۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۰۸
کد خبرنگار: 3019
کد خبر: 83679758
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سهم جریان‌های مختلف اصولگرا از رسانه‌های اصولگرا چقدر است؟
نشست خبری بانوان کاندیدای شورای ائتلاف در خبرگزاری تسنیم

تهران- ایرناپلاس- هرچند شب گذشته اصولگرایان به یک لیست واحد رسیدند، اما بررسی محتوای یک ماه اخیر چهار خبرگزاری اصولگرا نشان می‌دهد سهم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بیش از سایر طیف‌های اصولگرایی است و در مقابل جریان عدالت‌خواه از کمترین سهم برخوردار است.

در این بررسی خبرگزاری‌های فارس، تسنیم، مهر و آنا و سایت رجانیوز که همگی نزدیک به جریان اصولگرا هستند بررسی و مشخص شده است رجانیوز نیز برخلاف چهار خبرگزاری نام برده شده این جریان، به جبهه پایداری توجه بیشتری داشته است.

تقویم انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به واپسین لحظات خود می‌رسد و قاعدتاً جدال میان گروه‌های سیاسی باید به اوج خود برسد. در این میان، فعالیت اصلاح‌طلبان جدیت کمتری دارد، اما اصولگرایان که زمین‌ بازی را فراهم دیدند، بازی را به دست گرفته‌اند. هرچند آنها اعلام کردند بناست در قالب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی وارد میدان انتخابات شوند، اما ایده «وحدت» تا آخرین روزهای منتهی به انتخابات در حد یک وعده ماند و پس از معرفی لیست‌های انتخاباتی متعدد، بالاخره دو روز مانده به انتخابات و در حالی که تنها یک روز از فرصت تبلیغات باقی مانده بود، فهرست وحدت منتشر شد. با این‌حال نگاهی به اخبار ۳۰ روز گذشته در رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرایی می‌تواند تقسیم‌بندی‌ها و سهم هر جریان را بیش‌ از پیش شفاف کند.

جست‌وجویی در مطالب سیاسی خبرگزاری فارس نشان می‌دهد، طی یک ماه گذشته بیش از ۱۸۰۰ مطلب از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در این خبرگزاری منتشرشده است که از نظر ژانری، اغلب خبر بوده‌اند. سهم جبهه پایداری از محتوای انتخاباتی یک ماه گذشته این خبرگزاری حدود ۳۰۰ مطلب و جریان عدالت‌خواه حدود ۱۵ مطلب بوده که اغلب خبرند. تیتر اغلب این مطالب خنثی بوده و سهم شورای ائتلاف در گزارش‌های خبری و مصاحبه‌های تحلیلی بیش  از دو جریان دیگر است. ۲۶ بهمن‌ماه نیز نشست خبری  شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در دفتر خبرگزاری فارس برگزار شد و حدادعادل، محسن پیرهادی و پرویز سروری درباره ائتلاف سخن گفتند.

خبرگزاری تسنیم، دیگر رسانه نزدیک به این جریان نیز بیش از ۱۵۰ مطلب مرتبط با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب منتشر کرده که اغلب آنها خبر است. سهم جبهه پایداری و جریان عدالت‌خواه از مطالب این خبرگزاری، به ترتیب ۱۵ و یک مطلب است. البته تسنیم بیش از فارس بر محور مصاحبه و تحلیل پیرامون شورای ائتلاف تمرکز کرده است؛ بااین‌حال، عمده مطالب مرتبط با جبهه پایداری و جریان عدالت‌خواه محدود به اخبار دریافتی می‌شود. همچنین این خبرگزاری چندین نشست خبری را برای کاندیداهای شورای ائتلاف برگزار کرده‌ است که همین مهم، جهت‌گیری این رسانه‌ را به درستی نشان می‌دهد. ۲۷ بهمن ماه نشست خبری بانوان کاندیدای شورای ائتلاف در خبرگزاری تسنیم در تهران و در همین زمان علیرضا زاکانی کاندیدای ائتلاف اصولگرایان در قم و حسین خسروی افزار، کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در بیرجند نشست خبری خود را در دفتر این رسانه برگزار کردند. 

خبرگزاری مهر که سومین رسانه بزرگ این جریان به شمار می‌رود، نیز بیش از ۵۰ مطلب حول محور شورای ائتلاف نیروهای انقلاب منتشر کرده است که اغلب آنها خبر بوده است. در مقابل سهم جبهه پایداری با پنج خبر بسیار ناچیز است؛ علاوه براین، به نظر می‌رسد خبرگزاری مهر نسبت به انتشار جریان عدالت‌خواه تمایل چندانی ندارد. تیتر اغلب مطالب انتخاباتی که در این رسانه منتشر شده نیز، تحلیلی است. همچنین دو کاندیدای زن شورای ائتلاف در این خبرگزاری نشست خبری برگزار کردند که همین گویای جهت‌گیری این رسانه دربرابر چگونگی ائتلاف در میان جریان اصولگرایی است.


رجانیوز در مقایسه با سه رسانه پیشین مشی متفاوتی را پیش‌ گرفته است. در این رسانه تعداد مطالب مرتبط با جبهه پایداری برخلاف فارس، مهر و تسنیم بیش از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است. البته اختلاف آنها چندان نیست، سهم جبهه پایداری ۱۱ و شورای ائتلاف ۹ بوده است. از دیگر تمایزهای این رسانه با دیگر رسانه‌های این جریان تمرکز بر تحلیل به‌جای خبررسانی است. موضوعی که تیترها به‌خوبی گویای آن‌اند. همچنین رجانیوز به انتشار مصاحبه بلند با شماری از نامزدهای جبهه پایداری پرداخته است.

خبرگزاری آنا که در اصولگرایی، متأخر از سایر رسانه‌های پیشین است، طی یک ماه اخیر حدود ۳۰ مطلب درباره شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، ۱۵ مطلب درباره جبهه پایداری و دو مطلب درباره جریان عدالت‌خواه منتشر کرده است. عمده مطالب منتشر شده در این خبرگزاری، خبر یا مصاحبه خبری بوده و تیتر اغلب آنها نیز به نفع شورای ائتلاف است.  

البته کانالهای تلگرامی که نقش جدی در اطلاع‌رسانی این انتخابات دارند نیز قابل تحلیلند. در این میان به نظر می‌رسد لیست عدالتخواهان اصولگرا که در خبرگزاری‌ها نفوذ چندانی ندارد، از کانال تلگرامی مکتوبات بهره می‌برد.

بنا بر ماده ۵۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، «انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی نامزدها برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صداوسیما و میز خطابه نماز جمعه یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و ادارات،‌ شرکت‌های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده می کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب جرم شناخته می‌شود». به این ترتیب، رسانه‌های دولتی یا متعلق به نهادهای عمومی، از تبلیغ له یا علیه نامزدها منع شده‌اند.

بنا بر اطلاعیه اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، این قانون شامل «خبرگزاری‌های آنا، ابنا، ایبنا، ایرنا، ایسنا،‌ ایکنا، ایمنا، برنا، پانا، تقریب، تسنیم، حوزه، خانه ملّت، دفاع مقدس، رسا، رضوی، دانشجو، شبستان، علم و فرهنگ، فارس، قدس، مهر، میزان» می‌شود.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.