۱۷ دی ۱۳۹۸، ۱۸:۴۸
کد خبر: 83625174
T T
۳ نفر
ترامپ همان بُزدلی است که به جنگ ویتنام نرفت

تهران- ایرناپلاس- پس از ترور شهید سلیمانی و همرزمانش موج گسترده‌ای از انتقادات در سرتاسر دنیا نسبت به اقدام ایالات متحده شکل گرفت. علاوه بر بسیاری از تحلیلگران، هنرمندان و اقشار مختلف اجتماعی این اقدام را محکوم ساختند. در این میان موج انتقادات داخلی نسبت به عملکرد ترامپ نیز کم‌سابقه بود.

اقدامی نابخردانه در مسیر جنگ
بعد از انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی، تعدادی از دموکرات‌ها ازجمله نامزدهای اصلی این حزب، در این خصوص اعلام موضع کردند.

استوان والت یکی از نامزدهای اصلی دموکرات در این باره گفت: «تصور کنید اگر یکی از دشمنان ما یکی از اعضای ستاد مشترک ارتش آمریکا، قائم‌مقام وزیر خارجه یا مدیر اطلاعات ملی ما را ترور می‌کرد، چطور واکنش نشان می‌دادیم؟». «یک سوال کلیدی: آیا این هوشمندانه است که هنجارهای نکشتن مقام‌های خارجی را بیش از این تضعیف کنیم؟ مواظب باشید.»

همچنین برنی سندرز از دیگر رقبای انتخاباتی ترامپ در این خصوص واکنش نشان داد: «تنش‌زایی خطرناک ترامپ، ما را به جنگ ویرانگر دیگری در خاورمیانه نزدیکتر کرده است که می‌تواند به بهای جان‌های بی‌شمار و تریلیون‌ها دلار هزینه تمام شود. ترامپ وعده داد جنگ‌های بی‌پایان را تمام می‌کند، اما این اقدام ما را در مسیر [جنگ] دیگری قرار می‌دهد. هنگامی که در سال ۲۰۰۲ با حمله به عراق مخالفت کردم، به علت نگرانی از بی‌ثباتی گسترده تر در منطقه خاورمیانه بود که متاسفانه به واقعیت پیوست. ایالات متحده حدود ۴۵۰۰ نظامی شجاع را در این جنگ (عراق) از دست داد و ده ها هزار تن دیگر زخمی شدند و ما هزاران میلیارد دلار برای این جنگ هزینه پرداخت کرده ایم».

جو بایدن گفت: «....هیچ کدام از این اقدامات این واقعیت که این اقدام، اقدام تنش‌زای بزرگی بوده است را خنثی نمی‌کند. بیانیه دولت[آمریکا] مطرح می‌کند که هدف آن جلوگیری از حملات آینده از سوی ایران است، اما این اقدام به احتمال زیاد تاثیر معکوس خواهد داشت. رئیس جمهور ترامپ یک کبریت را به بشکه باروت انداخت. من اطلاعاتی از این موضوع در دست ندارم و بسیاری از آن نامعلوم است، اما ایران حتما واکنش نشان خواهد داد. ما ممکن است در آستانه یک درگیری بزرگ در خاورمیانه باشیم».

سلیمانی شهید خطرناکتر از سلیمانی زنده است
سناتور کریس مورفی، عضو دموکرات سنا می‌گوید: «سلیمانی دشمن ایالات متحده بود. در این هیچ شکی نیست. مساله این است که آن طور که در گزارش ها اعلام شده، دولت ایالات متحده بدون کسب مجوز از کنگره دومین مرد قدرتمند در ایران را به قتل رسانده و این در حالی بوده که می‌دانسته این مساله می‌تواند به یک جنگ بزرگ منطقه‌ای بینجامد. توجیه این کشتار این بوده که می‌خواسته از حملات آتی ایران جلوگیری کند. یکی از دلایلی که ما به طور عمده دست به کشتار مقامات سیاسی خارجی نمی‌زنیم، این است که چنین حملاتی به کشته شدن آمریکایی های بیشتری می‌انجامد. بزرگ ترین و پرفشارترین نگرانی و ترس ما باید همین باشد.» «هیچ کسی نمی تواند ادعا کند که می داند این ماجرا به کجا ختم خواهد شد. اما نومحافظه کارانی که از این حمله خوشحالند باید به یاد داشته باشند بزرگ ترین اشتاباهات قدرت های جهانی زمانی است که در مناطق پیچیده که دوستان اندکی در آنجا دارند، بدون در نظر گرفتن عاقبت کار، دست به حمله نظامی می زنند.»

به گزارش پولتیکو، مورفی همچنین تأکید کرد که سلیمانی به عنوان یک «شهید» برای آمریکا خطر بیشتری به همراه دارد و ادامه داد:‌«سؤالی که باید امروز از خود بپرسیم این است که آیا قاسم سلیمانی بعنوان یک فرد زنده برای آمریکا خطر بیشتری داشت یا اینکه بعنوان یک شهید؟ این (اقدام آمریکا) همانند آن است که ایران وزیر دفاع آمریکا را ترور کند.»

حرکت ترامپ به سمت نقطه بدون بازگشت
الیوت ال. اِنگِل، از سیاستمداران حزب دموکرات در مجلس نمایندگان، و نانسی پلوسی، رئیس دموکرات این مجلس، نیز با انتشار بیانیه هایی حمله به دستور ترامپ را به شدت محکوم و بر انجام این حمله بدون مجوز و مشاوره با کنگره تاکید کردند: «بالاترین اولویت رهبران آمریکایی باید محافظت از جان و منافع آمریکا باشد. ما نمی توانیم با مشارکت در اقدامات نامناسب و تنش آفرین جان نیروهای آمریکایی، دیپلمات ها و دیگران را به خطر اندازیم. حمله هوایی امشب با مخاطره تحریک به خشونتی خطرناک همراه است. آمریکا و جهان نمی توانند بپذیرند که تنش ها تا نقطه‌ای بی بازگشت، افزایش یابند.»
همچنین جیمز کلَپِر، فرمانده بازنشسته آمریکایی و مدیر پیشین سازمان امنیت ایالات متحده نوشت: «زندگی آمریکایی ها در منطقه در خطر است. ایرانی ها حتما واکنش نشان خواهند داد. اوضاع منطقه بعد از ترور قاسم سلیمانی بسیار پیچیده خواهد شد».

ترامپ توسط چاپلوسان احاطه شده است
سامانتا پاور، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، نوشت: «انتشار عکس پرچم [آمریکا توسط دونالد ترامپ پس از ترور سرلشکر قاسم سلیمانی] در توییت نشانه داشتن یک استراتژی نیست. ترامپ توسط چاپلوسان احاطه شده است. بعد از آن که آنهایی که با نظرات او مخالف بودند، از کار برکنار شدند. او تمامی متخصصان حوزه ایران را اخراج کرده است. وی فرایند بررسی های شورای امنیت ملی برای بررسی احتمالات را نادیده گرفته است. این موضوع احتمالا خیلی سریع تبدیل به مساله ای بسیار ناخوشایند می شود».

اوکاسیو کورتز، عضو مجلس نمایندگان آمریکا، : «شب گذشته، رئیس‌جمهور [آمریکا] در اقدامی وارد شد که در حد گسترده‌ای به عنوان اقدام جنگی علیه ایران تلقی می‌شود. اقدامی که هم‌اکنون زندگی میلیون‌ها انسان بی‌گناه را در معرض خطر قرار می‌دهد. هم‌اکنون لحظه‌ خودداری از جنگ و محافظت از مردم بی‌گناه است. سوال خیلی‌ها، از جمله عموم مردم و کنگره در حال حاضر این است که چگونه از وقوع جنگ جلوگیری شود.

ترامپ همان بُزدلی بود که به جنگ ویتنام نرفت
این اقدامات البته منحصر در سیاستمداران امریکایی نبود. استفن کینگ- نویسنده آمریکایی کتاب‌های «درخشش»، «آن»، « رستگاری در شائوشنگ» و...- نوشت :« فردی که آتش نزاع جدید را [با ترور قاسم سلیمانی] روشن کرده همان فردی است که آنقدر بُزدل بود که به جنگ ویتنام نرفت.»

همچنین رُز مک گوان هنرپیشنه و نویسنده آمریکایی نوشت:ایران گرامی، [دولت] ایالات متحده به کشور، پرچم و مردم شما بی احترامی کرده است. ۵۲ درصد از [مردم] ما خاضعانه و خاشعانه عذرخواهی می کنند. ما خواهان صلح با ملت شما هستیم، اما توسط حکومت تروریست آمریکا به گروگان گرفته شده ایم و راه گریزی نداریم. لطفا ما را نکشید».

نزدیک بودن محاکمه ترامپ در روند استیضاح یکی از انگیزه‌های احتمالی این اقدام است
در سرمقاله روز گذشته نیویورک تایمز هم آمده است: «ترامپ با ترور قاسم سلیمانی آمریکایی‌ها را در معرض خطری بزرگ قرار داده است. در «هوشمندانه» بودن این اقدام تردید است. هنوز قطعات زیادی از این پازل تکمیل‌نشده باقی مانده، اما این قتل حرکتی بزرگ در جهتی پرابهام است. قاسم سلیمانی نقش مهمی در بسط نفوذ ایران در خاورمیانه داشت. اکنون این سؤال مطرح است که چرا کاخ سفید مسیر اقدام «معقول‌تر» را در پیش نگرفته و مستقیما به سمت اقدامی تهاجمی یعنی ترور سلیمانی رفته است؟ نزدیک بودن محاکمه ترامپ در روند استیضاح یکی از انگیزه‌های احتمالی این اقدام است. ترامپ نمایندگان کنگره را پیش از انجام این حمله در جریان قرار نداد. بر خلاف ادعای ترامپ و مایک پامپئو که گفته‌اند به دنبال افزایش تنش با ایران نیستند، هدف قرار دادن سلیمانی «یک تلافی عظیم توسط ایران را قطعی کرده است. اینکه این تلافی چه خواهد بود، کجا و چه زمانی انجام خواهد شد، نادانسته‌های بزرگ ما هستند، اما کارشناسان امور ایران هشدار داده‌اند که این کشور نیروهای نیابتی گسترده و ابزارهای نامتقارن بسیاری از جمله جنگ‌افزارهای سایبری را در اختیار دارد».

همانطور که اشاره شد، موج انتقادات نیروهای سیاسی و مدنی در داخل امریکا نسبت به ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی رو به فزونی است. حوادث روزهای آینده قطعا فضا را روشنتر خواهد کرد. قطعا استراتژی جمهوری اسلامی در نوع برخورد با این اتفاق از سر هوشتمندی و بر مبنای درک درستی از واقعیت‌هاست. به هر صورت آنچه روشن است، این است که از منظر افکار عمومی دنیا ایران حقی کاملا مشروع در پاسخ به این اقدام خواهد داشت.

۳ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.