۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۰۸
کد خبرنگار: 1911
کد خبر: 83905546
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پنجره‌ای که کرونا به سوی اهالی موسیقی گشود

۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۰۸
کد خبر: 83905546
پنجره‌ای که کرونا به سوی اهالی موسیقی گشود

تهران- ایرناپلاس- اجرای کنسرت‌های آنلاین، شرایطی را برای فعالان و مخاطبان این حوزه ایجاد کرده که در دوران کرونا و حتی بعد از آن، خواستار ادامه اجراهای مجازی هستند و با این روند، مشکلات احتمالی نیز روز به روز کمتر می‌شود.

به گزارش ایرناپلاس، یک ماه پس از اعلام شیوع بیماری کرونا در ایران، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت از هنرمندان اقدام به برگزاری کنسرت‌های آنلاین کرد تا هم برای مردم لحظات شادی ساخته شود و روزهای قرنطینه را راحت‌تر سپری کنند و از طرفی کسانی که اصلا تجربه کنسرت رفتن را نداشتند بتوانند به‌طور رایگان از این امکان بهره‌مند شوند.
رشد چشمگیر نفوذ اینترنت و گسترش زیرساخت‌ها موقعیتی ایجاد کرد که بسیاری از مردم مشتری این کنسرت‌ها شدند. امکانی که بسیار ارزان و گاهی حتی رایگان در اختیار همه قرار گرفته است. با اینکه برخی از اجراها در ماه‌های گذشته با مشکلاتی همراه بود، اما این فعالیت ادامه پیدا کرد و مسئولان سعی کردند کاستی‌ها را جبران کنند.

محمد اله‌یاری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اواسط اردیبهشت‌ماه درباره چگونگی برگزاری کنسرت‌های آنلاین به مهر گفت، بعد از شیوع ویروس کرونا، از سوی هنرمندان با اظهار تمایل زیادی مواجه شدیم. هنرمندان دوست داشتند با اجرا و ارائه آثار هنری به‌صورت اینترنتی در کنار مردم باشند و با خلق آثار هنری در حوزه‌هایی چون ترانه و موسیقی در ارتقای شرایط روحی و تداوم پویش «در خانه بمانیم» کمک‌هایی را انجام دهند.

فرصت‌سازی برای گروه‌های هنری
نیما ایوبی آهنگساز، نوازنده و در روزهایی که جامعه با کرونا مواجه است، در همکاری با یک گروه درحال آماده شدن برای برگزاری کنسرت آنلاین است.
او به ایرناپلاس توضیح داد: فعالیت هنرمندان در حوزه موسیقی به دو گروه درآمدزا و غیر درآمدزا تقسیم می‌شود. موسیقی صنعتی، در همه کشورها وجود دارد. برای مثال سبک پاپ در این گروه جای می‌گیرد، که فعالیت در آن بسیار اقتصادی است. در همه کشورها به شکل جدی روی موسیقی پاپ سرمایه‌گذاری می‌شود و با اجرای کنسرت، مبلغ زیادی در اختیار گروه، تولیدکننده، عوامل ضبط و ... قرار می‌گیرد. باید توجه داشت، اجرای کنسرت‌های آنلاین در این روزها درآمدزا نیست، در نتیجه اجرای مجازی برای افراد و گروه‌هایی که با نگاه اقتصادی وارد موسیقی شدند، چندان اهمیت ندارد.
به گفته این آهنگساز، شرایط بعد از همه‌گیری کرونا و اجراهای آنلاین، برای گروه‌هایی که فارغ از کسب درآمد، به دنبال ارائه هنر هستند، امکانی را فراهم می‌کند تا مردم به آنها دسترسی ساده‌تری داشته باشند.

هزینه کم و مخاطب زیاد
ایوبی، اجرای کنسرت‌های آنلاین را با وجود کاستی‌هایی که بعضا در آنها اتفاق افتاده است، در کل روندی مثبت تلقی کرد و گفت: هر حرکتی وقتی آغاز می‌شود با خود پتانسیل‌هایی به همراه دارد، این انرژی هرچند ممکن است در مواردی ضعیف عمل کند، اما به مرور می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد. بسیاری از هنرمندان متوجه شده‌اند که امکان اجرای آنلاین وجود دارد، حالا هنرمند مستقل –که تهیه کننده ندارد- به اجرای آنلاین فکر خواهد کرد، اگرچه این اقدام برای هنرمند هزینه هم داشته باشد، اما مخاطبان گسترده‌ای را پوشش خواهد داد و از این جهت بسیار مهم است.

به گفته ایوبی، هنرمندانی که تلاش دارند بدون وابستگی به تهیه‌کنندگان فعالیت کنند، به تحمل شرایط سخت اقتصادی عادت دارند. هنرمندان مستقل حتی حاضر به اجرا برای ۵۰ یا ۱۰۰ مخاطب نیز هستند. البته بسیاری از مردم عادت به خرید اینترنتی نداشتند، اما بعد از مدتی عادت کردند. 
ایوبی با تاکید بر اینکه مخاطبان باید به چرایی و چگونگی برگزاری کنسرت مجازی توجه کنند، توضیح داد: اگر اجرای مجازی به بیراهه کشیده نشود یا از طرفی مسدود نشود، می‌تواند پتانسیل مثبتی برای فعالان این حوزه داشته باشد. مخاطبان باید توجه داشته باشند به چه دلیل کنسرت را به صورت مجازی تماشا می‌کنند، آن توقع شور و احساسی که در کنسرت حضوری داشتند، نداشته باشند و بدانند که رویداد جدیدی را تجربه می‌کنند.

به گفته این آهنگساز، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تسهیل روند اعطای مجوز می‌تواند به هنرمندان در برگزاری کنسرت‌های مجازی کمک کند.

تلاش بنیاد رودکی برای ارتباط با مخاطب
امید صدیق، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی درباره برگزاری کنسرت در این بنیاد به ایرناپلاس گفت: آنچه که با عنوان کنسرت‌های آنلاین در مجموعه‌های تحت مدیریت بنیاد رودکی انجام شده، بخشی از تلاش‌های این مجموعه برای ایجاد ارتباط میان مخاطبان، هنرمندان و هنردوستان در ایام همه‌گیری بیماری کروناست. یکی از نخستین مجموعه‌هایی که کارشان با شروع همه‌گیری کرونا متوقف شد، تالارهای اجراهای هنری بود. مجموعه بنیاد رودکی نیز از این قاعده مستثنی نبود. در حالی که ما برنامه‌ریزی مفصلی برای اسفندماه در تالارهای این مجموعه از جمله تالار وحدت که به عنوان مهم‌ترین محل برگزاری رویدادهای هنری کشور شناخته می‌شود داشتیم.

او ادامه داد: با توجه به اینکه به نظر می‌رسید این موضوع تداوم داشته‌باشد، در ماه‌های بعد ما به دنبال این بودیم که چرخه ارتباطی میان هنرمندان و هنردوستان را حفظ کنیم. به همین دلیل برای تولید در فضای مجازی برنامه‌ریزی مفصلی کردیم. نوازندگان ارکسترهای بنیاد رودکی به اجرای خانگی قطعاتی پرداختند که این قطعات از رسانه‌های رودکی منتشر شد. پس از آن سه قطعه توسط ارکستر ملی ایران و یک اجرای خانگی توسط ارکستر سمفونیک تهران آماده و در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

به گفته صدیق آخرین قطعه «نوای آدمیت» بود که در مراسمی با حضور وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم مدافعان سلامت و کادر درمان شد.
او افزود: بنابراین استفاده از فضای مجازی راهکار و راهبرد بنیاد رودکی در ایام همه‌گیری بیماری کرونا بود که برگزاری کنسرت‌های آنلاین هم در همین چهارچوب قرار گرفت.

بنیاد رودکی میزبان کنسرت‌های آنلاین است
صدیق، اجرای کنسرت آنلاین در مجموعه بنیاد رودکی را بخشی از رسالت این بنیاد دانست و گفت: این بنیاد براساس وظیفه خود در توسعه موسیقی فاخر، میزبان کنسرت‌های آنلاین است.
وی بیان کرد: در این دوره تاکنون بنیاد رودکی میزبان هشت اجرای موسیقی سنتی در تالار وحدت و پنج اجرای موسیقی دستگاهی در تالار رودکی بوده است. در نظر داریم که این فرآیند را همچنان در ماه‌های بعد ادامه دهیم. هر چند که معتقدیم همه‌گیری بیماری کرونا از یک جهت فرصت جدیدی را در اختیار فعالان حوزه موسیقی قرار داد، به نظر می‌رسد در فضای پسا کرونا نیز همچنان شاهد کنسرت‌های آنلاین خواهیم بود.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی ادامه داد: هر چه این فرآیند جلوتر می‌رود، به سمت بهتر شدن عرضه و پخش این رویداد می‌رویم و مخاطبان بیشتری در این اجراها پیدا خواهند شد. مخاطبانی که در پساکرونا نیز مخاطب این رویدادها خواهند بود.

موسیقی فاخر از سبد خانواده‌ها حذف نشود
صدیق با بیان اینکه برگزاری اجراهای موسیقی دستگاهی در تالار رودکی نشان داد از این ظرفیت برای مخاطبان خاص‌تر موسیقی نیز می‌توان استفاده کرد، گفت: بنیاد رودکی به عنوان بازوی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون در اجراهای آنلاین به دنبال ایفای رسالت خود و کمک به گروه‌های هنری بوده است. تلاش کردیم موسیقی فاخر از بسته مصرف فرهنگی خانواده‌ها نه تنها حذف نشود بلکه در این ایام امکان استفاده بیشتر و با امکانات بهتر فراهم شود.

او افزود: برنامه اجرای آنلاین این بنیاد در ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت. البته که باید تلاش کنیم تا فعالیت منسجم‌تر پیگیری شود که برای این موضوع برنامه داریم و اجراهای آنلاین از مجموعه‌های تحت مدیریت بنیاد رودکی، خصوصا تالار وحدت ادامه دارد.
شاید کنسرت‌های آنلاین و مجازی یکی از پنجره‌های مثبتی بود که کرونا به روی اهالی فرهنگ و هنر باز کرد. پنجره‌ای که تا پیش از این، تاثیر و کارآیی‌اش نادیده گرفته شده بود. اکنون گسترش و ارتقای زیر ساخت‌ها و فراگیری اینترنت در کشور، موجب شده هر کسی در هر کجای ایران، این فرصت را داشته باشد و بتواند پای کنسرت موسیقی بنشیند.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.