۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۴۶
کد خبرنگار: 1896
کد خبر: 83750552
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

واکنش کارگردان کامیون به منتقدان: فرصت نکردم نقدها را بخوانم

تهران- ایرناپلاس- «کامیون» سریال طنزی است که پخش آن در ایام نوروز از شبکه دو آغاز  شده است؛ اثری که روز گذشته  فیلمبرداری‌اش تمام شده و هفت قسمت تا انتهای سریال باقی مانده است.

نوروز امسال برای همه با سال‌های دیگر تفاوت داشت. ماجرای ممنوعیت دید و بازدید و سفر و قرنطینه شدن مردم در منازلشان همگی دست به دست هم دادند که تلویزیون بیشتر مورد توجه قرار گیرد. هر چند که این رسانه هر سال سه‌ الی چهار مجموعه برای پخش در ایام نوروز در نظر می‌گرفت، اما امسال با توجه به دلایلی که گفته شد، سریال‌ها بیشتر زیر ذره‌بین قرار گرفتند.

شبکه دو، سریال «کامیون» را برای این ایام در نظر گرفت. مجموعه‌ای ۳۰ قسمتی که روز (دوشنبه) آخرین روز فیلمبرداری‌اش بوده است. کامیون را مسعود اطیابی ساخته، کارگردانی که قبلاً تجربه همکاری با تلویزیون را داشته است. با توجه به ساخت دو اثر سینمایی «تگزاس ۱و۲» توسط این کارگردان پیش‌بینی می‌شد که مجموعه‌ای مخاطب‌پسند را برای نوروز بسازد. اما طبق نظرسنجی‌ها، این سریال بعد از مجموعه‌های «پایتخت» و «دوپینگ» در رده سوم قرار گرفت. از اطیابی درباره چگونگی ساخت این مجموعه، انتخاب بازیگران و نقدهای وارده به این سریال پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.

معرفی شهاب عباسی به‌عنوان نویسنده

مسعود اطیابی کارگردان مجموعه کامیون درباره چگونگی پذیرش کارگردانی این مجموعه و همکاری دوباره‌اش با صدا و سیما، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: پیشنهاد همکاری به من برای کارگردانی این مجموعه از سمت تهیه‌کننده‌ها و صدا و سیما بود. در ابتدا طرحی بود که ۶ قسمت آن نوشته شده بود که البته من تقاضا کردم از ابتدا آن را بنویسند. البته طرح دیگری داده شد که تلویزیون با آن مخالفت کرد و گفتند باید همین را کار کنیم. ما تقاضا کردیم که از اول نوشته شود و آقای شهاب عباسی را هم به‌عنوان نویسنده معرفی کردیم.

بازگویی مشکلات جوانان و نیاز به یک راهنما

وی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه سعی بر بازگویی مشکلات جوانان در این مجموعه داشتید، بیان کرد: پردازش به این مسائل و بازگویی آنها مخصوصاً معضلاتی که در حال حاضر جوانان  دارند، جزو نگاه‌های اصلی من در این مجموعه بود. در کامیون سعی شد معضلات اقتصادی، نداشتن جا و وضع زندگی کسانی را که از شهرستان آمده‌اند، بازگو کنیم. شرایط طوری است که گاهی مواقع این افراد به‌سادگی می‌توانند مسیرهای دیگری را انتخاب کنند. به همین دلیل به راهنما نیاز دارند. در این مجموعه، نادر سهرابی با بازی مهدی هاشمی را به‌عنوان راهنما قرار دادیم.

ضوابط صدا و سیما را هم باید در نظر بگیریم

این کارگردان درباره سکانس‌هایی که با طنزی تلخ هم همراه بود و نحوه پرداختن به آنها عنوان کرد: این لحظات هم در دل ماجرا به وجود آمدند و هم اینکه از قبل پیش‌بینی شده بود. یعنی ما از قبل بحث می‌کردیم که چنین مسائلی حتماً مطرح شود. البته در حین اجرا هم مواردی به وجود می‌آمد که ممکن است خوب شده باشد یا بالعکس؛ مثلاً حضور پیشکسوتان و نقش و تأثیراتشان در جامعه. از طرفی سعی داشتیم اتفاقات و شرایطی را که در جامعه در حال رخ دادن است، به تصویر بکشیم. مثلاً خانواده‌های ثروتمند بسیاری داریم که چون سرگرم خاصی ندارند، به سرگرمی‌هایی که خوب نیستند، روی می‌آورند؛ که ما این را در قالب همان مسابقه همبرگرخوری به تصویر کشیدیم. البته ضوابط صدا و سیما را هم باید در نظر بگیریم. چون به هر حال محدودیت‌هایی دارد. شاید ما با توجه به واقعیت جامعه فاکتورهای دیگری داشتیم؛ واقعیاتی که در بطن جامعه پنهان است.

محملی برای فرصت دادن به جوان‌ها

مسعود اطیابی درباره انتخاب چهره‌های جدید برای ایفای نقش‌های اصلی و قرار گرفتنشان در کنار مهدی هاشمی افزود: از همان ابتدای کار، راجع به این مسئله فکر کرده بودیم. دو راه بیشتر نداشتیم؛ یا اینکه برای ایفای نقش سه جوان سریال به سمت بازیگران چهره می‌رفتیم؛ یا اینکه به جوان‌های دیگر این فرصت را بدهیم که پا به عرصه بگذارند و خودشان را نشان دهند. شاید آینده خوبی در پیش داشته باشند. من  شخصاً گزینه دوم را انتخاب کردم. یعنی فکر کردم  بهتر است محملی شود برای فرصت دادن به جوان‌ها. به همین دلیل به این سمت رفتیم ‌که برای کاراکترهای جوان‌ سریال از بازیگران جدید استفاده کنیم  و برای شخصیت‌های دیگر از بازیگران حرفه‌ای استفاده کنیم.

ریتم اصلاً کند نیست

کارگردان فیلم تگزاس با بیان اینکه «متأسفانه هنوز فرصت نکردم خیلی نقدها را بخوانم» درباره نقدهایی چون ریتم کند این مجموعه گفت: تا امروز درگیری فیلمبرداری بودیم. اما هنگام برخورد با مردم و اطرافیان واکنش‌های خوبی می‌بینم. البته چند مورد هم برایم ارسال کرده بودند که بد نبودند. خوب و مثبت نوشته بودند. اما خب با توجه به نزدیک شدن پایان کار باید مراجعه کنم و دوباره بخوانم تا بتوانم درباره نقدها صحبت کنم .به اعتقاد من، ریتم اصلاً کند نبود. این همه تنوع در تصاویر وجود دارد. ریتم کند یک اتفاق دیگری است که ممکن است در ساخت برخی مجموعه‌ها رخ دهد. شاید هم تند بودن ریتم ایراد باشد نه کند بودن.

مخاطب و تنوع‌پذیری

با توجه به اینکه این مجموعه، داستان زندگی یک پیشکسوت فوتبال و سه جوان دانشجو را روایت می‌کند؛ از اطیابی پرسیدیم که پردازش به یک قصه، مجموعه را جذاب‌تر نمی‌کرد، که چنین پاسخ داد: می‌شد این‌ کار را انجام داد، اما به‌شخصه پراکندگی داستان‌ها و شخصیت‌ها را می‌پسندم. در واقع می‌توان گفت که آماده کردن و جمع و جور کردنش برای ذهن مردم سخت‌تر است. اما بالاخره مخاطب باید عادت کند به اینکه مقداری تنوع‌پذیر باشد. مدتی است که مخاطب را عادت داده‌ایم تنها به دو شخصیت کفایت کنند. مانند این است که ما بچه‌هایمان را عادت بدهیم که ذائقه‌شان تنها به یک نوع غذا عادت کند. طبیعی است که اگر یک روز تنوع زیاد ببینند، نتوانند آن را هضم کنند. فکر می‌کنم لازم است مخاطب را به تنوع داستان‌های مختلف در سریال عادت دهیم.

همزمانی با پایتخت دغدغه‌ام نبوده

اطیابی در پاسخ به این پرسش که فکر نمی‌کنید اگر پخش این مجموعه با دو مجموعه «پایتخت» و «دوپینگ» در ایام نوروز همزمان نمی‌شد، ممکن بود استقبال بیشتری از آن شود، تصریح کرد: واقعیت این است که اصلاً به این مسئله فکر نکرده‌ام و  دغدغه‌ام نبوده است. اصلاً به این شکل نبوده است که بخواهم به خاطر این همزمانی خوشحال یا ناراحت باشم. چون هیچ‌وقت درباره این مسئله به این شکل نگاه نکرده‌ام.

گفت‌وگو از هنگامه ملکی

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.