پشیمانی خریداران دلار؛ بزرگ‌ترین شوک سال با بازار ارز چه می‌کند؟

تهران- ایرناپلاس- یک کارشناس بازار ارز پس از افزایش قیمت دلار در بازار تهران و ریزش شاخص بورس به تأثیر از ناآرامی‌های هفته گذشته گفت: فروشندگان سهام و خریداران دلار، پشیمان خواهند شد.

بسیاری از فعالان بازار ارز انتظار داشتند تأثیر وقایع هفته گذشته را بر نرخ‌ها به‌صورت اساسی ببینند. حمله تروریستی آمریکا به نیروهای نظامی ایران در عراق بر بازارهای مختلفی از جمله بازار ارز تهران تأثیرگذار بود. در نخستین روز هفته، دلار در بازار تهران در بیشترین نرخ به ۱۳۸۵۰ تومان رسید و پایین‌ترین نرخی که در معاملات دیروز تجربه کرد ۱۳۲۸۰ تومان بود.

فرشاد چهاردولی کارشناس بازار ارز در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره این افزایش قیمت گفت: افزایش قیمت دلار هیجانی بود. معمولاً بعد از انتشار اخبار مهم، در بازار رکوردهایی شکسته می‌شود و قیمت‌ها به‌صورت هیجانی بالا می‌رود. افزایش هیجانی قیمت‌ها پایدار نیست و پس از اصلاح به قیمت واقعی بازمی‌گردد.

چهاردولی با اشاره به ریزش شاخص بورس تهران ادامه داد: این خبر علاوه بر افزایش قیمت در بازار ارز، تأثیر منفی بر بورس داشت و ریزش بی‌سابقه‌ای را تجربه کردیم. با این حال، تمام این اتفاقات، هیجانی است و فروشندگان بازار بورس و خریداران دلار در قیمت‌های بالا، پشیمان خواهند شد.

شوک‌هایی که اخبار به بازارها وارد می‌کنند

این کارشناس بازار ارز درباره اثر اخبار بر بازار سرمایه و ارز گفت: خرید در این بازارها بعد از اعلام یک خبر، کاری است که برخی از سفته‌بازان انجام می‌دهند و قطعاً ضرر می‌کنند. چرا که افزایش قیمت‌ها دوامی ندارد و در ادامه به‌شدت ریزش می‌کند. تأثیر اولیه اخبار، ایجاد شکافی است که در آینده اصلاح می‌شود. بعد از بازگشت نرخ‌ها به  به نقطه شروع افزایش قیمت، بازار روند خود را ادامه می‌دهد. روند کاهش یا افزایشی، بعد از تخلیه این هیجان‌ها مشخص می‌شود.

وی در ادامه گفت: خبر اخیر بدترین شوک سال ۱۳۹۸ بر بازارها بود و تأثیر آن به‌مراتب بیشتر از تأثیر شوک قیمت بنزین است. نمی‌توان گفت در روزهای آینده بازار آرامی داریم، چرا که منتظر اقدامات و واکنش‌های بعدی نسبت به این وقایع هستیم.

حمایت از بورس آرامش را به بازار ارز برمی‌گرداند

چهاردولی درباره تأثیر حمایت از بورس بر بازار ارز گفت: در چنین شرایطی نقش بازارگردان اهمیت پیدا می‌کند. دخالت بازارگردان، نرخ‌هایی که می‌گذارد و تزریق‌هایی که به بازار دارد، در کنترل هیجان بازار مؤثر هستند. به‌عنوان مثال تعطیلی اتاق معاملات طلای آب‌شده کمک کرد تا عمق بازار کاهش پیدا کند و التهاب بازار تا حدی فروکش کند. اقدامات مشابه حمایتی و کنترلی در بورس باید ادامه پیدا کند، چرا که علاوه بر بازار اوراق بهادار، بر سایر بازارها نیز اثرگذار است.

وی در ادامه توضیح داد: اگر بورس ریزش کند، سرمایه‌ها از بورس به سمت بازار دلار و طلا می‌رود. در نتیجه، حمایت برای جلوگیری از ریزش سنگین بورس، مانع ورود این حجم از نقدینگی به بازار طلا و ارز می‌شود.

وی درباره روند آتی نرخ دلار گفت: انتظار می‌رود قیمت دلار، تا نقطه‌ای که افزایش قیمت هیجانی از آن آغاز شده، کاهش یابد و شکاف به‌وجود آمده فعلی، اصلاح شود. خریداران بازار فعلی تا پیش از اصلاح، زیان می‌کنند. هیچ‌گاه نباید با یک خبر، به‌صورت هیجانی خرید کرد.

اثر اونس جهانی بر بازار ارز

چهاردولی با اشاره به عوامل افزایش قیمت دلار در بازار دیروز گفت: به‌دنبال این اخبار قیمت اونس جهانی، که به‌طور مستقیم بر قیمت طلای آب‌شده و سکه تأثیر دارد، افزایش پیدا کرد. علاوه بر این، قیمت نفت هم بالا رفت. این شوک‌ها موجب افزایش نرخ ارز شد. با این حال، باید دید اونس جهانی در روز دوشنبه و بازگشایی بازارها چه وضعیتی دارد.

وی با تأکید بر اینکه  بیشتر هیجانات بازار ناشی از یک جو روانی منفی بود، توضیح داد: التهاب‌های ابتدایی بازار در روز شنبه در حال فروکش کردن است و در روز دوشنبه اونس جهانی است که روندهای بعدی را مشخص می‌کند. احتمالاً با کاهش التهاب‌ها تا روز دوشنبه، قیمت جهانی اونس نیز اصلاح خواهد شد.

چهاردولی در پایان با توصیه عملکرد منطقی به فعالان بازار گفت: بعد از خبری که شکاف بسیار مثبتی را در جهت افزایش قیمت ایجاد می‌کند، نباید خرید کرده و به چنین بازاری به‌عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری نگاه کرد. بهتر است خریداران همیشه منطقی عمل کنند. فعالان بورس توجه داشته باشند که اخبار منتشر شده تأثیری بر وضعیت و فعالیت شرکت‌ها نخواهد داشت و شرایط فعلی، صرفاً یک جو روانی زودگذر است.

۱۶ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.