قراردادهای ترکمنچای در ورزش در نتیجه نبود شفافیت است

تهران -ایرناپلاس- محمدمهدی فروردین رئیس فراکسیون ورزش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بخش زیادی از ورزش کشور دولتی است، دستاوردهای این بخش را در حوزه بین‌الملل ناپایدار دانست و گفت: شفافیت، حلقه مفقوده در همه بخش‌ها از جمله ورزش است و رسانه‌ها باید در این زمینه کمک کنند.

به گزارش ایرناپلاس، محمدمهدی فروردین در بخش‌های اول و دوم گفت‌وگو درباره ایرادهای قراردادهای ورزشی، اتفاقات دوران مدیریت مهدی تاج در فدراسیون فوتبال، قراردادهای کی‌روش و ویلموتس، حق پخش تلویزیونی، ماجرای تعلیق جودو، دوپینگی‌های ووشو، مشکلات داوران فوتبال و ... به پرسش‌های ایرناپلاس پاسخ داد.
وی در بخش پایانی این گفت‌وگو درباره عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه ورزش، ضرورت شفافیت و خصوصی‌سازی در ورزش، اساسنامه و همچنین عملکرد مدیران سابق استقلال و پرسپولیس پاسخگوی پرسش‌های ایرناپلاس بود.

با توجه به فعالیت ۷ ساله دولت یازدهم و دوازدهم، عملکرد حوزه ورزش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
_
ورزش پدیده‌ای است که همه چیز آن با آمار مشخص می‌شود. اگر بخواهیم بگوییم ورزش از دولت جداست، به طور قطع اینگونه نیست چون بخش زیادی از این بخش، دولتی است. دستاوردهایی در عرصه‌های بین‌المللی داشته‌ایم اما بصورت پایدار نبوده و در برخی از رشته‌ها، به صورت گذار نتایجی را کسب کردیم که بعد راکد مانده است. در مجموع راضی کننده نیست و مستلزم آن است که ما در حوزه ورزش قهرمانی ثبات داشته باشیم؛ زیرا در بخشی که ما سرمایه‌گذاری زیادی می‌کنیم، انتظار داریم.

آیا با خصوصی‌سازی ورزش، موفقیت بهتری حاصل می‌شود؟
_ اگر ورزش را به بخش خصوصی واگذار کنیم بطور حتم تاثیرات بیشتری را شاهد خواهیم بود. البته نمی‌شود یک شبه آن را از دولت جدا کرد؛ ابتدا باید بستر فراهم شود و به مرور زمان و تدریجی و با برنامه کار پیش برود. ما باید ورزش را به سمت خصوصی‌سازی ببریم و از آن حمایت لازم را انجام دهیم تا بتوانیم در جهت پایداری در بخش منابع مالی، بخش خصوصی را در این زمینه تقویت کنیم، به آنها امتیاز بدهیم و نتیجه بخواهیم.

از نظر شما نقطه قوت و ضعف در عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه ورزش چه بوده است؟
_ نقاطی که بصورت شاخص بتوانم درباره‌اش صحبت کنم، در برخی از رشته‌ها به توانمندی و ظرفیت‌های داخلی اعتماد کردیم و نتیجه هم گرفتیم. اما نقطه ضعف در قراردادها با مربیان و بازیکنان خارجی بود که بدون کار کارشناسی بسته شد و به غرامت دادن منجر می‌شد.

باید شفافیت را وارد ورزش کنیم
راهکار شما برای حل این نقطه ضعف چیست؟
_ اگر دولت قرار است در عرصه قراردادهای بین‌المللی تصمیمی بگیرد باید بتوانیم از حقوقدان‌های ورزشی استفاده کنیم تا پیش از اینکه دچار چالش یا بحران و آسیبی شویم، پیش‌بینی همه این موارد را کرده‌ باشیم.
قراردادها طوری نباشد که حالت ترکمنچای باشد و یک طرفه ما متضرر باشیم. وقتی بنشینیم با افراد اهل فن، ماهر و متخصص در امور عقد قرارداد، تعامل داشته باشیم و آنها را به کار بگیریم، به طور حتم این اتفاقاتی که در بخش‌های مختلف رخ داده را دیگر شاهد نخواهیم بود. موضوع بعدی که بسیار مهم است اینکه باید شفافیت را وارد ورزش کنیم؛ بویژه در بحث مسائل مالی و قراردادهایی که بسته می‌شود. اگر این کار صورت بپذیرد بدون شک کمتر دچار آسیب‌هایی خواهیم شد که در سال‌های اخیر مشکل ساز شده است.

چه راهکارهایی را برای پیشرفت ورزش کشور در نظر دارید؟
_ بزرگ‌ترین دغدغه ما در ورزش، زیرساخت‌هاست که باید توجه بیشتری به آن شود. باید ورزش همگانی را در همه اقشار جامعه در سطح کشور نهادینه کنیم. وقتی کشوری مردمان سرزنده داشته باشد و در کمال صحت سلامت باشند، این کشور تحرک دارد و رو به جلو حرکت می‌کند.
وقتی می‌خواهیم به سمت ورزش قهرمانی حرکت کنیم مهم‌ترین کار ما در بخش زیرساخت‌های ورزش است. توجه به ورزش‌های پایه که بصورت آکادمی دنبال شود، ارتباط بین وزرات ورزش و فدراسیون‌ها، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها حلقه‌هایی هستند که باید به هم متصل باشند.
ما باید ورزش را بصورت علمی دنبال و عملیاتی کار کنیم. لازمه این کار این است که باید تعامل خوبی بین چهار نهادی که نام بردم، ایجاد کنیم. مطمئن باشید ورزش ما خروجی خواهد داشت. البته در صورتی که به آن سمت حرکت کنیم؛ اما اگر قرار است به سمتی برویم که یک عده دورهم جمع شوند و بصورت مافیایی برای ورزش تصمیم بگیرند، مطمئن باشید راه به جایی نخواهیم برد.
انتظار ما از اصحاب رسانه بیشتر است؛ چون آنها می‌توانند ما را در رسیدن به این اهداف خیلی کمک کنند. پیشکسوتانی که منافع ملی را لحاظ می‌کنند نیز می‌توانند نقش زیادی داشته باشند. اگر بتوانیم با اساتید دانشگاه، با ورزش دانش‌آموزی و ورزش دانشگاهی ارتباط برقرار کنیم، آن موقع است که می‌توانیم این حلقه گمشده را پیدا کنیم.

از اساسنامه فدراسیون فوتبال چقدر خبر دارید و به کجا رسیده است؟
_ برخی از بخش‌های این اساسنامه ایراد داشت که گویا برطرف کرده‌اند. البته تغییر و تحولاتی هست که لازم است هر چه سریعتر با مواردی که منطبق با اصول حرفه‌ای فوتبال و استانداردهای فدراسیون جهانی فوتبال است، اجرا کنیم.
باید قبول کنیم تحت نظارت یک نهادی که متولی فوتبال دنیاست، حرکت کرده و پیرو تصمیم‌های آنها باشیم. باید هر چه سریعتر اصطلاحات انجام شود تا دغدغه‌ خطری که فوتبال کشور را تهدید کند، برطرف شود و خود را با استانداردهای روز ورزش دنیا منطبق کنیم.

باید مدیران استقلال و پرسپولیس ضمانت بدهند
یکی از موضوعات مهم و دغدغه‌های اهالی فوتبال، مدیرانی هستند که به دو تیم استقلال و پرسپولیس آمدند، کلی هزینه‌ روی دست این دو باشگاه گذاشتند، بدون آنکه تاثیر مثبتی داشته باشند و هیچگاه از سوی هیچ مرجعی مورد بازخواست قرار نگرفتند و برخی از آنها حتی پست هم گرفتند؛ مطالبه‌گری از این مدیران، خواسته اهالی فوتبال است.
_ به موضوع بسیار مهمی اشاره کردید؛ این مساله در آینده باید یکی از تعهدات مدیرانی باشد که در راس این دو باشگاه قرار می‌گیرند. آنها هرگونه منابع و اعتباری که جذب می‌کنند، یک بخش آن را به بحث زیرساخت‌ها و هزینه برای تیم‌های پایه تخصیص دهند. این باید یکی از الزامات برنامه کل باشگاه‌های ایران به ویژه استقلال و پرسپولیس باشد. اینها از ابزار پیشرفت‌ زیرساخت‌ها هستند، به همین منظور باید جزو دستورالعمل قرار بگیرد و ملزم کنیم. باید به مدیرانی که می‌آیند و در راس این باشگاه‌ها قرار می‌گیرند، بگوییم در این دو یا سه سال مدیریت‌تان این سرانه شماست و در پایان مدت مدیریت‌ باید به چه میزانی افزایش درآمد داشته باشید.
در پایان سال از آنها بخواهیم با بودجه‌ای که در اختیار داشته‌اند به لحاظ مالی چقدر اعتبار برای فوتبال پایه‌ باشگاه خود گذاشته‌اند و چقدر هزینه کرده‌اند؟

اگر ما به جای اینکه برویم بازیکن بی‌کیفیت از بیرون بخریم، به بازیکنان خودمان اهمیت دهیم و آنها را تربیت کنیم، به طور قطع می‌توانند جایگزین‌های خوبی برای بازیکنان بی‌کیفیتی شوند از کشورهای خارجی می‌آوریم و  فقط بدهی‌های سنگین بار روی دوش باشگاه‌ها می‌گذارند.
معتقدم مدیرانی باید در مدیریت این دو باشگاه مردمی قرار بگیرند که برای معروف شدن نیامده باشند و باید از آنها ضمانت بگیریم تا به بهترین نحو برنامه‌ها را پیش ببرند. اینکه بیایند مدیریت استقلال و پرسپولیس را برعهده بگیرند و کاری صورت ندهند و بعد هم پاسخگو نباشند، درست نیست  
منتظریم بازی‌های لیگ و جام حذفی به پایان برسد. آنگاه با دعوت از مدیران هزینه‌ساز دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به معضلات و بحران‌هایی که بوجود آورده‌اند رسیدگی کنیم.
بازخواست از مدیران استقلال و پرسپولیس در پایان جام حذفی
آیا قصد ندارید این مدیران را دعوت کنید و از آنها بازخواست کنید که چرا این همه هزینه روی دست این دو باشگاه گذاشته‌اند؟ چرا چنین قراردادهایی را ثبت کرده‌اند که به سود خارجی‌ها بوده تا باشگاه؟
_ آنها باید پاسخگو باشند. به طور قطع در اولین فرصت آنها را دعوت می‌کنیم و باید پاسخگوی همه کارهایی باشند که در این دو باشگاه انجام داده‌اند. منتظریم تا بازی‌های جام حذفی به پایان برسد. آنگاه با دعوت از مدیران هزینه‌ساز دو باشگاه به معضلات و بحران‌هایی که بوجود آورده‌اند رسیدگی کنیم. آنها کسانی بودند که جامعه به آنها اعتماد کرده بود و در قبال این اعتماد مردم باید پاسخگو باشند. اینکه کجا کار ایراد داشته باید جواب پس بدهند.

شما که با حضور این دو باشگاه در بورس موافق هستید؟
_ بله و تاکید دارم دولت باید تدریجی استقلال و پرسپولیس را وارد بورس کند و مردم نیز جزو سهامداران این دو باشگاه باشند. اعتقاد دارم اگر مردم مشارکت داشته باشند در آینده به سود هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خواهد بود.

۳ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.