منافع راهبردی یک سند همکاری بلندمدت

تهران- ایرناپلاس- کارشناسان سیاسی، سند همکاری ایران و چین را زمینه‌ای برای رشد اقتصادی کشور و تضعیف سیاست‌های سلطه‌گرانه و تحریمی ترامپ می‌دانند و تاکید دارند در سیاست خارجی کشور، رهبری نیز از مسائل و اقدامات انجام‌شده آگاهند.

در یک ماهه اخیر هجمه‌های متعددی پیرامون سند همکاری ایران و چین ایجاد شد که بسیاری این مخالفت‌ها را در راستای منافع جناحی قلمداد کردند و نه منافع ملی.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسبق از نخستین کسانی بود بر شایعه‌سازی درباره سند همکاری ایران و چین دامن زد. در این میان، مجلسی‌های نزدیک به طیف احمدی‌نژاد نیز میدان را خالی نکردند و سوار بر این موج شایعه‌ها اخبار کذبی را منتشر کردند که صدای انتقاد هم‌سلفانشان نیز درآمد. از جمله محمود احمدی‌بیغش نماینده مردم شازند که با وجود توضیحات وزیر امور خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره سند همکاری با چین، مطلب کذبی را در مصاحبه با صداوسیما مطرح کرد و بعد ناگزیر شد که آن را تکذیب کند.

بسیاری از کارشناسان و مقام‌های مسئول، این همکاری را تلاشی برای راه انداختن موتور اقتصاد کشور می‌دانند و معتقدند این رویکرد، تلاش‌های آمریکا برای به انزوا کشیدن ایران را به شکست می‌کشاند.

محمد قمی نماینده مردم پاکدشت در مجلس دهم درباره این سند همکاری به ایرناپلاس می‌گوید: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که نمی‌توانیم مرزهایمان را روی دنیا ببندیم و ناگزیریم با کشورهای دنیا ارتباط داشته باشیم. برخی کشورهای غربی بویژه آمریکا از ابتدای انقلاب روابط خصمانه‌ای با ما دارند اما مناسبات تنگاتنگ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با کشوری مانند چین به خوبی وجود داشته و اکنون ادامه این همکاری راهبردی چه ایرادی دارد؟

قمی همچنین ادامه می‌دهد: البته در هر زمینه‌ای باید منافع و مصالح کشور در نظر گرفته شود. کشورهای روسیه و  چین از قدرت‌های جهان هستند که در این شرایط تحریمی با ما ارتباط داشته‌اند. همچنین سند همکاری ۲۵ ساله با چین، براساس مصالح کشور و منافع ملی درحال نهایی شدن در زمینه‌های گردشگری، سیاسی، تجاری و ... است تا سیاست برد- برد برای دو طرف فراهم شود.

وی می‌افزاید: در شرایطی هستیم که آمریکا تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ما اعمال کرده و روسیه و چین نیز با تحریم‌ها مخالفند و آن را محکوم می‌کنند.

 ارتباط رفاه و معیشت با روابط دیپلماتیک

این نماینده مجلس دهم درباره مخالفت‌ها با سند همکاری ایران و چین، تاکید دارد: صرف اینکه عده‌ای با یک سند مخالفند از درست بودن آن کم نمی‌کند. مخالفان توجه نمی‌کنند که رفاه و معیشت مردم با اقتصاد و مراودات کشور گره خورده‌ است. روسیه و چین در زمانی که کسی نفت ایران را نمی‌خرید حمایت و برخی کالاهای ما را تأمین کرده‌اند.

او معتقد است، برخی فقط دنبال بهانه برای مخالفت با دولت هستند، بنابراین موضوعی را پیدا می‌کنند تا بتواند علیه دولت هجمه به راه بیاندازند. اما باید متذکر شد که در حوزه روابط خارجی، رهبری در جریان هستند و ایشان هم با درنظر گرفتن منافع ملی با این همکاری موافقت کرده‌اند.

شکست سیاست انزوای ایران

محمد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم نیز در این زمینه به ایرناپلاس می‌گوید: روابط ایران و چین در سطح روابط راهبردی قلمداد می‌شود. زمانی که جمهوری اسلامی در برجام متعهدانه عمل کرد اما طرف‌های اروپایی‌ در حد گفتاردرمانی به تعهدهای خود عمل نکردند، ایران می‌تواند به‌عنوان یک کشور مستقل براساس مصالح کشور خود و در چارچوب قوانین بین‌المللی با کشورهای دیگر دنیا روابطی را برقرار کند.

جمالی ادامه می‌دهد: جمهوری خلق چین، سابقه اسعماری علیه ایران نداشته و کشوری بوده که به طور رسمی از ایران نفت می‌خرد و همچنین در کمک به ایران فعال بوده ‌است. البته چین نه تنها با ایران بلکه با روسیه، کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین نیز فعال و ر ابط گسترده‌ای دارد.

 به قول آمریکایی‌ها با سند همکاری ایران و چین، سیاست کاخ سفید برای انزوای ایران به شکست می‌انجامد و به همین دلیل است که وزیر خارجه آمریکه به شدت عصبانی شده است. زیرا یک کشور ۸۰ میلیونی می‌توانست بازار خوبی برای آنها باشد اما با همکاری‌ها و روابط با دیگر کشورها تسلط آمریکایی‌ها در دنیا کم خواهد شد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.