌کننده و پخش‌کننده  سینما گفت‌وگو کردیم.

برگزاری جشنواره امسال و تجربه یک اتفاق خوب
خانی درباره شیوه برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر و تصمیم‌های اتخاذ شده از سوی سازمان سینمایی، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: با توجه به اینکه امسال، سال آخر دولت است و می‌خواهند جشن سینما را برگزار کنند، طبیعتا برگزاری جشنواره به همین شکلی که تصمیم‌گیری و اعلام شده، اتفاق خوبی است. روالی که در برگزاری برخی از جشنواره‌های خارجی مانند «کن» نیز شاهد آن بودیم. هر چند که سینماها در بیشتر ماه‌های امسال بسته بود اما تولیدات فیلم‌ها ادامه داشته و همین شیوه به کار گرفته شده نیز کاملا مناسب است.
البته ترجیح من این بود که اگر بخش فیلم‌های اول را جدا می‌کردند، بهتر بود. چون در این صورت، همه فیلم‌ها با هم‌سطح خودشان رقابت می‌کردند امای همین برگزاری جشنواره هم اتفاق خوبی است.

جشنواره سی و نهم و مسکنی برای سینما
اطلاع‌رسانی و پرداختن به موضوع جشنواره فیلم فجر در رسانه‌های مختلف چه تاثیراتی می‌تواند بر کیفیت جشنواره امسال داشته باشد؟
خانی پاسخ داد: درست است که برگزاری جشنواره به این شکل مانند فوتبال بی‌تماشاگر است که این بی‌تماشاگری نیز تا حدودی بخشی از جذابیت فوتبال را کم کرده؛ اما به طور معمول سینما نیز بدون تماشاگر جذابیتش کم‌تر می‌شود.
در مساله اطلاع‌رسانی اگر همه رسانه‌ها پای کار بیایند و کمک کنند، مشکل تا حد زیادی حل می‌شود. بعد از گذشت یک سال که از  سینما هیچ خبری  نبود و اهالی سینما و سینمادارها روزگار خوبی را سپری نمی‌کردند، امیدوارم جشنواره برای این مشکلات تا حدی مانند تسکین دهنده عمل کند.

نبود تماشگر در جشنواره‌های جهانی
طباطبایی‌نژاد دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر درباره چرایی برگزاری جشن سینما گفته است: «تعطیلی جشنواره ساده‌ترین گزینه بود و بهترین گزینه نبود. در فصل بهار هم با توجه به مصادف شدن با ماه مبارک رمضان و ایام انتخابات، برپایی جشنواره کار ساده‌ای نیست. همه این موارد را به طور دقیق مورد بررسی قرار دادیم و همه گزینه‌ها معایب و محاسن آن نوشته شد و دلیل تأخیر انتشار فراخوان جشنواره سی و نهم، مطالعه و رایزنی‌های فراوان و جمع‌آوری همه پیشنهادها بود. بیشتر دوستان ما هم اتفاق نظر داشتند که این گزینه می‌تواند منطقی‌ترین گزینه باشد.‌»

با این حال، همین شیوه برگزاری نیز مورد انتقاد برخی قرار گرفته، تا جایی که شماری اعتقاد داشتند برگزاری این‌چنینی، کاهش اعتبار جشنواره سی و نهم را با خود به همراه دارد.

خانی در این زمینه تاکید کرد: چه تضمینی است که سال آینده بتوان به صورت کامل جشنواره را برگزار کرد؟ به طور معمول سال آینده فیلم‌های دیگری ساخته می‌شود. اما بهتر بود که برگزاری جشنواره زودتر اطلاع‌رسانی می‌شد. در نتیجه صاحبان آثار بیشتر وقت داشتند که فیلم‌هایشان را برسانند. اما به نظرم در برگزاری بدون تماشاگر هیچ کاهش اعتباری اتفاق نمی‌افتد. بزرگترین مشکل هم در برگزاری جشنواره  عدم حضور تماشاگر است و این اتفاق فقط مختص جشنواره ما نیست بلکه بیشتر جشنواره‌های امسال در خارج از کشور یا لغو شده یا بدون تماشاگر برگزار شده‌اند.
می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جشنواره را برگزار کرد. امیدواریم تا آن موقع هم شرایط بهتر شده باشد و بتوان برخی فیلم‌ها را با یک تعداد مخاطب خاص در کنار هم ببینیم. اما اعتقاد ندارم که جشنواره اعتبارش را از دست می‌دهد یا کاهش پیدا می‌کند.

تلاش برای برگزاری جشن سینما؛  با هم و در کنار هم
این تهیه‌کننده سینما در پیشنهاد برای بهتر برگزار شدن جشنواره امسال گفت: فکر می‌کنم این امکان وجود دارد که برخی از فیلم‌ها را روی پرده و با تعداد مخاطب محدود ببینیم. امیدواریم اگر شرایط کرونا تا آن موقع بهتر شده باشد، این امکان به وجود بیاید که فیلم‌ها را با صاحبان و عواملشان روی پرده و همراه با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ببینیم و به لحاظ پروتکل‌های بهداشتی هم اتفاق خاصی نیفتد.
البته در هر صورت، ستاد مقابله با کرونا این مساله را تشخیص می‌دهد. اما در هر صورت باید همه با هم و در کنار هم به دلیل برگزاری جشن سینما تلاش کرده و از جشنواره حمایت کنیم.
امیدوارم مراحل  برگزاری، زمان اختتامیه و مراسم اهدای جایزه، در سالن بزرگی با فاصله اجتماعی برگزار شود و افرادی که در این یک سال و با توجه به  شرایط سخت کرونا زحمت کشیده‌، فیلم ساخته و به جشنواره ارائه داده‌اند، حداقل نتیجه بخشی از زحمات خود را روی پرده ببینند تا خستگی‌شان درآید.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.