۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۷:۱۷
کد خبرنگار: 3018
کد خبر: 83647700
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

رانت باعث حباب تقاضا در بازار فولاد شده

تهران- ایرناپلاس- مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه فولاد معتقد است که وجود انگیزه‌های سوداگرانه در بازار فولاد اصلی‌‎ترین عامل تقاضای بالای این محصول شده است.

علیرضا توجهی، مدیرعامل پتروفولاد کی‌آشیان در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره وجود بازار سیاه فولاد در کشور، عنوان کرد: چیزی به اسم بازار سیاه وجود ندارد و اینکه بخواهیم با بهانه‌های واهی بگوییم کالا به دست مصرف‌کننده و تولیدکننده‌ها نمی‌رسد هم واقعیت ندارد. اگر آمار سازمان بورس کالا را از سال ۱۳۹۲ به این سو مشاهده کنید، متوجه می‌شوید با یک تصمیم غلط درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی به ناگهان در سال ۱۳۹۷ چه اتفاقاتی در عرضه فولاد افتاده است. آمارها نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن از محصولات عرضه شده فولاد مبارکه در بورس کالا بدون مشتری مانده است. توجه داشته باشید که این موضوع در اوج شکوفایی اقتصاد کشور اتفاق افتاده است. اما در یک سال گذشته چه اتفاقی افتاده که این حجم تقاضا به‌وجود آمده است؟

وی با بیان اینکه وقتی مسئولان با تصمیمات خود موجب توزیع رانت می‌شوند، تقاضاهای سوداگرانه از تقاضای مصرفی پیشی می‌گیرد، گفت: اگر فولاد با قیمت بازار عرضه شود، مطمئناً تقاضا کاهش یافته و به تبع آن، قیمت هم پایین خواهد آمد، زیرا در حال حاضر ما در دوران رکود قرار داریم و تقاضاهای بازار، مصرفی نیست.

این فعال بازار صنعت فولاد ادامه داد: در کنار این موضوع، ما طی این چند سال با بخشنامه‌های متعددی مواجه هستیم که در این زمینه صادر شده است. برخی مدیران از فضای بازار به دور هستند. اقتصاد و بازار هیچ‌گاه خود را با دستورالعمل تطبیق نمی‌دهد. شک ندارم که اگر برای چهار ماه بخشنامه‌های خود را لغو کنند، بازار، خود را تنظیم می‌کند.

این فعال صنعت فولاد در ادامه گفت: بالأخره دولت باید تکلیف خود را روشن کند؛ یا به دنبال بازار آزاد است یا بازار دولتی. اگر دنبال بازار دولتی است که باید منتظر یک اقتصاد پر از رانت و فساد باشیم، زیرا هر جایی که رقابت آزاد وجود نداشته باشد، باعث ایجاد فساد می‌شود.

توجهی اظهار کرد: یک طرح بسیار بزرگ فولادی داریم که در زمینه مصرف ورق فولادی است و به طرح انتقال گاز گوره-جاسک معروف است. این بزرگ‌ترین طرح فولادی کشور است و کلاً چهار کارخانه در کل کشور می‌توانند لوله‌های مورد نیاز این پروژه را تهیه کنند، مابقی اصلاً امکان انجام این کار را ندارند. در اصل، مصرف فولاد در پروژه‌های نفت، گاز، آب و فاضلاب است. ما یک کارخانه بسیار بزرگ در حوزه فولاد در کشور داریم که یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید در دنیا هم محسوب می‌شود. این کارخانه اگر با تمام ظرفیت کار کند، تمام نیاز کشور را در این حوزه، با کیفیت بالا تأمین می‌کند، اما در دوره احمدی‌نژاد پروانه‌های زیادی برای کارخانه‌های تولید لوله و پروفیل صادر شد که اصلاً نیازی به آنها نبود و کیفیت تولید این کارخانه‌ها بسیار پایین است.

وی افزود: بحث بعدی مربوط به تولیدکنندگانی است که اکنون می‌گویند ورق فولاد گران شده است. آیا اینها حاضرند قیمت محصولات خود را با قیمت ورقی که می‌خرند متناسب کنند یا محصولات خود را با قیمت بازار می‌فروشند؟ اینها می‌گویند فولاد مبارکه به ما ورق نمی‌دهد، در حالی که ورق خود را از بورس کالا خریده‌اند و آمار آنها وجود دارد، اما با این حال، پروفیل خود را با قیمت بازار می‌فروشند. این یعنی منافع گروه خاصی که رسانه دستشان است و از سوی صداوسیما حمایت می‌شوند.

۷ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.