اعتراضات آمریکا بر انتخابات اثر می‌گذارد، اما ممکن است به ضرر ترامپ نباشد

تهران- ایرناپلاس- یک تحلیلگر مسائل آمریکا درباره تأثیر اعتراضات عمومی در ایالات متحده بر انتخابات ریاست جمهوری پیش رو می‌گوید: اعتراضات قطعا اثرگذار است، اما مشخص نیست به ضرر ترامپ باشد؛ چراکه در انتخابات گذشته هم رنگین‌پوستان به او رأی ندادند، با این حال، جمعیت نژادپرست سفیدپوست هم کم نیستند و علیرغم نارضایتی‌ها ممکن است به او رأی دهند.

فواد ایزدی، استاد مطالعات جهان دانشگاه تهران درباره تأثیر اعتراضات آمریکایی‌ها به رفتار نژادپرستانه پلیس این کشور با یک سپاه پوست که منجر به مرگ او شده است، بر انتخابات آتی این کشور، به ایرناپلاس می‌گوید: شکی در اینکه اعتراضات اخیر بر انتخابات پیش رو اثر می‌گذارد، نیست، اما اینکه نتیجه آرا را به ضرر ترامپ و جمهوری‌خواهان تغییر ‌دهد، مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه ترامپ دستور گشودن آتش به‌سوی معترضان را داده است، تصریح می‌کند: در انتخابات گذشته نیز قشر رنگین‌پوست به آقای ترامپ رأی ندادند، با این حال با توجه به حوادث اخیر باز هم ریزش رأی خواهد داشت. منتها در سوی دیگر جمعیت نژادپرست سفیدپوست هم کم نیستند؛ به همین دلیل ممکن است سفیدپوستان نژادپرست علی‌رغم نارضایتی‌های اقتصادی از ایشان، به دلیل حوادث اخیر و رفتارهای نژادپرستانه ترامپ به او رأی دهند و از مشکلات دیگر صرف‌نظر کنند.

وی ادامه می‌دهد: گروه دیگری از سفیدپوستان که نژادپرست نیستند، احتمالاً به ترامپ رأی نخواهند داد؛ چراکه عدم مدیریت ترامپ باعث به‌هم‌ریختگی کشور می‌شود.

ایزدی درباره عملکرد دموکرات‌ها در شرایط فعلی با توجه به چشم‌انداز انتخاباتی که مدنظر دارند، می‌گوید: آنها تلاششان را خواهند کرد؛ کما اینکه به عملکرد ترامپ حمله کردند. در این موضوع خاص هم طیف چپ و طیف سنتی دموکرات‌ها اختلاف‌نظر چندانی با یکدیگر ندارند. هر دو از این موقعیت برای ضربه به ترامپ استفاده خواهند کرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره اینکه اعتراضات آمریکا می‌تواند آثار خارجی هم داشته باشد یا نه، می‌گوید: مهم‌ترین اثر خارجی آن باید متوجه ما به‌عنوان کشوری که بیشترین چالش را با او دارد، باشد. این اتفاق می‌تواند هشداری برای طرفداران آمریکا در داخل ایران باشد که سرنوشت آنها هم به چنین اتفاقی منجر شده است.

 اواخر هفته گذشته، پلیسی با فشار پا بر گردن یک مرد سیاه‌پوست غیرمسلح، او را به قتل رساند. در پی این رفتار پلیس مردم مینیاپولیس در ایالت مینی سوتا به خیابان آمدند و شهر به صحنه اعتراض آنها بدل شد. مردم، پاسگاه اصلی پلیس این شهر را به آتش کشیدند و به دنبال درگیری‌های خشونت‌آمیز در این شهر، نیروهای گارد ملی ایالات متحده به این شهر اعزام شدند. در همین راستا ترامپ در توییتی معترضان را اراذل و اوباشی خواند که به یاد و خاطره جورج فلوید اهانت می‌کنند. توییتر نیز به دلیل آنچه ستایش خشونت خوانده شده است، توییت او را از منظر کاربران این شبکه اجتماعی پنهان کرده است.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.