۱۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۷:۳۳
کد خبرنگار: 3019
کد خبر: 83739686
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دفاع عضو مجمع تشخیص از تعطیلی نهادهای حاکمیتی به دلیل کرونا

تهران- ایرناپلاس- یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تعطیلی بسیاری از بخش‌های حاکمیتی در پی شیوع کرونا می‌گوید: این تعطیلی ضرورت است و چاره‌ای جز آن نیست. این راهکاری است که نظام بین‌الملل دنبال کرده و خوشبختانه، دولت ما نیز همین را پیش‌گرفته‌است؛ هرچند ممکن است عوارضی داشته‌باشد. 

حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تعطیلی نهادهای حاکمیتی در پی شیوع بیماری کرونا و آثار آن بر اداره کشور به ایرناپلاس می گوید: این تعطیلی ضرورت است و چاره‌ای جز آن نیست. این راهکاری است که نظام بین‌الملل پیش گرفته و خوشبختانه، دولت ما نیز همین را مقرر کرده است. البته دولت ما به دلیل حل برخی از مسائل مردم، حساسیت بیشتری نشان داد و بحمدالله مردم هم مقداری رعایت کردند و مفید بود. 

وی ادامه می‌دهد: در عین حال این شرایط عوارضی، چون رکود اقتصادی در پی دارد، مشکلات اقتصادی که در پی فشارهای خارجی به کشور ما تحمیل شده‌است. باتوجه به ضرورت جهش تولید که مطرح شده‌است، صنایع با مشکلاتی مواجه می‌شوند اما چاره ای جز تعطیلی و رعایت آن نیست. به نظر من ملت ایران ظرفیت لازم برای عبور از شرایط فعلی را دارد. 


مردم  ظرفیت جبران آسیب‌های کرونا را دارند
این عضو مجمع در واکنش به این نقد که کارگران بخش خصوصی ناچار به حضور در محیط کار شده یا به دلیل تعطیلی بیکار شده‌اند اما مسئولان امکان قرنطینه بدون استرس بیکاری را داشته‌اند، تصریح می‌کند: بخش خصوصی با رعایت برخی از مسائل و ضوابطی که دولت اعلام کرده است، می‌تواند به فعالیت خود ادامه‌ دهد. البته برخی از مشاغل از این فرصت سوءاستفاده کرده و مشکلاتی برای  تولید و کارگران خود ایجاد کرده‌اند؛ دولت محترم باید برای برخورد با این افراد تدبیری پیش گیرد تا این افراد از فرصت تعطیلی کرونا برای تغییر کاربری، تعدیل نیروها و خرید و فروش املاک کارخانه بهره سوء نبرند.

مظفر درباره اینکه نظام بعد از بحران کرونا چه باید بکند، می‌گوید: مشکلات اقتصادی کشور در اولویت قرار دارد، مخصوصا آنکه سال جاری، سال «جهش تولید» نامگذاری شد. البته امید، نشاط و خودباوری نیز اهمیت دارد؛  آسیب‌هایی که کرونا به مردم وارد کرده است، باید جبران شوند تا مردم بتوانند در عرصه اقتصادی و سیاسی حضور موثر داشته باشند. 


بسته‌های حمایتی باید عادلانه توزیع شود
وی در پاسخ به اینکه طرح بسته‌های حمایتی از مردم و به طور خاص اقشار ضعیف به دلیل کاهش آثار مالی بحران کرونا می تواند موثر باشد یا نه، تأکید می‌کند: بسته‌های حمایتی، اگر مانند یارانه‌ها، در زمان درست و به افراد نیازمند تخصیص داده شود خوب است اما اگر آمار درستی در اختیار نداشته باشیم و عدالت در توزیع را به دلیل سازوکار اطلاعات الکترونیکی رعایت نکنیم، قطعا آسیب‌هایی در پی خواهد داشت. در مجموع این موضوع باید بررسی و اجرا شود.

 
بودجه نهادهای تعطیل شده را صرف مردم کنید
در پی شیوع سراسری بیماری کرونا در کشور، بسیاری از فعالیت‌های نهادهای حاکمیتی یا تعلیق شد یا به اشکال مجازی و غیر حضوری تغییر یافت.مجلس شورای اسلامی، یکی از اولین نهادهایی بود که برگزاری جلسات خود را لغو کرد، البته مدتی بعد اعلام شد جلسات به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار خواهد شد. تعویق نشست سالیانه مجلس خبرگان رهبری، توقف نشستهای رسانه ای برخی از نهادها و دستگاه‌ها، تشکیل جلسات مدیران به شکل مجازی، لغو برگزاری نماز جمعه و تعطیلی اماکن متبرکه، بخش دیگری از این تحولات بوده‌است. موضوعی که واکنش برخی از مردم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت؛ اغلب منتقدان خواهان تخصیص بودجه جاری نهادهای تعطیل شده یا معاف از فعالیت حضوری به عموم مردم یا برای مقابله با بحران کرونا بودند.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.