۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۰۳
کد خبرنگار: 1911
کد خبر: 83676426
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

عجیب ولی واقعی؛ یازده چاپ در یک هفته بعد از حق‌التالیف ۱۵۰ میلیونی

تهران- ایرناپلاس- همه اهالی نشر از وضعیت کتاب، کتابخوانی، فروش کتاب و حق‌التالیف‌های ناچیز می‌نالند، اما در این میان هستند برخی ناشران که کتاب‌‎شان یک هفته‌ای به چاپ دورقمی می‌رسد و نویسندگان‌شان حق‌التالیف‌های آنچنانی دریافت می‌کنند.

هنوز چند روزی از جنجال دریافت حق‌التالیف ۱۵۰ میلیون تومانی توسط یکی از نامزدهای انتخابات نگذشته است که دومین رمان او هم روانه بازار شد. فردی که بیشتر او را به عنوان مجری شبکه افق می‌شناسیم، پس از کتاب «نخل و نارنج» به سراغ سیاست رفته و کوشیده یک عاشقانه سیاسی را ارائه کند. روز ۲۰ بهمن ماه و دقیقا در ایامی که او سخت مشغول مبارزات انتخاباتی برای حضور در مجلس بود، در مراسم رونمایی کتاب جدیدش با نام «ارتداد» گفت: «درباره کتاب‌های دیگرم خیلی صحبت کرده‌ام اما تصمیم دارم درباره این رمان و محتوای آن صحبت نکنم تا خود مخاطب کتاب را بخواند.»

چند روز بعد از رونمایی یعنی در روز ۲۵ بهمن، خبرگزاری مهر خبر داد، کتاب ارتداد که توسط انتشارات سوره مهر، وابسته به حوزه هنری چاپ شده به چاپ دوم رسیده است. اما یکباره در روز شنبه ۲۶ بهمن، چاپ یازدهم کتاب ارتداد در کتابفروشی‌ها توزیع شد و طبق اطلاعاتی که در همین نسخه درج شده، چاپ یازدهم هم با تیراژ ۱۲۵۰ نسخه و با قیمت ۳۵ هزار تومان روانه بازار شده است.

این شیوه که ناشر قبل از توزیع اولیه با پیش‌بینی استقبال مخاطبان، دو سه چاپ از یک کتاب را آماده می‌کند تا بتواند پاسخگوی علاقمندان باشد، گاهی اتفاق می‌افتد اما سوالی که وجود دارد این است که چرا تیراژ هر چاپ را بالاتر از ۲۰۰۰ نسخه نمی‌برند و از طرفی فروش چاپ یازدهم از کتابی که تنها ۱۰ روز از توزیعش گذشته منطقی به نظر نمی‌رسد و احتمال فروش سازمانی و فله‌ای را تقویت می‌کند.

شبیه این اتفاق همین روزها برای کتاب «هیچ دوستی بجز کوهستان» نوشته بهروز بوچانی که در انتشارات چشمه چاپ شده است هم افتاده که در همان روز اول توزیع، چاپ سوم این کتاب به فروش رسیده است. اما با توجه به شرایط ناشر و موضوع کتاب، احتمال فروش فله‌ای این کتاب صفر است.

عبدالحمید قره‌داغی، مدیر انتشارات سوره مهر درباره این سوال که کتاب ارتداد چگونه در مدت ۱۰ روز به چاپ یازدهم رسیده، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: ماجرا خیلی ساده است، روی این کتاب تبلیغات و معرفی قبل از انتشار انجام شد. چاپ اولش به صورت اینترنتی و با امضای نویسنده قبل از توزیع به فروش رفت یعنی چاپ اول در بازار توزیع نشده است. چاپ دوم هم برای رونمایی کتاب در اصفهان آماده شد و کلا آنجا به فروش رفت و در تهران توزیع نشد. غیر از آن چندین شرکت پخش سفارش‌ داده بودند و فکر کنم ۱۲ تا ۱۵ هزار نسخه توسط پخشی‌ها پیش خرید شده بود. به همین دلیل ممکن است الان یک فروشگاه چاپ دهم را داشته باشد و یکی چاپ یازدهم را. البته این معنایش الزاما این نیست که همه این تعداد الان توسط مردم خریداری شده ولی پخشی‌ها برده‌اند و توزیع شده و طبق اطلاعات ما فروشش خوب است.

قره‌داغی درباره چرایی تیراژ ۱۲۵۰ تایی در هر چاپ، توضیح داد: از سه سال قبل به خاطر اینکه ناشران به تیرازهای ۵۰۰ و ۱۰۰۰ روی آورده بودند، در سوره مهر قرار گذاشتیم که کتابهای چاپ اول را ۱۲۵۰ نسخه بزنیم و تا چاپ پنجم همین تیراژ را نگه می‌داریم و از پنجم به بعد ۲۵۰۰ تا چاپ می‌کنیم، الان اگر چاپ یازدهم در دست شما هست در شناسنامه تیراژ ۲۵۰۰ است.
این توضیحات قره‌داغی در حالی است که در شناسنامه نسخه‌ای که در اختیار خبرنگار ایرناپلاس است؛ چاپ اول: بهمن ۹۸، تیراژ ۱۲۵۰ نسخه درج شده و کتاب با امضای نویسنده می‌باشد که بدون درخواست خریدار و به صورت امضا شده از قبل در کتابفروشی وجود داشته است و به نظر می‌رسد همان نسخه چاپ اول است که تنها جلدش تغییر کرده و عبارت چاپ یازدهم به گوشه جلد اضافه شده است.

فروش انبوه یک کتاب و چاپ‌های متعدد آن موفقیتی بزرگ و باعث خوشحالی همه اهالی فرهنگ است اما در شرایطی که فروش کتاب به دلیل گرانی و مشکلات اقتصادی افت کرده و ناشران با کسادی بازار مواجه هستند و تیراژها به زیر ۱۰۰۰ رسیده است، یازده بار چاپ خوردن رمانی که مخاطبانش هم از یک طیف خاص هستند در مدت ۱۰ روز عجیب به نظر می‌رسد و احتمالا این بار هم باید منتظر واریز حق‌التالیف‌ کلانی برای یک فعال سیاسی باشیم.

۲ نفر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.