۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۳۶
کد خبرنگار: 1911
کد خبر: 83770055
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

اردشیر کامکار:‌ پشت موسیقی شاد هم باید تفکر وجود داشته باشد

تهران-ایرناپلاس- گوش دادن به موسیقی می‌تواند تحمل روزهای سختی را که در آن هستیم، کمی ساده‌تر کند. اما انتخاب موسیقی مناسب هم به همین سادگی‌ها نیست و باید در این زمینه دقت کرد تا به جای آرامش، به افسردگی ختم نشود.

سال‌هاست پژوهشگران به تأثیر موسیقی در درمان بیماری‌های روانی پی برده‌اند. «موسیقی درمانی» در برخی از کشورها برای کنترل بیماری و معالجه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. موسیقی می‌تواند احساسات مثبت انسان را زنده کند و موجب رشد جوانه امید و احساس آرامش در فرد شود. در این روزهای سخت، بی‌تردید موسیقی می‌تواند برای تحمل مشکلات و آرامش ذهنی و روحی افراد کمک زیادی کند، به شرط این که موسیقی خوب و درست انتخاب شود. گوش دادن به سبک‌های مختلف موسیقی‌ می‌تواند در افراد تأثیرات متفاوتی داشته باشد.

درباره تأثیر روانیِ گوش دادن به موسیقی، اردشیر کامکار، نوازنده برجسته کمانچه، قیچک و ویولن به خبرنگار ایرناپلاس گفت: یکی از رسالت‌های بزرگ موسیقی همین است که انسان‌ها به آرامش و حالت طبیعی خود برسند. موسیقی سعی می‌کند برخی که ناآرام هستند و با درگیری‌های سیاسی و اجتماعی مواجه هستند، به آرامش برساند. اصواتی که در موسیقی تولید می‌شود، می‌تواند روح انسان را جلا دهد تا انسان به اصل خود بازگردد.

به گفته این نوازنده، در این روزها که دوره قرنطینه است و دنیا به یک بیماری همه‌گیر دچار شده است، یکی از راه‌هایی که انسان‌ها بتوانند این وضعیت را تحمل کنند و از نظر روحی به آرامش برسند، گوش دادن به موسیقی است، البته با انتخاب مناسب.

ممکن است موسیقی سنتی در مایه دشتی امیدوارکننده باشد

موسیقی یکی از راه‌های رسیدن به آرامش روانی است. کتاب خواندن هم روش دیگری است که در این مواقع پیشنهاد می‌شود، اما گفته شده اگر فرد خواننده حرفه‌ای کتاب نیست، از خواندن آثار نویسندگانی مانند، صادق هدایت، فرانتس کافکا و آلبر کامو دوری کند، چراکه می‌تواند تأثیری عکس بر روان افراد داشته باشد. کامکار درباره موسیقی مناسب با شرایط امروز توضیح داد: موسیقی که از قلب مردم بیرون آمده باشد، مانند موسیقی نواحی، موسیقی مقامی یا موسیقی‌هایی که سنتی است و سینه به سینه گشته است، همچنین موسیقی‌های شاد و امیدوارکننده می‌تواند برای بهبود شرایط روحی مردم مؤثر باشد. البته باید توجه داشت منظور از موسیقی شاد، شادی بدون تفکر نیست، بلکه حالتی است که امیدوار کننده باشد. حتی ممکن است موسیقی سنتی در مایه دشتی هم امیدوارکننده باشد.

اردشیر کامکار درباره تأثیر موسیقی غمگین بر شرایط روحی افراد و احتمال اثر عکس آن بیان کرد: اگر کسی که موسیقی را تولید کرده است، صاحب تفکر باشد، نتیجه خوب است، اما موسیقی‌هایی که تفکری در آنها نیست و فقط برای سرگرمی ساخته شده است، ممکن است مؤثر نباشد.

والدین از لحاظ موسیقایی و فرهنگی مواظب کودکان خود باشند

فقط بزرگسالان نیستند که شرایط روحی سختی را تجربه می‌کنند. کرونا موجب تعطیلی مدارس شده است. شاید دشوارتر از آن، اینکه کودکان باید در محیط خانه درس بخوانند. همچنین کودکان از کلیه برنامه‌های تفریحی، حتی دیدن دوستان و اعضای فامیل محروم هستند. بسیاری این روزها را زمانی مناسب برای ایجاد عادات مثبت در کودکان می‌دانند، تا کودکان بعد از بحران کرونا هم عادت به خواندن کتاب، تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی داشته باشند.

کامکار با اشاره به اینکه مادرها و پدرها معمولاً از کودکان خود در برابر مسائلی که ممکن است برای آنها مضر باشد، حمایت و مراقبت می‌کنند، توضیح داد: مادرها و پدرها همچنین باید بدانند که باید از لحاظ موسیقایی و فرهنگی هم مواظب کودکان خود باشند. باید به کودکان موسیقی درست عرضه شود، تا آنها بتوانند راه درست را انتخاب کنند.

شاید برخی از والدین خودشان شناخت دقیقی از موسیقی و سبک‌های آن نداشته باشند. این نوازنده به این گروه از مادرها و پدرها توصیه کرد: حتی اگر خود والدین نمی‌دانند کدام موسیقی مناسب حال کودکشان است، این روزها از کلاس‌ها و مشاوره‌های آنلاین استفاده کنند تا سطح معلومات خودشان بالاتر برود و با موسیقی خوب آشنا شوند. والدین می‌‍توانند از اساتید این کلاس‌ها مشاوره بگیرند و برای کودکان خود، راه درست گوش دادن را تبیین کنند، تا کودکان منحرف نشوند، زیرا خیلی از آثاری که تولید می‌شود از نظر شعر و موسیقی گمراه کننده است.

کامکار با اعلام اینکه مجال برگزاری جلسات گفت‌وگوی آنلاین نداشته است، درباره افرادی که چنین جلساتی برگزار می‌کنند، گفت: اگر فرصت شود حتماً انجام خواهم داد.

به هر حال، مسلم است کسی که اهل هنر باشد، تأثیر مثبت و تقویت کننده موسیقی خوب را انکار نمی‌کند،‌ اما باید دقت کرد که چه نوع موسیقی و برای چه سنی و در چه زمانی باید انتخاب شود تا شاهد نتایج منفی و تخریب کننده نباشیم و بتوانیم این دوره را به بهترین شیوه بگذرانیم.

۵ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.