طرح اصلاح قانون انتخابات احتمالا به مجمع تشخیص می‌رود

تهران- ایرناپلاس- یک عضو کمیسیون شوراهای مجلس می‌گوید: احتمالاً فردا یا پس فردا دوباره طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس مطرح شود و با اعتراض نمایندگان، این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود.

سوم اردیبهشت‌ماه سال جاری، نمایندگان مجلس دهم که حالا روزهای پایانی خود را در بهارستان طی می‌کنند، طرحی را با ۱۵۹ رأی موافق تصویب کردند. آنها در این طرح دوفوریتی خواهان اِعمال مجازاتی برای آن دسته از افرادی هستند که گزارش‌های نادرستی به مراجع چهارگانه در بررسی صلاحیت کاندیداها اعلام می‌کنند.

این طرح اما از زمانی که کلید خورد با زمزمه‌های مخالفت شورای نگهبان مواجه شد.

واکنش تند شورای نگهبان به مجلسی‌ها

۱۷ اردیبهشت‌ماه، آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان درباره این طرح گفت: در حالی که ما مدت‌ها پیش از برگزاری انتخابات اخیر، درباره اصلاح قانون انتخابات فریاد زدیم و مطالبه کردیم، اما مجلس محترم هیچ توجهی به این امر نکرد و حالا و در روزهای پایانی خود تازه به فکر اصلاح قانون انتخابات آنهم با این کیفیت افتاده است. بنده حتی پیش از انتخابات در مذاکره‌ای که با رئیس محترم مجلس داشتم به ایشان گفتم که باید اصلاح قانون انتخابات ناظر به سیاست‌های کلی انتخابات باشد، اما متأسفانه طرح اخیر نه‌تنها هیچ نسبتی با سیاست‌های کلی انتخابات ندارد، بلکه با هدف بی‌خاصیت کردن احراز صلاحیت داوطلبان، طراحی و تصویب شده است.

او همچنین ادامه داد: امیدواریم مجلس یازدهم با هماهنگی متولیان امر انتخابات همچون وزارت کشور و شورای نگهبان که تجربه ارزشمندی در این حوزه دارند، در فضایی معقول اقدام به اصلاح قانون انتخابات کند.

ارجاع طرح دو فوریتی اصلاح قانون انتخابات به مجلس

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم نظر این شورا درباره این طرح را بیان کرد: علاوه بر ایرادهای متعدد این طرح، فرآیند نظارتی پیش‌بینی شده به‌موجب این مصوبه از ابعاد مختلف دارای ابهام شناخته شد.

کدخدایی نسبت نحوه رسیدگی به اعتراض داوطلبان و تکالیف مراجع نظارتی مربوط در این مصوبه را با تکالیف مندرج در قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف که سال ۷۸ در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده است، از ابهامات این طرح دانست.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: این طرح همچنین از حیث نسبت ترتیبات اجرایی مقرر با قوانین موجود انتخاباتی دارای ابهام شناخته شد که طبعاً پس از اصلاح در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان درباره آن اظهارنظر می‌کند.

ناامیدی نمایندگان نسبت به تصویب اصلاح قانون انتخابات

حالا قاسم میرزایی نیکو، عضو فراکسیون امید و کمیسیون شوراهای مجلس می‌گوید که به تصویب این طرح امیدی نداریم.

میرزایی نیکو همچنین اضافه می‌کند: احتمالاً امروز یا فردا، این طرح دوباره به مجلس بیاید و با اعتراض نمایندگان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.