فعالان سیاسی اصولگرا: مردم را از برخوردهای جناحی آزرده نکنیم

تهران- ایرناپلاس- رفتار و برخورد سیاسی شماری از نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم با وزیر امور خارجه با انتقاد فعالان هم طیف اصولگرای آنها همراه شده که معتقدند انتقادها باید با ادبیات مناسب، ارائه راهکار و سازنده باشند. چنین رفتارهای نمایندگان در مجلس، پیامدی جز دشمن شاد کردن ندارد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه صبح یکشنبه ۱۵ تیرماه در مجلس حاضر شد تا به پرسش‌های نمایندگان مجلس یازدهم پاسخ دهد. برخی نمایندگان به جای بیان اصولی و قاعده‌مند انتقادهایشان، هجمه و توهین را در پیش گرفتند که حتی صدای انتقاد و اعتراض شخصیت‌های اصولگرا و هم طیف نمایندگان را نیز درآورد.

قالیباف باید فضای مجلس را مدیریت کند

ابوالقاسم رئوفیان، فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب ایران زمین در همین رابطه به ایرناپلاس می‌گوید: در این روزها که مجلس شورای اسلامی میزبان دولتی‌هاست و مردم نیز نسبت به این دعوت و میزبانی مجلسی‌ها حساس بودند تا ببیند چه اتفاقی می‌افتد، نمایندگان تازه نفس که بسیاری از آنان سابقه نمایندگی در کارنامه ندارند امتحان خود را به خوبی پس ندادند. این موضوع به عنوان نقطه‌ای تاریک در صفحه عملکرد مجلس یازدهم ثبت شد.

رئوفیان ادامه می‌دهد: اقدام مجلس یازدهم در واقع انتقام سختی از دولت یازدهم و دوازدهم بود که بوی خشونت، دعوا و پنجه انداختن  به سیمای دولت را می‌داد. مجلسی‌ها با این اقدام خود ذائقه مردم را تلخ کردند. نمایندگان براساس حقوق قانونی خود حق انتقاد و سوال از دولت را دارند اما رفتار نمایندگان با وزیران کابینه در صحن علنی، دشمنانی که شب و روز برای نظام نقشه می‌کشند را شاد کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا می‌افزاید: ما باید حواسمان را جمع کنیم تا به درستی به وظایف نمایندگی عمل کنیم و از زمان‌شناسی و دشمن‌شناسی هم به درستی استفاده کنیم. این دست از اقدامات مجلسی‌ها چیزی نیست که با منافع ملی کشور همسو باشد.

او همچنین می‌گوید: مشکلاتی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، معدل اقدامات دولت حاضر و دولت‌های گذشته است؛ دولت به معنای عام آن یعنی حاکمیت. یعنی مقصر وضعیت کنونی فقط دولت روحانی نیست. اما آنان که پیکان اتهامات را به سمت قوه مجریه می‌برند باید بدانند که دولت یکی از قوای سه گانه کشور است و مجموعه عملکرد همه بخش‌ها باید دیده شود.

رئوفیان درباره عملکرد ظریف توضیح می‌دهد: ظریفی درحالی به عنوان وزیر امور خارجه با اتهاماتی همچون دروغ گویی مواجه شد که رهبری او را صدیق و شجاع و متدین خوانده بود.

این فعال سیاسی اصولگرا خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم می‌گوید: نمایندگان تندرو مجلس بدانند که اگر اصولگرایی توهین، اتهام، نادیده گرفتن خدمات، پرخاشگری، چشم بستن بر واقعیت‌ها و دیدن نیمه خالی لیوان است؛ می‌گویم که اصولگرا نیستم. نمایندگان معتدل مجلس، تندروها را کنترل کنند تا یک رسوایی اصولگرایی را در مجلس به بار نیاورند.

او همچنین می‌افزاید: شهید مطهری می‌گوید، نقد راه تعامل است اما انتقاد باید شفاف و سازنده باشد. هر کسی و در نهادی باید خودانتقادی کند بعد سراغ دیگر انتقادی برود. مادامی که خودم را در معرض انتقاد خودم قرار ندهم و نقاط ضعفم را نشناسم و آن‌ها را تقویت نکنم؛ نمی‌توانم دیگران را انتقاد کنم.

این فعال اصولگرا ادامه می‌دهد: نمایندگان باید بدانند که نسبت دادن القاب زشت و ناشایست در شأن مجلس و وزیر دولت نیست. آقای قالیباف وظیفه سنگینی برعهده دارد و باید رویکرد جناحی را کنار بگذارد و فضا را مدیریت کند. امروز هرچه در مجلس اتفاق افتد را به حساب اصولگرایی می‌گذارند.

مردم را از برخوردهای بین قوه‌ای آزرده نکنید

ناصر ایمانی، تحلیلگر و فعال سیاسی اصولگرا نیز درباره رفتار نمایندگان و راه برون رفت از مشکلات کشور به ایرناپلاس می‌گوید: نمایندگان باید بدانند که کشور در چه شرایطی است و مدیران دولتی تحت فشار هستند. ممکن است خطاهایی داشته باشند اما این اشتباه‌ها را باید با الفاظ مناسب و همراه با راهکار متقن و ادبیات مناسب ابراز کرد. مسئولان نیز باید با سعه صدر و آرامش مقابل نمایندگان مردم حاضر شوند و کامل و جامع به سوالات آنان پاسخ گویند.

ایمانی همچنین تأکید می‌کند: انتقادها اگر هم تند باشد، ادبیات نباید تند باشد. در واقع مردم مشکلات فراوانی دارند و نباید آنها را با برخوردهای بین جناحی و قوای کشور آزرده خاطر کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا معتقد است: مساله وحدت و انسجام ملی باید در اولویت اصلی باشد زیرا ما تحت فشارهای اقتصادی و فشارهای سیاست خارجی هستیم، بنابراین باید وحدت و انسجام را حفظ کنیم. البته این به این معنا نیست که انتقاد وجود نداشته باشد اما انتقادها باید در راستای منافع ملی و با ادبیات درست و سازنده باشد.

او همچنین می‌افزاید: علاوه بر اینکه باید نقد و انتقاد همراه با راهکار وجود داشته باشد و با متخلفان و مفسدان برخورد شود، باید از همه عواملی که مردم را دلزده و مایوس می کند جلوگیری شود.

این فعال سیاسی اصولگرا معتقد است، شماری از نمایندگان که دو روز پیش نسبت به وزیر امور خارجه برخورد داشند، اقلیت اندکی در مجلس هستند و نباید اقدامات آنان را به حساب همه نمایندگان گذاشت.

تأکید رهبری به انسجام ملی

رهبر معظم انقلاب بیست و دوم خرداد ۱۳۹۶ در دیدار با مسؤولان نظام تاکید کردند «تأثیر تعیین‌کننده انسجام و وحدت ملی در موفقیت‌های چهار دهه اخیر از تجربه‌های جمهوری اسلامی است؛ باید از این تجربه موفق در اداره کشور استفاده کرد؛ البته وحدت منافاتی با اعلام مخالفت با سیاست‌های دستگاه‌ها ندارد اما نباید در زمینه مسائل کلان در کشور کشمکش و بگومگو باشد»

اتحاد و یگانگی از منظر رهبر انقلاب آنچنان دارای اهمیت است که ایشان در دیدار خردادماه سال گذشته با سران قوا و جمعی از کارگزاران نظام با طرح موضوع برجام، ضمن پرهیز دادن «عناصر سیاسی، مدیریتی و مطبوعاتی» از سرزنش یکدیگر درباره آن یادآوری کردند: نقد صحیح، منصفانه و عاقلانه ایراد ندارد و مسؤولان هم باید به آنها توجه کنند اما اهانت، هتک حرمت، اتهام و ایجاد دوقطبی بر سر برجام نباید صورت گیرد و وحدت و همزبانی نباید نقض شود.

باید در راستای منافع ملی حرکت کنیم

محمد صدر دیپلمات سابق و عضو مجمع تشخیص مصلحت نیز به ایرناپلاس گفته بود: برخی از مسئولان فقط نسبت به شرایط کشور انتقاد دارند و و راه‌حلی ارائه نمی‌دهند.

وی تاکید کرد: دولت هم ممکن است نقاط ضعفی داشته باشد، انتقاد کردن هیچ ایرادی ندارد و موجب پیشرفت می‌شود اما این درصورتی است که اظهارنظرهای ما همراه با نظرهای اصلاحی و راه‌حل باشد. همه ما در مجموعه‌ای به نام ایران و جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم؛ باید هدف نخست ما حفظ امنیت ایران باشد.

صدر در پاسخ به این پرسش که اولویت مقام‌ها و مسئولان برای برون رفت از مشکلات کشور چه باید باشد، تصریح کرد: همه راه‌حل‌ها به انسجام ملی ختم می‌شود؛ یعنی باید کاری کنیم که انسجام مردم حامی نظام و دولت حفظ شود. بنابراین در ابتدا اقدامات سیاسی و فرهنگی انجام دهیم و بعد به‌دنبال راه‌حل های اقتصادی باشیم. 
وی اضافه کرد: در این زمینه باید برخوردهای امنیتی در داخل کشور را کنار بگذاریم، نگاه امنیتی به احزاب و گروه‌ها نداشته باشیم و رویکرد امنیتی را به رویکرد فرهنگی تبدیل کنیم؛‌ در واقع استراتژی «لبخند به مردم» را اجرا کنیم که این کار هم شدنی است و هم می‌تواند زمینه مناسبی را در کشور فراهم کند که با مقاومت حداکثری مسائل اقتصادی را حل کنیم.

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم درباره حضور روز یکشنبه وزیر امور خارجه در مجلس و واکنش برخی نمایندگان به ایرناپلاس می‌گوید: روز خوبی برای مجلس جمهوری اسلامی ایران نبود. ممکن است انتقادهایی به ظریف وجود داشته باشد اما نباید با زبان توهین بیان شود تا در راستای تحکیم منافع ملی حرکت کنیم.

سعیدی ادامه می‌دهد: وزیر امور خارجه هر کشوری ویترین آن کشور است و این موقعیت و منزلت برای آقای ظریف هم صادق است. بنابراین باتوجه به عزت و احترامی که نسبت به ایشان وجود دارد باید با ادب و احترام انتقاد انجام شود.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.