۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۷:۰۲
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 84128692
T T
۱۴ نفر

برچسب‌ها

عقل سلیم و تمرکز، حلقه گمشده داوری

تهران- ایرناپلاس- در حالی که تنها سه هفته از آغاز لیگ بیستم گذشته، اما قضاوت داوران چنگی به دل نمی‌زند و اعتراض‌هایی را نیز به‌دنبال داشته و حتی به بیانیه دادن برخی از باشگاه‌ها نیز رسیده؛ آمدن فریدون اصفهانیان نیز تاثیری در داوری نداشته و سبب دو دستگی پیشکسوتان داوری شده ‌است.

به گزارش ایرناپلاس، یکی از بزرگ‌ترین معضلات داوری در دو فصل اخیر حضور بیش از حد داوران است که باعث شده تا سطح داوری پایین بیاید. در واقع انتظار می‌رفت تعداد داوران به اندازه بین‌المللی آن برسد، کاری را که قرار بود اسماعیل صفیری رئیس سابق کمیته داوران انجام دهد، اما به نظر می‌رسد یکی از دلایل برکناری او از این پست و آوردن اصفهانیان، دست نخوردن این سیاهه بلند داوری برای رای مورد نیاز در مجمع است.

عوامل تاثیرگذار
مرتضی کریمی کمک داور سابق فوتبال کشورمان در رابطه با عملکرد داوران در این فصل به ایرناپلاس گفت: «در حالی که لیگ برتر در هفته‌های آغازین خود قرار دارد، قضاوت داوران بیش از هر موضوعی خبرساز شده و تیم‌های بازنده اغلب عدم نتیجه‌گیری خود را به قضاوت نامطلوب داوران ربط می‌دهند.
وقتی به عنوان یک قاضی به عملکرد داورها توجه می‌کنیم، بیشترین و مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار را عوامل بیرونی، فرهنگی، زمان برگزاری، شغل و دستمزد می‌دانم که در این بین عوامل، فرهنگی نقش موثرتری نسبت به بقیه دارد.»

هجمه‌ای از انتقادها
وی ادامه داد: «در حقیقت بیشتر مشکلات فوتبال ما، ناشی از ساختار فرهنگی ورزش است. قضاوت یک حرفه پر چالش، مهیج و ارزشمند است، اما داوران برعکس در معرض سرخوردگی، بدرفتاری و بی حرمتی قرار دارند. آن هم داورانی که بالای ۹۵ درصد مدرک تحصیلی حداقل لیسانس داشته و اغلب مهندس و دکتر هستند.
در تصمیم‌گیری‌های داوران، بیشتر بازیکنان دخالت کرده که منجر به تنش و استرس از سوی نیمکت‌ها می‌شود. بازیکنان میلیاردی اشتباه‌های زیادی می‌کنند اما انتقادی به آنها نمی‌شود، اما اشتباه‌های داوران سریع به چشم آمده و با هجمه‌ای از انتقادها مواجه می‌شوند.»

عوامل استرس
پیشکسوت داوری تصریح کرد: «اصطراب و استرس‌ها بیشترین لطمه را به داوران زده و این جامعه به دلیل ترس از قضاوت، در شرایط بحرانی قرار می‌گیرند. داوران در جریان مسابقه تحت فشار نظارت افراد زیادی از جمله بازیکنان‌، مربیان، مدیران، تماشاگر، رسانه‌های جمعی و حتی همکاران خود قرار دارند و برخی افراد به هر بهانه و عناوینی‌ به دنبال تخریب داوران هستند تا به آنچه که خود می‌خواهند، برسند. اما باید به داوران زمان داد و انتقادهای منطقی و جوانمردانه و از روی سواد و دانش باشد و اینکه انتقاد هم چارچوب و اصولی دارد.»

استفاده از دانش و تجربه پیشکسوتان
کریمی افزود: «باید با استفاده از دانش و تجربه پیشکسوتان و داوران نخبه قدیمی، مشکلات را کمتر کرده و تعاملی بین داوران و نمایندگان باشگاه‌ها زیر نظر فدراسیون فوتبال داشته باشیم.
یادمان باشد بطور کلی عملکرد داوران فوتبال هر کشور را به خصوصیات فرهنگی و اجتماعی آن کشور ربط دهیم و از طرفی داوران نیز برای آمادگی یک قضاوت، باید از تاکتیک تیم‌ها، شخصیت بازیکنان و شیوه بازی تیم‌ها اطلاعات کافی داشته باشند تا در مواقع ضروری از آن برای جریان بازی استفاده کنند.
نباید فراموش کنیم که دفاع از جامعه داوری وظیفه همه اهالی فوتبال از جمله فدراسیون فوتبال، مدیران، مربیان، بازیکنان و رسانه‌ها، بخصوص جامعه پیشکسوتان داوری است.»

حلقه گمشده داوری
پیشکسوت داوری در پایان گفت: «فوتبال ۱۷ قانون رسمی در کل دنیا دارد، اما قانون نانوشته عقل سلیم و تمرکز، حلقه گمشده داوری ماست که نیاز به آموزش توسط نخبگان داوری و پیشکسوتان دارد تا داوران نخبه تحویل جامعه داوری داده شود.
گرچه در گذشته سطح سواد جامعه بخصوص ورزشکاران پایین بود، اما فرهنگ و ادب و انسانیت‌شان بسیار بالا بود، اما اکنون سطح سواد بالا رفته اما متاسفانه فرهنگ و شعور پایین آمده است.»

۱۴ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.