۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۳۴
کد خبرنگار: 1903
کد خبر: 83782949
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پاسخ شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر به یک سوال: «واقعا بازار جوجه در دست کیست؟»

تهران- ایرناپلاس- ایرناپلاس در روزهایی که بحث جوجه‌کُشی داغ بود، با این بهانه به این موضوع پرداخت که بازار جوجه دست کیست؟ گزارشی که واکنش شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر را در پی داشته است که با رد انحصار در صنعت تولید جوجه می‌گوید: وجود ۲۴٬۰۰۰ واحد تولیدی مؤید رقابتی بودن کامل بازار در صنعت طیور کشور است.

ایرناپلاس اخیرا گزارشی را با عنوان «یافته‌هایی عجیب‌تر از جوجه‌کُشی: بازار جوجه‌ در دست کیست؟» منتشر کرد که شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر نسبت به آن واکنش نشان داده و جوابیه‌ای را با امضای مدیرعامل این شرکت ارسال کرده است.

خلاصه آن گزارش این بود که «در ایران بیشتر بازار فرعی جوجه یک روزه در دست خرده مالکان قرار دارد، با این حال، تمام این خرده مالکان تنها ۱۵ درصد از کل بازار را پوشش می‌دهند. طبق ادعای تارنمای شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر، ۸۵ درصد مابقی در اختیار مجموعه‌های این سازمان اقتصادی قرار دارد و این در حالی است که همواره دولت و شخص رئیس جمهور بر رفع انحصار و واگذاری اقتصاد به مردم تاکید داشته اند.»

اگر این گزارش را نخوانده‌اید، روی تیتر بالا کلیک کنید.

متن جوابیه شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر به شرح ذیل است:

در پی درج مطلبی با عنوان «یافته‌های عجیب‌تر از جوجه‌کشی: بازار جوجه در دست کیست؟»، در تاریخ ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۱:۰۷ در سرویس اقتصادی ایرناپلاس و بازنشر این خبر به نقل از ایرنا در برخی سایت‌های خبری، ضمن تکذیب خبر مزبور، مقتضی است به استناد ماده ۲۳ قانون مطبوعات و ماده یک اصلاحیه آن، ترتیبی اتخاذ فرمایید تا جوابیه «شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر» عیناً در آن سایت درج گردد.

۱- شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر و شرکت‌های تابعه آن، قطع نظر از اینکه مالکیت سهامشان متعلق به چه اشخاص حقوقی و حقیقی باشد، همواره در طول فعالیت خود، در راستای منافع ملی کشور گام برداشته و برای تأمین و امنیت غذایی هموطنان عزیز اهتمام وافر داشته است.

۲- با ملاحظه متن خبر مذکور، مبرهن است که نگارنده خبر از دو منظر، یکی انحصار در صنعت طیور و دیگری معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه، شرکت سرمایه‌گذاری کوثر را مورد هجمه قرار داده است. لیکن این در حالی است که به‌نظر می‌رسد تحلیل نگارنده خبر موصوف، در حالت خوشبینانه، ناشی از کج‌سلیقگی یا فقدان آگاهی وی از صنعت طیور بوده است. چه آنکه در غیر این صورت، مغرضانه تلقی گشته و به‌تبع، حق شکایت از آن سایت محترم برای این شرکت محفوظ است.

٣- مع‌الوصف در رد تحلیل غیرفنی و غیرتخصصی خبر مزبور اینکه:

اولاً) در خصوص انحصاری مفروض کردن فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر اشعار می‌دارد شرکت‌های تابعه در حوزه تولید جوجه یک‌روزه مادر و پدر گوشتی، حدود ۷۰ درصد سهم بازار و در زمینه تولید جوجه یک‌روزه گوشتی، حدود ۶٫۵ درصد سهم بازار و کمتر از ۰٫۵ درصد سهم بازار گوشت مرغ کشور را دارا هستند. با این توضیح اساساً شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر و شرکت‌های تابعه آن در بازار جوجه یک‌روزه گوشتی و نیز تولید گوشت مرغ کشور، نه‌تنها هیچ‌گونه انحصاری ندارند، بلکه در عرصه تولید جوجه یک‌روزه گوشتی بیش از ۷۰۰ شرکت تولیدکننده جوجه یک‌روزه گوشتی مشغول به کار بوده و در عرصه تولید گوشت مرغ کشور نیز حدود ۲۴٬۰۰۰ واحد تولیدی در حال فعالیت می‌باشند. در نتیجه این خود مؤید رقابتی بودن کامل بازار در صنعت طیور کشور است.

ثانیاً) در خصوص معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه نیز اذعان می‌کند آنچه که یکی از شرکت‌های تابعه حدود ۸۰ درصد سهم بازار آن را در اختیار داشته و فی‌الحال کمتر از ۷۰ درصد سهم بازار است «جوجه یک‌روزه مادر و پدر گوشتی» بوده است و نه «جوجه یک‌روزه گوشتی». لیکن آنچه این ایام در رسانه‌های مختلف تحت عنوان معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه مطرح شده است، همان جوجه یک‌روزه گوشتی است و نه جوجه یک‌روزه مادر و پدر گوشتی. لهذا، فحوای خبر به‌گونه‌ای است که به ذهن مخاطب متبادر می‌شود که شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر مبادرت به معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه گوشتی نموده است. مضاف بر اینکه، این ادعا قویاً تکذیب می‌گردد؛ بیان می‌دارد نه‌تنها شرکت متبوع تا کنون هیچ‌گونه جوجه یک‌روزه مادر و پدر گوشتی را معدوم ننموده، بلکه به‌رغم ابلاغ دستورالعمل حذف تخم‌مرغ‌های منتج به جوجه یک‌روزه گوشتی از سوی انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گوشتی، طی مکاتبه‌ای به معاونت محترم وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، ضمن کسب تکلیف موضوع، نظر مخالف خود را با این امر، بالصراحه اعلام نموده است. همچنین شایسته ذکر است که یکی از شرکت‌های تابعه در همین ایام، بخش قابل توجهی از جوجه یک‌روزه گوشتی تولیدی خود را به کشور همسایه صادر نموده است.

در پایان ذکر این نکته لازم است که «شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر» هم اکنون در بازار سرمایه حضور دارد و درج هرگونه خبر واهی در رسانه‌ها و افکار عمومی موجبات ورود ضررهای مادی برای سهامداران حقوقی و حقیقی را فراهم می‌نماید که مستفاد از ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) جرم محسوب شده و پیگیری قضایی برای احقاق حقوق مجموعه را ضروری می‌نماید.

توضیحات ایرناپلاس

پیرو جوابیه شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر، ایرناپلاس نیز نکاتی را یادآوری می‌کند:

یکم، در نامه از عبارت «هجمه به شرکت سرمایه‌گذاری کوثر از دو منظر انحصار در صنعت طیور و معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه» استفاده شده است. در گزارش صراحتاً ذکر شده بود که «مشخص نیست جوجه‌کُشی از سوی چه کسی رخ داده است». در رابطه با انحصار داشتن یا نداشتن شرکت کوثر در صنعت طیور نیز به آمار رسمی و از پیش منتشر شده ارجاع داده شده و قضاوتی صورت نگرفته است.

دوم، در جوابیه به سهم شرکت سرمایه‌گذاری کوثر در بازار تولید جوجه اشاره شده و در عین حال از فعالیت ۷۰۰ شرکت و رقابتی بودن بازار سخن گفته شده است. مشخصاً بحث بر سر این است که آن شرکت‌ها مجموعاً چه سهمی از بازار را در اختیار دارند و تعداد شرکت‌ها اهمیت زیادی ندارد. اطلاعات گزارش قبل ایرناپلاس هم براساس داده‌های منتشره از سوی همین شرکت جمع‌آوری شده بود. بر اساس امیدنامه شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر که در بهمن ۱۳۹۸ تهیه شده، این شرکت ۶۵ درصد از بازار جوجه یک‌روزه پدر و مادر گوشتی، ۶۵ درصد از بازار جوجه یک‌روزه گوشتی، ۶۲ درصد جوجه یک‌روزه مادر تخم‌گذار و ۳۴ درصد از بازار جوجه یک‌روزه تخم‌گذار تجاری را در اختیار دارد.

سوم، گفته شده «فهوای خبر به‌گونه‌ای است که شرکت کوثر متهم به جوجه‌کشی شده.» این در حالی است که صراحتاً در گزارش ذکر شده «بحث متهم کردن بخشی از دولت نیست و اصلاً مشخص نیست که معدوم کردن جوجه‌ها از سوی چه کسی صورت گرفته.»

چهارم، بیش از ۸۲ درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر متعلق به سازمان اقتصادی کوثر است. به نظر می‌رسد نگرانی بابت کاهش ارزش سهام بورسی با این ترکیب سهامداران موضوعیت چندانی نداشته باشد.

پنجم، این که چند بار تهدید به شکایت از یک سازمان خبری رسمی در یک نامه شده، نشان می‌دهد جوابیه به جای آن که از سوی کارشناسان فنی و اقتصادی آماده شده باشد، بیشتر با نگاهی حقوقی نگاشته شده و چه بسا این معنا را به ذهن متبادر ‌کند که از شفافیت استقبال نشده یا تحمل شنیدن انتقادات وجود ندارد؛ امری که امیدواریم مدیران این شرکت بزرگ تولیدی از آن مبرا باشند و شفافیت و پاسخگویی را ابزاری برای موفقیت بیشتر در «جهش تولید» سازند.

ششم، امیدواریم این گزارش فتح بابی برای ایجاد شفافیت بیشتر در فعالیت‌های سازمان اقتصادی کوثر و شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر و همچنین پاسخگویی مدیران آن باشد. سرویس اقتصادی ایرناپلاس آمادگی دارد تا تمام موارد را در یک گفت‌وگوی حضوری با مدیران آن مجموعه نیز در میان گذاشته و پاسخ‌های آنها را منعکس کند. همچنان که پیش از انتشار گزارش ایرناپلاس، سؤالات برای مجموعه روابط عمومی بنیاد شهید ارسال شد، اما تا این لحظه پاسخی از آن مجموعه دریافت نشده است.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.