راهکار اهالی تئاتر برای خروج از بن‌بست معیشتی در اوضاع کرونایی

تهران- ایرناپلاس- فعالان حوزه تئاتر بعد از چندین بار تعطیلی سالن‌های نمایش، برای کاهش خسارت‌های شاغلان در این بخش، تعطیلی یکساله این سالن‌ها و تقویت اجراهای آنلاین را توصیه می‌کنند.

به گزارش ایرناپلاس، بعد از گذشت چندماه، وقتی آمار افرادی که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می‌شدند، کاهش یافت، ستاد مبارزه با کرونا اجازه بازگشایی سالن‌های تئاتر را در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از نیمی از طرفیت سالن، اعلام کرد. اما این گشایش طولی نینجامید و سالن‌های تئاتر دوباره تعطیل شد. تعطیلی مکرر و بدون برنامه سالن‌های تئاتر اقدامی از سر الزام است، اما برای هنرمندانی که برای اجرای خود برنامه‌ریزی کردند، قبول این تعطیلی‌ها ممکن است دشوار باشد.
درباره چگونگی پیامدهای این اقدامات و راهی برای آسیب کمتر به هنرمندان و فعالان حوزه تئاتر، خبرنگار ایرناپلاس گفت‌وگویی با کورش زارعی کارگردان و بازیگر تئاتر انجام داد.

تئاترها در دوره‌های مختلف یک سال اخیر مجبور به تعطیلی شدند، این روند چه تاثیری بر فعالان این بخش گذاشته است؟
_
کرونا یک اتفاق غیرمنتظره و غیرقابل پیش‌بینی بود که از سال گذشته دنیا را تحت تاثیر قرار داده و هنوز هم دنیا درگیر آن است. جایی خواندم که در بسیاری از کشورها، تئاتر تا سال آینده تعطیل است. حتی اگر تعطیل نباشد و در کشورهایی مانند ایران که کرونا وضعیت بحرانی‌ ایجاد کرده، مردم جرات حضور در سالن تئاتر را ندارند. این شرایط همه را نگران کرده است، حتی اگر هنرمندی کاری تولید کند، با کمبود استقبال‌کننده مواجه خواهد شد. از طرفی ستاد مبارزه با کرونا، در ارائه شیوه‌های بهداشتی که از سوی همه‌گان باید رعایت شود، برخی از مشاغل را تعطیل می‌کند، تا بتواند در حد ممکن شیوع این بیماری را میان مردم، کنترل کند. اما این اقدامات نباید مانع کسب روزی و ارتزاق هنرمندان شود.

به نظر شما مسئولان برای کاهش آسیب‌های وارده به فعالان حوزه هنر، چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند؟
_
مسئولان فرهنگی باید برای برون رفت هنرمندان از این وضعیت، تدبیری بیندیشند. وقتی ستاد مبارزه با کرونا دستور تعطیلی سالن‌های نمایش را صادر می‌کند، هنرمندان نمی‌دانند که چه زمانی می‌توانند به  فعالیت خود ادامه دهند. ترس مردم هم از حضور در فضای سربسته سالن نمایش بیشتر می‌شود. هنرمند تئاتر دچار تزلزل می‌شود. مسئولان باید تدبیری بیندیشند تا هنرمند تئاتر بتواند به زندگی حرفه‌ای خود ادامه دهد. برای مثال تئاتر آنلاین را راه‌اندازی کنند تا در این فضا، هنرمند بتواند به فعالیت هنری خود ادامه دهد و هم روشی برای تامین معیشت داشته باشد. حتی اجراهای آنلاین می‌تواند به صورت زنده و همزمان برای مردم پخش شود، تا جذابیت بالاتری داشته باشد و در نتیجه هنرمند تا این اندازه مهجور واقع نشوند. حتی اگر تا به حال اقدام جدی در این حوزه انجام نشده است، نمی‌توان دست روی دست گذاشت.

برگزاری تئاتر آنلاین شدنی است
به نظر شما ما زیرساخت‌های لازم برای اجرای تئاترهای مجازی را در ایران داریم؟
_
به نظرم اگر بخواهیم تئاتر آنلاین داشته باشیم، ساخت و تامین زیرساخت‌های آن ممکن است. چندی پیش شنیدم که مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات در همکاری با یکدیگر، تفاهم‌نامه‌ای نوشتند تا زیرساخت‌ها مورد نیاز برای تئاتر آنلاین را عملیاتی و اجرایی کنند.
اگر بخواهیم برای تئاتر اهمیت قائل شویم، همچنین اگر بودجه‌ای را برای آن در نظر بگیریم، در ایران می‌توانیم اجراهای آنلاین خوبی داشته باشیم. گفته شده در بسیاری از کشورهای پیشرفته، بیشتر تئاترها به صورت آنلاین و در فضای مجازی اجرا می‌شود، البته اگر اجرای تئاتر با حضور فیزیکی مخاطبان، ممکن نیست، به نظرم اجران آنلاین یکی از راهکارهای جدی دراین حوزه است.

لزوم توجه به برنامه‌هایی که برای هنرمندان راه‌گشا باشد
به جز اجرای برنامه‌های آنلاین، کشورهای دیگر چه برنامه‌ای برای هنرمندان در نظر گرفته‌اند تا بتوانند دوران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ را با خسارت کمتری سپری کنند؟
_
از همه برنامه‌های کشورهای دیگر اطلاعی ندارم، اما در ایران می‌توانیم اقداماتی برای کاهش خسارات اهالی تئاتر انجام دهیم. باید اصحاب تفکر و اندیشه، مانندگذشته دورهم جمع شوند و اتاق فکرهایی تشکیل داده و تصمیم‌هایی بگیرند که برای هنرمندان تئاتر راه‌گشا باشد.

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.