آزمونی برای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان

تهران- ایرناپلاس- هرچند نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی ادعای خود درباره واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها را تکذیب کرده‌ اما کارشناسان سیاسی و نمایندگان ادوار مختلف تاکید دارند با توجه به اینکه این ادعاها علیه منافع ملی و همسویی با فضاسازی غرب علیه کشورمان است، اقدام اساسی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس را می‌طلبد تا به مقابله با چنین رفتارهایی بپردازد که امنیت ملی کشور را هدف قرار می‌دهد.

محمود احمدی بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین مدعی شده بود، «واگذاری جزایر ایرانی در این چشم انداز همکاری صحت داشته و چینی‌ها مقرر بود اختیار جزایر را بگیرند اما حرکت مردم و مجلس جلوی آن را گرفته است و این اتفاق انشاء‌الله نخواهد افتاد!»

وی در حالی این سخنان را مطرح کرد که در روزهای اخیر رسانه‌های معاند و غربی در این زمینه شایعه‌ها و اخبار کذبی را منتشر و مسئولان نیز بارها آن را تکذیب کرده‌اند. ضمن آنکه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در صحن علنی مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز حاضر شد و درباره این سند همکاری صحبت کرده‌ بود.
انتقادها به این ادعاهای کذب سبب شد تا احمدی بیغش بعدا با تکذیب ادعایش بگوید دچار خلط کلامی شده‌ است اما از آنجایی که او عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است و شاهد صحبت‌های وزیر امور خارجه درباره این سند همکاری،‌ پذیرش این اشتباه دور از ذهن بوده زیرا به خوبی می‌داند مطرح کردن چنین ادعاهایی آن هم در رسانه‌ها، پیامدهای بین‌المللی علیه منافع ملی دارد.

ظریف حتی پیش این بارها تاکید کرده بود که چنین موضوع‌های مطرح شده در رسانه‌ها حتی یک ذره واقعیت ندارد.« ما نه یک متر زمین و نه حتی حق بهره‌برداری انحصاری از یک وجب خاک ایران را به چین و هیچ کشور دیگری نداده و نخواهیم داد.»
در حالی‌که فضای سیاسی و  رسانه‌ای به سمت تحلیل‌های منطقی پیش می‌رفت، اظهارات این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بار دیگر دامنه این شایعه‌ها را به سر خط اصلی رسانه‌های داخلی و غربی بازگرداند.

آزمون بزرگ هیات نظارت
محمدجواد جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس پیشین در همین باره به ایرناپلاس می‌گوید: نماینده‌ای که چنین ادعایی را مطرح کرده‌ که در دولت پیشین استانداری خراسان شمالی بود، چگونه چنین ادعاهایی را مطرح کرده که ادعای سخنگویی کمیسیون امنیت ملی مجلس را دارد؟!‌ به راحتی این ادعاهای کذب را در مقابل دوربین مطرح کرده و سپس به آن شکل تکذیب می‌کنند!

وی ادامه می‌دهد: اکنون که منتقدان هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس دهم، عضو مجلس یازدهم هستند، گوی و میدان برای آنها فراهم است تا عملکرد خود را در مقابل مردم آشکار کنند. این نخستین آزمون هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس یازدهم است تا در این موضوع مهم در راستای منافع ملی ورود کنند.
این نماینده پیشین مجلس می‌افزاید: همیشه که نباید مسائل اقتصادی وجود داشته باشد؛ صحبت‌های یک نماینده بهانه‌ای برای معاندین شده‌ است؛ زیرا ادعای از سوی یک نماینده‌ای مطرح شده که عضو کمسیون امنیت ملی مجلس است. البته وی پیش از این نیز ادعایی درباره یکی از کشورهای همسایه که روابط اقتصادی و سیاسی خوبی با آن داریم، مطرح کرده‌ و گفته‌ بود که این کشور به شهرهای مرزی ما چشم دارد!

ارائه نسخه اصلی سند همکاری به نمایندگان
دیاکو حسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل نیز در همین باره به ایرناپلاس می‌گوید: این نمایندگان باید نسخه نهایی شده را دیده باشند؛ وقتی چنین ادعاهایی مطرح‌ می‌شود نشان از بی‌سروسامانی مجلس را دارد که اعضای آن از محتوای این توافقنامه بی‌اطلاع هستند و یا درک درستی از آن ندارند.
حسینی می‌افزاید: از سوی دیگر ممکن است سوءتفاهم دیگری هم باشد که اعتماد به نفس کشور را از بین ببرد. در قراردادهایی که در دنیا بسته می‌شود کسی چنین تردیدی به خود راه نمی‌دهد؛ حال چرا مقام‌های ایرانی به چنین تردیدهایی افتاده‌اند؟

او در ادامه اضافه می‌کند: صدمه‌های ادعای این نماینده وارد شده و طبعا این تصویر مناسبی برای مجلس شورای اسلامی نبود؛ بویژه آینکه وزیر امور خارجه هم در صحن علنی مجلس و هم در کمیسیون امنیت ملی حاضر شد و در این باره صحبت کرده‌ بودند. بنابراین به‌نظر می‌رسد  ادعاهای نماینده شازند کاملا غیرمسئولانه بوده‌ است.

 تکذیب ادعاهای نماینده شازند از سوی همکارانش
اظهارات عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از سوی همکارانش در این کمیسیون هم تکذیب شد.
فداحسین مالکی گفته، هیچ وقت قرار نبوده کیش را به چین یا کشور دیگری واگذار کنیم.
یعقوب رضازاده هم گفته، هیچ وقت واگذاری کیش به چین در قرارداد ۲۵ ساله وجود نداشته است.

محمدسعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس نمز در توئیتی تاکید کرد، ادعای واگذاری یا دادن اختیار تامّ جزایر ایرانی به طرف خارجی، دروغ محضی است که چندین بار با انگیزه‌های گوناگون توسط افراد مختلف مطرح شده است. خوب است آقای احمدی بیغش در مورد انگیزۀ خود در طرح مسائل غیرواقعی مرتبط با امنیت و تمامیت ارضی کشور پاسخگو باشند.

وزارت امور خارجه نیز در بیانیه‌ای تکرار اینگونه ادعاهای ‌بی‌اساس را ضربه شدید به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به پیامدهای اینگونه اظهارنظرهای غیرمسئولانه، از هیات رئیسه مجلس خواست نسبت به اینگونه موارد رسیدگی دقیقی داشته باشد.

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری نیز در توئیتی نوشت: «اگر یک عضو مجلس شورای اسلامی ادعایی بدون استناد را در مورد مساله‌ای مربوط به استقلال کشور مطرح و ادعاهای دشمنان را تأیید کند آیا وظیفه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان این است که خود رأسا میزان صحت ادعا و تبعات آن را مورد رسیدگی قرار دهد یا باید منتظر شکایت دولت و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بماند؟»

حسن شجاعی علی‌آبادی عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در همین باره به ایرنا گفته: اگر شکایتی از احمدی بیغش نماینده شازند در مجلس به هیات ارائه شود حتما رسیدگی می‌شود. ضمن اینکه ممکن است خود مجلس هم به این اظهارات رسیدگی کند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.