۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۳۵
کد خبرنگار: 1911
کد خبر: 84025055
T T
۹ نفر

برچسب‌ها

درخواست چاپخانه‌داران متضرر از کرونا برای رفع مشکل مالیاتی

تهران- ایرناپلاس- لزوم پرداخت مالیات بعد از چند ماه تعطیلی فعالیت چاپخانه‌داران و قوانین و آیین‌نامه‌ها برای ورود و خروج کالای چاپی، از مسائلی هستند که همچنان برای تسهیل آنها در جهت تداوم فعالیت این صنف تلاش می‌شود.

به گزارش ایرناپلاس، چاپخانه‌ها از جمله فعال‌ترین صنایع در هر کشوری هستند. حتی نمی‌توان کالایی را بدون بسته‌بندی تصور کرد. آب، مواد خوراکی، دارو، مصالح لازم برای ساخت‌وساز و ... همه در بسته‌بندی‌هایی عرضه می‌شوند که اطلاعاتی روی آنها چاپ شده‌ است.
همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ موجب توقف چند ماهه فعالیت این صنعت شد، این توقف، چاپخانه‌داران را با ضررهای زیادی مواجه کرد و وضعیت تا جایی پیش رفت که برخی چاپخانه‌داران مجبور به تعطیلی فعالیت خود شدند و تعدادی در آستانه تعطیلی هستند.

دولت برای تسهیل فعالیت چاپخانه‌داران اقدامات حمایتی انجام داده‌ است؛ محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشست هم‌اندیشی با فعالان و دست‎اندرکاران صنعت چاپ که یازدهم شهریور همزمان با روز ملی صنعت چاپ برگزار شد، با تاکید بر ضرورت اصلاح قوانین و آیین‎نامه‎ها، گفت: باید اصلاحاتی در این حوزه انجام شود تا فعالان و صادرکنندگان محصولات چاپی با دغدغه کمتری به فعالیت بپردازند. امید است این رویداد با طراحی و اجرای پنجره واحد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عملیاتی شود.
جوادی همچنین از پرداخت تسهیلات به اهالی فرهنگ و فعالان این حوزه خبر داد و گفت: گشایش‌هایی در این حوزه صورت گرفته که به زودی درباره شیوه پرداخت تسهیلات اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بهمن پورمند رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران نیز در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره نشست روز ملی صنعت چاپ و اقدامات لازم برای تسهیل فعالیت چاپخانه‌دارانگفت: در این نشست درباره ضرورت اصلاح قوانین و آیین‌نامه‌ها صحبت شد. این بررسی درباره ورود کالا و خروج کالای چاپی است زیرا هر کالا یکبار باید در گمرک و بار دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید شود و برای دسترسی به تسهیل ورود و خروج کالا، مسئولان در پی کاهش بروکراسی هستند.
بابک عابدین، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ نیز تاکید دارد، مقررات صادرات محصولات چاپی باید تسهیل شود تا بوروکراسی اداری کاهش یابد.

چاپخانه‌داران نمی‌توانند دستگاه‌های جدید بخرند
یکی دیگر از مشکلات چاپخانه‌داران وارد کردن ماشین‌های چاپی به‌روز است، ماشین‌هایی که خرید آنها به گفته پورمند غیرممکن به نظر می‌رسد.
او توضیح داد: چاپخانه‌داران می‌توانند ماشین‌های به روز وارد کشور کنند، به شرطی که توانایی پرداخت هزینه‌های مرتبط با آن را داشته باشند. این در حالی است که اگر چاپخانه‌داری بخواهند ماشینی ساخت سال ۲۰۰۰ یا ۲۰۱۵ را خریداری کند – نه ماشین چاپ ساخته سال ۲۰۲۰- باید حدود ۱۷ میلیارد تومان هزینه کنید. آیا چاپخانه‌داران توان این هزینه‌ها را دارند؟ باید توجه داشت، قیمت ماشین چاپ از پنج سال پیش افزایش نیافته اما کاهش ارزش ریال سبب شده تا این اندازه آسیب ببینیم.

در حالی چاپخانه‌داران قادر به وارد کردن قطعات و ماشین‌های خارجی نیستند که به گفته غلامرضا شجاع، مدیرعامل شرکت تعاونی سازندگان کلیشه، لیتوگراف، مهر و پلاک و چاپ اسکرین، ۹۰ درصد از مواد اولیه و ماشین‌آلات این صنعت وارداتی هستند و باید تلاش شود با ارایه تسهیلات کم‎بهره به چاپخانه‎های کوچک از این صنعت حمایت کرد.

اعطای وام چهار درصدی و درازمدت به چاپخانه‌داران
پورمند با بیان اینکه ارائه کالا بدون چاپ در بازار بی‌معنی خواهد بود، درباره ضرورت واردات ۹۰ درصدی قطعات و مواد اولیه مورد نیاز برای چاپ توضیح داد: هزنیه بالا برای واردات وسایل مورد نیاز برای ادامه فعالیت، مشکلات زیادی برای چاپخانه‌داران ایجاد کرده است.
وی با یادآوری گفت‌وگوی انجام شده با جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد،‌ علیرضا اسماعیلی مشاور اجرایی معاونت و مهرزاد دانش، مدیرکل دفتر چاپ و نشر، اضافه کرد: تنها راه این است که وام چهار درصدی و درازمدت به چاپخانه‌داران داده شود. مسئولان امیدواری داده‌اند اما هنوز این تسهیلات قطعی نشده‌ و ممکن است برای پرداخت ۵ یا ۶ ماه تنفس دهند، البته هنوز برنامه‌هایی که باید اجرا شود، عنوان نشده است و باید بررسی شود.

شرایط برای چاپخانه‌داران بزرگ هم سخت است، پورمند درباره تسهیلاتی که برای فعالان این حوزه در نظر گرفته شده است، گفت: بخشنامه‌ای برای بانک آینده تهیه شده‌ است. افرادی که خواستار مبلغ بالا هستند، می‌توانند نامه‌ای از وزارت ارشاد گرفته و وام با بهره ۱۵ درصدی دریافت کنند. قرار است برای رفع مشکلات این حوزه با آقایان «علی‌اکبر ابراهیمی« و «مهرزاد دانش» معاون و مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه‌هایی داشته باشیم.

در تعیین میزان مالیات چاپخانه‌ها کارشناسی انجام نمی‌شود
پورمند، در جلسه یازدهم شهریور با یادآوری ارایه تسهیلات کم‎بهره به فعالان حوزه چاپ گفت: یکی دیگر از موضوع‌هایی که نیاز به رسیدگی دارد بحث مالیات است. در این شرایط بسیار ضروری است تا در این باره مذاکراتی انجام شود زیرا بسیاری از اهالی صنف چاپ قادر به پرداخت مالیات‎هایی که وزارت اقتصاد و دارایی برای فعالان این حوزه تعیین می‌کند، نیستند. باید جلسه‎ای با مودیان مالیاتی برگزار شود و درباره شیوه محاسبه مالیات گفت‎و‎گو شود.

به گفته وی، جدا از دشواری‌های گردش مالی و فراهم آوردن ملزومات، پرداخت مالیات، به معضل بزرگی برای چاپخانه‌ها تبدیل شده‌ است. در تعیین میزان مالیات چاپخانه‌ها کارشناسی انجام نمی‌شود. برای تعیین میزان مالیات، فردی فرستاده می‌شود که اشراف به حوزه چاپ و ماشین چاپ ندارد. او می‌بیند که چاپخانه ۲۰۰ متر فضا دارد و دو ماشین در آن مشغول به کار است، پس ۱۰۰ میلیون مالیات باید پرداخت شود.

پورمند افزود: باید به مسئولان مالیاتی اعلام کنیم، به دلیل فشار مالیاتی، چاپخانه‌داران به آخر خط می‌رسند و  مجبور به تعطیلی خواهند شد. اعطای تنفس سه ماهه به چاپخانه‌داران، توهین به آنهاست. در شرایطی که چاپخانه‌ها تعطیل کرده‌اند و کاری برای انجام ندادند، مالیات چه چیزی از آنها گرفته می‌شود؟ این قانون از کجا نشات می‌گیرد؟

چاپخانه‌داران فعالیت نمی‌کنند اما باید مالیات بپردازند
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با بیان اینکه هر سال در این ماه‌ها چاپخانه‌داران مشغول به فعالیت برای تامین نیازهای دفتری بودند، اضافه کرد: در این ماه‌ها همه چاپخانه‌ها مشغول کار بودند و یک ماه دیگر باید سررسیدها برای چاپ آماده می‌شد. همه کارها متوقف شده اما باید مالیات چندین برابر پرداخت شود.  

جامعه نیازمند فعالیت چاپخانه‌داران است زیرا همه کالاها به بسته‌بندی برای ارائه در بازار نیاز دارند. این در حالی است که چاپخانه‌داران و مشکلات آنها، هر روز ادامه فعالیت را برایشان دشوارتر می‌کند. به گفته پورمند تلاش برای تسهیل فعالیت چاپخانه‌داران ادامه دارد و هنوز می‌توان امیدوار بود مشکلات مالیاتی و ارزی آنها کمتر شود.

۹ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.