هدف‌گذاری دشمن بر نزاع‌های داخلی؛ هشدار روحانی را جدی بگیریم

تهران- ایرناپلاس- پس از سخنان رئیس‌جمهوری درباره سیره امام حسن مجتبی(ع)، جریان سیاسی همواره در صف مقدم مخالفت و تنازع با دولت، این بار فراتر از مرزهای متعارف رقابت سیاسی، به بهانه پاسخ به سخنان دینی-تاریخی روحانی، هجمه و هتاکی بی‌سابقه‌ای را در پیش گرفتند به‌گونه‌ای که بسیاری از دلسوزان انقلاب را متحیر و البته نگران ساخت.

به گزارش ایرناپلاس، روند تقابل و فشار به دولت که در چند هفته اخیر بویژه از سوی برخی نمایندگان تندرو جدیدالورود مجلس شدت یافته و حتی کار به دشنام و توهین نیز رسیده بود، اکنون به مرحله‌ای نگران‌کننده رسیده که تامل و تجدیدنظری اساسی را اجتناب‌ناپذیر ساخته است.

در شرایطی که بدخواهان این سرزمین و بوق‌های رسانه‌ای آنها منتظر واکنش تند و تقابلی رئیس‌جمهوری به بداخلاقی معدودی از سیاسیون بودند، رئیس جمهوری نه تنها وارد این بازی نشد، بلکه هوشمندانه هشدار مهمی داد که کمتر مورد توجه قرار گرفت.
او یکشنبه (۲۷ مهرماه) در جلسه ستاد هاهنگی اقتصادی دولت سخن، اشاره کرد که بیش از ۲.۵ سال از تحریم‏‌ها گذشته و دولت با برنامه‏‌ریزی‏‌هایی که انجام داده، مانع از تحقق هدف شوم آمریکا «یعنی فروپاشی کشور» شده است؛ سپس با تاکید بر ضرورت حفظ آرامش سیاسی و لزوم انسجام در کشور هشدار داد که در کنار شرایط دشوار تحریمی و اقتصادی، «دشمنان این مرز و بوم» روی منازعات داخلی به عنوان «مقوم تحریمها سرمایه گذاری ویژه» کرده است.

بارها گفته شده که وضع کنونی اقتصادی کشور به دلیل فشار شدید و ظالمانه تحریم‌های آمریکا در چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده و اشاعه ویروس کرونا نیز، وضعیت اقتصادی دولت و معیشت مردم را به گونه‌ای مضاعف تحت تاثیر قرار داده است؛ در چنین شرایطی هشدار مهم رئیس جمهوری به عنوان فردی که همه ۴۲ سال گذشته را در صحنه‌های مختلف سیاسی کشور از مجلس تا شورای عالی امنیت ملی و دولت بوده و تجربه‌های زیادی در ابعاد داخلی و بین‌المللی دارد، توجه ویژه‌ای را می‌طلبد.

از منظر داخلی، مردمی که سخت نگران معیشت و بیماری کرونا و دیگر مشکلات روزمره خود هستند، وقتی به جای تعامل و همکاری سیاستمداران، تقابل و گاهی توهین و بی‌احترامی می‌بینند، چگونه می‌توانند امیدوار به حل تدریجی مسائل و گشودن گره‌های مشکلات با سرپنجه تدبیر و عقلانیت باشند؟

از آن سو، جبهه دشمن خارجی و در راس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی، وقتی صدای واحدی از داخل کشور نمی‌شنوند و صحنه داخلی کشورمان را سرشار از نزاع جناحی می‌بینند، بر فشارهای تحریمی و غیرتحریمی افزوده و به تعبیر رئیس‌جمهوری بر «سرمایه‌گذاری ویژه» خود به عنوان عامل «مقوم تحریم‌ها» می‌افزایند. بویژه که به وضوح مشاهده می‌کنند برخی جریان‌های سیاسی داخلی به پیروزی بزرگ بین‌المللی کشورمان در پایان تحریم‌های تسلیحاتی و شکست آشکار آمریکا برای تمدید آن هیچ توجهی ندارند؛ پیروزی مهمی که پرداختن به ابعاد مهم آن از سوی همه جناح‌ها و دلسوزان واقعی انقلاب، می‌توانست عامل روحیه بخش موثری در این اوضاع باشد.

امام(ره): مقدم دانستن منافع جناحی به مصلحت انقلاب، لطمه به انقلاب است
آن دسته از اصولگرایانی که رئیس‌جمهوری قانونی کشور را با تندترین و زننده‌ترین الفاظ مخاطب قرار می‌دهند، بد نیست قدری بیشتر در سخنان اخیر روحانی تامل کرده و نگاهی به نظرها و رهنمودهای امام(ره) و رهبر معظم انقلاب داشته باشند.
حضرت امام(ره) به عنوان بنیانگذار  نظام، سال ۱۳۶۷ که کشور در شرایط مشابه اقتصادی و نزاع‌های سیاسی داخلی بود، در پاسخ به نامه یک چهره سرشناس، رهنمودهایی مرقوم داشتند که به «تحکیم برادری» مشهور شد؛ ایشان فرمودند «اگر در این نظام کسی یا گروهی خدای ناکرده بی‌جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتما پیش از آنکه به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است؛ شما آن‌قدر دشمنان مشترک دارید که باید با همه توان در برابر آنان بایستید .... با تبادل افکار و اندیشه‌های سازنده مسیر رقابت‌ها را از آلودگی و انحراف و افراط و تفریط باید پاک نمود».

رهبری: جناح‌ها مراقب باشند میدان را برای دشمن آماده نکنند
رهبر معظم انقلاب نیز در همه ادوار گذشته و همه بزنگاه‌های انقلاب همواره بر وحدت و همدلی تاکید داشته و بارها فرموده‌اند «اختلاف سلایق افراد با یکدیگر نباید به مخالفت و معارضه منجر شود».
ایشان سال ۹۷ چند ماه پس از خروج آمریکا از برجام و آغاز فشار حداکثری بر نظام، با تاکید بر اینکه «نباید لحظه‌ای غافل شد» به همه از جمله گروه‌ها، جناح‌ها و جریان‌های سیاسی هشدار دادند که «مراقب باشند میدان را برای دشمن آماده نکنند» و در تبیین علت دشمنی اخیر آمریکا فرمودند «هدف این بود که به وسیله تحریم و اقدامات ضد امنیتی، در کشور دو دستگی، اختلاف و جنگ گروه.ها به‌وجود آورند».

رهنمودهای امام و رهبری، لزوم توجه به هشدار اخیر رئیس جمهوری را دو چندان کرده و بار دیگر سخن سه سال پیش حسن روحانی را به خاطر متبادر می‌کند که گفت «همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر بخشی از کشتی تخریب شود، همه کشتی با هم غرق می‌شود»؛ در این شرایط تحریم و کرونا، هشدار رئیس جمهور را جدی بگیریم.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.