تداوم تقابل به جای تعامل؛ فرمانده جنگ اقتصادی را تنها نگذاریم

تهران- ایرناپلاس- تأکید بر همدلی و همراهی با دولت در سال پایانی خود بویژه با توجه به شرایط سخت کشور در این یک سال، از نکات مهمی است که رهبری در سخنان اخیر خود به آن اشاره کردند. موضوعی که از نگاه برخی کارشناسان و فعالان سیاسی، ضرورتی است برای حفظ انسجام ملی و بی‌توجهی و تقابل با آن، پیامدی جز دامن زدن به تلاطمات در کشور و دوچندان شدن مشکلات نخواهد داشت.

به گزارش ایرناپلاس، شرایط کشور باتوجه به بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های اعمال شده، مشکلات اقتصادی را به همراه داشته و در این اوضاع کرونایی، فشار مضاعفی بر مجموعه دولت وارد شده است.

هرچند دولت با اقدامات انجام شده توانسته گام‌های مختلفی برای رفع مشکلات بردارد اما آنچه مشاهده می‌شود، نگاه منفی و جهت‌دار برخی افراد در مسئولیت‌های مختلف علیه دولت است، از جمله شماری از نمایندگان‌ مجلس که تاکنون سیاست تقابل به جای تعامل با دولت را در پیش ‌گرفته‌اند و بر طبل آن می‌کوبند.

در این رابطه می‌توان به رفتارهای روز چهارشنبه (۲۲ مرداد) شماری از نمایندگان در جلسه رای اعتماد به حسین مدرس‌خیابانی گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صمت اشاره کرد که در این وضعیت تحریمی و کرونایی و مشکلات متعدد، به جای تعامل، رویکرد تخریبی در پیش گرفته‌اند.

برخی نیز دغدغه‌های مردم را بهانه‌ای برای منافع جناحی خود کرده‌ و همراه با رسانه‌های همسو با خود، در هر موضوعی، انگشت اتهام کم‌کاری را به سوی دولت نشانه می‌روند.

اما در آن سو، تحلیلگران و صاحب‌نظران با یادآوری جنگ اقتصادی راه افتاده علیه کشورمان، معتقدند دولت یک تنه در مقابل ناملایمت‌های داخلی و خارجی ایستاده‌ است.

رئیس جمهوری چندی پیش در سخنانی به مساله تحریم‌ها و تأثیر عوامل بیرونی بر مشکلات کشور اشاره کرد و گفت: بخشی از مشکلات کشور ناشی از تحریم‌هاست؛ میدان جنگ، تحریم‌ها و واقعیات را ببینم اما بعضی‌ها می‌خواهند تحریم‌ها را نبینند و می‌گویند دولت چرا اینکار را کرده و یا نکرده ‌است؛ تحریف گاهی دردناک‌تر از تحریم‌ است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی همچنین چهارشنبه ۲۲ مرداد در جلسه هیات دولت با تاکید بر اینکه با فحاشی و ردیف کردن جملات درشت، مشکلی از کشور حل نمی‌شود، گفت: کسی که به طرح دولت ایراد می‌گیرد بگوید که راه‌حل چیست؟
وی افزود: دشمنان در تبلیغات می‌خواهند مردم را از قرار گرفتن کنار دولت در سخت‌ترین شرایط تحریم اقتصادی تاریخ کشور غافل کنند و در داخل نیز متاسفانه گاهی اوقات نسبت به آن بی‌توجهی می‌شود.

رهبر معظم انقلاب نیز جمعه دهم مردادماه در سخنرانی زنده تلویزیونی، تحریف واقعیات را خط ثابت تبلیغاتی رسانه‌های غربی در طول چهل و یک سال گذشته خواندند و خاطرنشان کردند: در این خط تبلیغاتی، نقاط قوت به‌طور کلی انکار و یا در مورد آن سکوت می‌شود اما اگر نقطه ضعفی باشد، ده‌ها و حتی صدها برابر بزرگ‌نمایی می‌شود.
ایشان با تأکید دوباره بر صبر، ثبات و کار جهادی، افزودند: دولت در اواخر دوران مسئولیت خود قرار دارد؛ البته در طول این ۷ سال هر چه توانستند تلاش کردند و در برخی بخش‌های دولت نیز واقعاً کارهای خوبی انجام گرفت،

منافع حزبی‌ مانع از فهم درست واقعیت‌ها
محمود میرلوحی، فعال سیاسی درباره نگاه تقابلی برخی افراد و جریان‌ها با دولت به جای همراهی در رفع مشکلات کشور به ایرناپلاس گفت: مشکلات و تنگناهایی وجود دارد و این موضوع را همه قبول دارند. مردم نیز در شرایط سختی  قرار دارند که با مسائل اقتصادی درگیرند اما علل و عوامل این مشکلات تک عاملی نیست. مسائل ما انباشتی از تحریم‌ها، مشکلات داخلی، فرهنگی، سیاسی و ... هستند. بنابراین همه کسانی که در این شرایط سخت، دولت را که فرمانده جنگ در مبارزه با تحریم است را تنها می‌گذارند اشتباه می‌کنند. دولت بی‌نقص نیست اما اینکه بعضی همه چیز را به دولت نسبت می‌دهند در شرایط کنونی به نفع کشور، مردم و حتی جناح خودشان نیست.

وی ادامه داد: منصفانه نقد کنیم و پیشنهادها و راه‌حل‌های اصلاحی برای بهبود وضعیت را به دولت بدهیم. بعضی از دوستانی که اکنون نسبت به دولت هجمه دارند، همان کسانی هستند که در دولت پیشین معتقد بودند مشکلات کشور فقط ریشه خارجی دارد اما حالا همه مسائل کشور را به ریشه‌های داخلی نسبت می‌دهند.

 بعضی از دوستانی که اکنون نسبت به دولت هجمه دارند، همان کسانی هستند که در دولت پیشین معتقد بودند مشکلات کشور فقط ریشه خارجی دارد اما حالا همه مسائل کشور را به ریشه‌های داخلی نسبت می‌دهند.میرلوحی اضافه کرد: آن‌ها براساس علاقه‌شان به دولت گذشته، مشکلات کشور در آن زمان را به مدیریت کشور نسبت نمی‌دادند و اکنون نیز همه مصائب را به مدیریت کشور نسبت می‌دهند؛ بنابراین در برخی موارد منافع جناحی و گروهی، مانع از فهم درست واقعیت‌ها می‌شود.

میرلوحی با یادآوری مشکلات سخت کنونی و اقدامات دولت برای برون رفت از آن تاکید کرد: تحریم، مشکلات کرونا و مسائل اقتصادی، شرایط سختی ایجاد کرده است. اگر بعضی حساسیت‌ها، ضرورت‌ها و ... را لحاظ نکنیم، می‌تواند پرهزینه شود و کشور را با مشکلات دوچندانی روبه‌رو کند. به جای تقابل و سنگ‌اندازی در امور جاری، به دولت به‌عنوان فرمانده جنگ اقتصادی کمک کنیم و نقدها نیز منصفانه و مسئولانه باشد.

 شرایط حساس کشور را درک کنیم
کاظم انبارلویی فعال سیاسی اصولگرا نیز در همین زمینه به ایرناپلاس گفت: باید از دولت حمایت کرد؛ رهبری نیز به تازگی به تعامل قوا تأکید کردند. دشمنان زیادی در دنیا داریم که در ماجرای برجام ثابت کردند از هیچ چیزی برای خصومت علیه ما دریغ نمی‌کنند.
وی افزود: البته انتقادهایی به دولت وجود دارد اما باید شرایط حساس امروز جامعه و کشور را درک و از توصیه‌های رهبری پیروی کرد.

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.