اموال‌شان را بفروشند و پول ویلموتس را بدهند

تهران- ایرناپلاس- رئیس فراکسیون ورزش مجلس با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد در حوزه ورزش، دغدغه اصلی طرفداران، اهالی فوتبال و اصحاب رسانه است، درباره شیوه انعقاد قراردادها با مربیان خارجی بویژه در فوتبال و ماجرای کنونی پرونده ویلموتس گفت: «آقایانی که در این ماجرا سهل‌انگاری، تعلل و یا احیاناً تبانی کردند باید خودشان پاسخگو باشند. باید اموال‌ خود را بفروشند و پول ویلموتس را بدهند نه از بیت‌المال.»

به گزارش ایرناپلاس، محمدمهدی فروردین نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی، به جز ریاست فراکسیون ورزش، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز هست. او سابقه مربیگری در تیم فوتبال قشقایی شیراز را در کارنامه فعالیت‌های ورزشی خود دارد.
فروردین در گفت‌وگوی مشروح با ایرناپلاس به پرسش‌های مختلفی از جمله درباره ایراد قراردادها با مربیان خارجی، اتفاقات دوران مدیریت مهدی تاج در فدراسیون فوتبال، قراردادهای کی‌روش، ویلموتس و پرونده شستا پاسخ داد.

هرکسی سهل‌انگاری کرده باید پاسخگو باشد
آقای فروردین، شما از بطن ورزش آمده‌اید و به همین دلیل اهالی فوتبال انتظار دارند چند ماجرا را به طور حتم پیگیری کنید. نخستین مورد، شیوه انعقاد قرارداد مهدی تاج در مسند رئیس فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی است که با صدور حکم فیفا درباره شکایت ویلموتس،‌ شوک بزرگی در حوزه ورزش کشور ایجاد کرده است. برای پیگیری این پرونده چه رویکردی دارید؟
_
ان‌شاءالله از آقای تاج دعوت خواهیم کرد تا در یک فضای کاملاً محرمانه مطالب را صادقانه بیان کند. معتقدم هیچ چیزی بهتر از صداقت نیست که ما بتوانیم بگوییم. اگر اشتباهی هم کردیم خیلی شفاف به مردم بگوییم که در این مورد اشتباه کردیم. به هر حال مردم ما باگذشت هستند؛ مطمئناً اگر شخصی با صداقت و درستی حرف بزند و بگوید اینجای کار ما ایراد داشت، می‌پذیرند.

بحث اشتباه نیست، بلکه نوع قراردادی است با مارک ویلموتس بسته شده و طبق رای صادر شده باید کلی پول به او بدهیم بدون آنکه بهره‌ای برده باشیم. از طرفی بحث بازی با افکار عمومی، اهالی فوتبال و اصحاب رسانه هم هست.
_
ما کارمان از بنیان ایراد داشته و با مردم، اهالی فوتبال و اصحاب رسانه شفاف حرف نزدیم؛ (برای همین) باید در محضر همه پاسخگو باشند که چرا به بیت‌المال خیانت شده؟ ما می‌توانستیم این پول را در مناطق محروم کشور و در بخش‌هایی هزینه کنیم و بسیاری از مردم جامعه را از محرومیت نجات دهیم.    

آیا پولی را که باید به مارک ویلموتس بدهیم باید از جیب ملت باشد یا آن شخصی که با او چنین قراردادی را به امضا رسانده است؟
_
معتقدم هر کسی که سهل‌انگاری کرده، در واقع یک جرمی را مرتکب شده و خود نیز باید پاسخگو باشد. قرار نیست اشتباهات افراد را روی دوش دولت و یا ملت بیندازیم. باید خود آن افراد پاسخگو باشند. البته ما باید در این موضوع به یقین برسیم، بعد برخورد کنیم.
حتماً شما رسانه‌ها و مردم را نیز از این موضوع آگاه می‌سازیم. اینکه افرادی در قرارداد با ویلموتس بدلیل سهل‌انگاری، عدم آگاهی و حتی شاید اینجا با آگاهی این کار را انجام داده‌ باشند، جرمشان سنگین‌تر است. چرا از افراد متخصص در این زمینه استفاده نکردند تا چنین قراردادی بسته شود و ما متضرر شویم؟

نهادهای امنیتی و بازرسی پیگیری کنند
موضوع دیگر اینکه در قرارداد کارلوس کی‌روش قید شده بود در صورت کسب عنوان سومی جام ملت‌های آسیا به او ۲۰۰ هزار دلار پاداش دهند! در حالی‌که از قبل مشخص بود در این پیکارها دیدار رده‌بندی برگزار نمی‌شود و کی‌روش ۱۲۵ هزار یورو بابت این عنوان کذایی دریافت کرد! آیا این پول هم باید از جیب ملت می‌رفت؟
_
در اینجا باید نهادهای امنیتی و سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود پیدا کنند. ما به عنوان نماینده‌های مردم رسالتی داریم و باید این مسائل را کنکاش و در حوزه نظارتی جرائم را کشف کنیم و سپس در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌دهیم که آن را پیگیری کنند. مطمئناً باید در این رابطه پاسخ دهند. اعتقاد دارم اگر یکبار برای همیشه با این مسائل برخورد شود، دیگر اتفاق مشابهی رخ نخواهد داد.

از پرونده بدهی ۲ میلیون یورویی فدراسیون فوتبال به شرکت شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و توقیف اموال فدراسیون فوتبال با خبر هستید؟
_ بله و آنها مطالبات آقای ویلموتس را به فدراسیون فوتبال قرض داده‌اند.

اگر قرار باشد همین حالا این مبلغ تهیه شود، فدراسیون فوتبال باید حداقل بین ٤٦‌ تا ۶۰ میلیارد تومان پول تأمین کند.
_
گل بود به سبزه نیز آراسته شد!

قراردادها شفاف نیست
فدراسیون فوتبال در پرونده شکایت مارک ویلموتس محکوم به پرداخت بیش از ۶ میلیون یورو شده است.
_ البته در دادگاه حکمیت ورزش (CAS) جای اعتراض دارد اما نتیجه بخش نبود، باید افرادی که در بستن این قرارداد نقش داشتند بیایند و پاسخگو باشند. یکی از معضلات ورزش ما بویژه در فوتبال بحث قراردادهاست. هیچ معیاری وجود ندارد که شاخص عقد قرارداد در کشور ما چیست.
بیشتر قراردادها شفاف نیست. چرا در بحث قراردادها ما نمی‌توانیم شفاف عمل کنیم؟ نمی‌دانم؛ دست واسطه‌ها در کار است. متاسفانه مدیران باشگاه‌ها خود را به دلال‌ها واگذار کرده‌اند. فدراسیون فوتبال نیز در این زمینه کاملاً منفعل عمل کرده و خود را از این قضیه تبرئه می‌کند و تصمیم‌هایی مالی در بخش ورزش، یکی از دغدغه‌های برزگ کل جامعه است. پول که در ورزش کم نمی‌آید، اما باید بدانیم کجا هزینه می‌شود؛ باید بدانیم قراردادها چه شکلی بسته می‌شود؛ اگر همه چیز شفاف پشت شیشه قرار گیرد، مطمئن باشید همه چیز ما درست می‌شود.

چرا در بحث قراردادها ما نمی‌توانیم شفاف عمل کنیم؟ نمی‌دانم؛ دست واسطه‌ها در کار است. متاسفانه مدیران باشگاه‌ها خود را به دلال‌ها واگذار کرده‌اند. فدراسیون فوتبال نیز در این زمینه کاملاً منفعل عمل کرده و خود را از این قضیه تبرئه می‌کند.بحث اصلی این است که فدراسیون فوتبال، مارک ویلموتس را که دو سال بدون تیم بود را انتخاب کردند و او حدود ۳۰ روز در ایران حضور داشت و نتایج بسیار بدی هم با تیم ملی گرفت؛ با احتساب محکومیت در پرونده فیفا و پولی که شستا داده بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای فوتبال ما آب خورده است.
_
با این پول می‌توانستیم حداقل در ۱۰ استان زیرساخت‌های ورزش را پوشش دهیم. فقط جای افسوس باقی می‌ماند که چرا به این راحتی پول بیت‌المال را حیف و میل کردیم. واقعاً موضوع دردناکی است؛ وقتی چنین تخلفی را مردم می‌بینند باعث بی‌اعتمادی آنها از مسئولان می‌شود. ما باید در هر پست و مقامی هستیم نباید باعث سلب اعتماد مردم شویم.

نکته‌ای را باید بگویم؛ آقای اسکوچیچ آمده با تیمی که با پشتیبان آن دولتی است، دستمزدش را از دولت می‌گیرد، اما به هر دلیلی از تیم(صنعت نفت آبادان) جدا می‌شود؛ می‌رود شکایت می‌کند و اضافه می‌شود روی پرونده‌هایی که در فیفا داریم. شاید حق با او باشد، اما دو روز نیست از صنعت نفت جدا شده، چگونه او را سرمربی تیم ملی می‌کنیم؟! الان هم بدهی او به صنعت نفت را باید فدراسیون فوتبال بپردازد.
ببینید، کی‌روش هرچه بود، حداقل دستاوردی داشت. اما می‌خواهم بدانم، دستاورد ویلموتس چه بود!؟  

دستاوردش این بوده که روزی ۶۷۰ میلیون تومان برای یک مربی بیکار پرداخت کردیم.
_
این همه پول به ویلموتس دادیم، به کسی که هیچ کار خاصی برای فوتبال کشور انجام نداد. در وضعیتی که کرونا فشار زیادی به مردم وارد کرده است، با این پول می‌توانستیم سیستم درمانی کشور را تقویت کنیم. حالا می‌خواهیم بدانیم چه کسی می‌خواهد این پول را پرداخت کند؟ اگر واقعاً دولت بخواهد این پول را پرداخت کند بیشترین ظلم را در حق ملت کرده است.  

راهکار شما برای حل این معضل مانده از دوران مدیریت تاج، چیست؟
_
ما در مجلس روی این موضوع یک بحث مفصل داریم و به راحتی از آن عبور نمی‌کنیم. مجلس به عنوان خادم مردم وظیفه دارد از حقوق مردم دفاع کند و این نیز بیت‌المال است. آقایانی که در این ماجرا سهل‌انگاری، تعلل و یا احیاناً تبانی کردند باید خودشان بیایند پاسخگو باشند. آنها باید اموال‌شان را بفروشند و از اموال شخصی خود، پول ویلموتس را بدهند نه از بیت‌المال.

یکی از بحث‌های مهمی که بارها به آن اشاره شده، حضور افراد سیاسی در ورزش است، آیا موافق این روند هستید؟
_ من با افراد سیاسی‌ که هدف‌شان فقط بهره‌برداری سیاسی باشد موافق نیستم اما افرادی که از قدرت سیاسی‌شان برای خدمات‌رسانی در حوزه ورزش استفاده کنند، جای دفاع دارد و از نظر من ایرادی به آن وارد نیست.

ضرورت بازگرداندن برنامه تلویزیونی مردمی
یکی دیگر از مطالبات مردم، اهالی فوتبال و اصحاب رسانه بازگشت دوباره برنامه نود است.
_
اتفاقاً گام اول من این موضوع بود، چون یک مطالبه مردمی است. روی حرفم هستم و اعتقاد دارم هرچه زودتر این امر فراهم شو زیرا وقتی برنامه‌ای مورد استقبال و اقبال جامعه قرار می‌گیرد و مردم به عنوان مخاطب، آن را دوست دارند، چرا نباید باشد.
بنده به عنوان یک نماینده شاید جاهایی نقاط ضعف داشته باشم. باید برای رفع این نقاط ضعف، هم خودم تلاش کنم و هم کسانی که متوجه این ضعف هستند.

به طور حتم صداوسیما به این راحتی یک برنامه پربیننده خود را حذف نمی‌کند. معتقدم امثال آقای فردوسی‌پور زحماتی را در ۲۰ سال برای صداوسیما کشیده و چنین برنامه‌ای با این همه مخاطب در جایگاه سه برنامه اصلی صداوسیما قرار داشته است.
من شخصاً با ایشان صحبت کردم؛ منکر نیست که نظام و صداوسیما فضا داده تا به عنوان یک مجری در یک برنامه پربیننده خود را معرفی کند... معتقدم می‌توان با یک نشست این مشکل را حل کرد، تا یک مطالبه مردمی به آنها بازگردد. من هم به دنبال مطالبه شخصی نیستم، بلکه یک مطالبه مردمی است، همانطور که گفتم ما به دنبال شفافیت هستیم.

ادامه دارد ...

۱۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.