۲۵ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۲۰
کد خبرنگار: 1901
کد خبر: 83596276
T T
۲ نفر

آسیب‌های جبران‌ناپذیر مدیران، داستان قدیمی فوتبال ما

۲۵ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۲۰
کد خبر: 83596276
گزارش و تحلیل از مجید روان‌ستان
آسیب‌های جبران‌ناپذیر مدیران، داستان قدیمی فوتبال ما

تهران- ایرناپلاس- چرا باشگاه‌های فوتبال ما در زمینه حقوق ورزشی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؟ باشگاه‌های ما در همین سال‌های اخیر آسیب‌های بزرگی از ناآشنایی با مبانی حقوق ورزشی دیده‌اند، آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر که برای مدیران فوتبال ما به عادت تبدیل شده‌ است. مدیران باشگاه‌های ما چندان ملالی از شکست‌های خود در دعاوی حقوقی ندارند، گرچه در قراردادها نیز زیان‌های بزرگی را متحمل می‌شوند، اما خم به ابرو هم نمی‌آورند!

به‌رغم کسر امتیاز، محرومیت‌ها از پنجره نقل و انتقالات، پرداخت جرایم سنگین و ... باشگاه‌ها همچنان به سمت استخدام نیروهای متخصص در حقوق ورزشی نمی‌روند. همین چند هفته پیش بود که باشگاه استقلال تمام درآمدش از حضور بازیکنانش در جام جهانی را پای جریمه پروپجیچ داد و تعجب‌آور اینکه پرداخت این جریمه را از موفقیت‌های مدیران خود دانست!

داستان قدیمی فوتبال ما

مهم‌تر این‌که فوتبال ما، فضایی را برای آموزش حقوق‌دان حرفه‌‎ای در نظر نگرفته و باشگاه‌ها گرچه حاضرند جرایم سنگینی را به دلیل ناآشنایی با مبانی حقوقی ‌بپردازند، اما حاضر نیستند همچون آکادمی باشگاه، برای تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه حقوق ورزشی هم سرمایه‌گذاری کنند و این یکی دیگر از ضعف‌های بزرگ فوتبال ماست. نوعا در فوتبال ما در بستن قرارداد با بازیکن، منافع باشگاه در نظر گرفته نمی‌شود و باشگاه‌ها با قراردادی کوتاه‌مدت بازیکنان را استخدام می‌کنند و از انتقال آنها به تیم‌های دیگر بهره‌ای نمی‌برند. این داستان قدیمی در فوتبال ماست و مدیران باشگاه‌ها در روز بستن قرارداد دغدغه‌ای برای آینده ندارند و تنها به این می‌اندیشند که بازیکن را برای آن فصل به خدمت بگیرند.

در واقع باید گفت ساختار باشگاه‌های ما از ریشه خراب است، از مدیر تا اعضای هیئت مدیره که اکثرا تخصصی در پست‌هایی که قرار گرفته‌اند، ندارند و این ضعف بزرگ در اکثر رشته‌های ورزشی ما به‌خصوص فوتبال در این سال‌ها دیده شده و پایانی ندارد. قرار گرفتن مدیران کار نابلد در رأس کار نتیجه‌اش همین می‌شود. یک مربی خوب و کار بلد مانند آندره‌آ استراماچونی پس از پنج سال باشگاه استقلال را به صدر جدول لیگ برتر می‌رساند، اما مدیر کار نابلد، بدون توجه به اینکه باید حقوق او را سر وقت بپردازد، باعث می‌شود در حساس‌ترین زمان، او فرار را بر قرار ترجیح دهد! 

وقتی دروغ‌ها رو می‌شوند

بعد از ترک ایران توسط استراماچونی، هیئت مدیره باشگاه استقلال و مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان لحظه به لحظه از روندی خبر دادند که امید بازگشت این مربی ایتالیایی را در دل هواداران استقلال زنده می‌کرد؛ روندی که البته ماهیت آن نیز به‌دلیل عدم توجه به معیارهای حرفه‌ای مذاکره رسمی بین باشگاه و مربی، در تضاد بود. وقتی دروغ‌ها رو می‌شوند، می‌گویند: به خاطر تحریم‌های ظالمانه آمریکا حساب استراماچونی مسدود شده است. نکته مهم‌تر اینکه افرادی در این باشگاه به‌عنوان هیئت مدیره نشسته‌اند که کارایی لازم را در چنین مواقعی ندارند و همگی منتظرند یک معجزه رخ دهد تا همه چیز دوباره سر جای خود قرار بگیرد! رئیس هیئت ‌مدیره باشگاه با یک چمدان پول راهی فرنگ می‌شود.

پنهان کردن قراردادها

مدیر روابط عمومی باشگاه که خود به‌واسطه عمو و پدرش به این باشگاه راه یافته، در یک برنامه زنده رادیویی با چنان صلابتی می‌گوید: پول استراماچونی از طریق بانک سپه در رم به حساب او ریخته شده و تنها مفاد قرارداد تغییراتی دارد که با انجام آن، این مربی به ایران برمی‌گردد. هیچ نگرانی وجود ندارد! او در پاسخ کارشناس برنامه که مبلغ پرداختی ماهانه باشگاه به این مربی چقدر است؟ این‌گونه پاسخ می‌دهد: اجازه بدهید «سکرت»! بماند. شما پولی را که ما پرداخت کرده‌ایم تقسیم کنید مشخص می‌شود!

انگار فقط در فوتبال ما باب شده که از رقم قرارداد بازیکنان و مربیان چیزی گفته نشود و هیچ‌کس از مبلغ قرارداد لیو مسی و کریس رونالدو خبر ندارد!

شفاف‌سازی «ماچونی»

ساعتی پس از صحبت‌های مدیر روابط عمومی باشگاه استقلال، یک ویدیو از استراماچونی در فضای مجازی پخش می‌شود: «صبح همگی بخیر. لازم دانستم به‌خاطر خبرهای اشتباه و گمراه‌کننده‌ای که به نظر می‌رسد در برخی رسانه‌ها، چه ایرانی و چه جهانی در این چند روز پخش شده صحبت کنم. می‌خواهم شفاف‌سازی کنم. از وقتی مجبور شدم که تهران را ترک کنم تا به‌نوعی بتوانم همه مشکلات را با مدیریت باشگاه حل کنم. هر روز تلاش کردم تا راه‌حلی برای بازگشت و شروع کار مجدد در استقلال با بازیکنانم پیدا کنم تا دست‌کم بتوانم کنار هواداران دوست داشتنی آبی‌مان باشم. برخلاف همه تلاش‌ها و حسن نیتم، متأسفانه هیچ کاری توسط باشگاه صورت نگرفته است. »

نمی‌توانم مذاکره کنم

«من به خاطر احترام و ارزشی که برای بازیکنان استقلال و هوادارانمان قائل هستم، باید عمیقاً با ناراحتی تأیید کنم که در این ۹ روز که تهران را ترک کرده‌ام، هیچ کاری انجام نشده و چیزی تغییر نکرده و من از حالا دیگر مربی استقلال نیستم. به نظر می‌رسد حتی دیروز در رسانه‌های عمومی و در یک برنامه تلویزیونی سندی منتشر شده که ادعا می‌کنند به من پرداختی صورت گرفته در حالی‌که تا امروز من دریافتش نکردم. این برای من و وکیلانم خیلی بد است که نمی‌توانیم به‌صورت قانونی از حقوقمان دفاع کنیم، اما می‌خواهم به‌صورت رسمی به همه هواداران بگویم که دیگر نمی‌توانم با این شرایط مذاکره‌ای داشته باشم. نمی‌توانم مذاکره کنم چون این شرایط وجهه مرا به‌عنوان یک مربی حرفه‌ای فوتبال خراب می‌کند.»

دیگر خسته شده‌ام

«واقعاً نمی‌دانم این آدم‌ها حقیقتاً دوست دارند من به استقلال برگردم یا نه؟ چیزی که از آن مطمئنم این است که دیگر خسته شده‌ام. از روند این پنج ماه، از این رفتار و از رفتار مدیریت باشگاه خسته شدم و از این رفتاری که با بازیکنان تیم می‌کنند کسانی که به‌خاطر چیزهایی که به من دادند و نتایج فوق‌العاده‌ای به دست آوردند و من همیشه قدردانشان هستم، خسته شدم. فقط باید بگویم آنها باید از این به بعد دوباره بتوانند بازی‌هایشان را ببرند. من قلباً تا همیشه استقلالی می‌مانم. امیدوارم استقلال موفق باشد، بازیکنانم برای بازی امروز -شاهین شهرداری بوشهر- موفق باشند. باید دوباره برنده باشیم باید هرچه زودتر در صدر لیگ قرار بگیریم.»

یک سوءتفاهم است

اسماعیل خلیل‌زاده، سرپرست باشگاه استقلال در گفت‌وگو با سایت رسمی باشگاه، در خصوص دلخوری آندره‌آ استراماچونی و اینکه آیا کار این مربی با آبی‌پوشان تمام شده، می‌گوید: «صحبت‌های استراماچونی ناشی از یک سوءتفاهم است. شب گذشته هم گفتم که پول ایشان روز دوشنبه -امروز- به حساب ایشان واریز می‌شود و دلخوری ایشان هم ناشی از یک سوءتفاهم است که مطمئناً حل می‌شود.» رئیس هیئت مدیره و سرپرست موقت باشگاه استقلال فیش منتشر شده هم نشان می‌دهد که پول در بانک سپه هست و آن پول قرار است به صبح دوشنبه -امروز- در حساب ایشان باشد و جالب است بدانید او در پایان می‌گوید: «بار دیگر تأکید می‌کنم که پول هنوز به حساب آقای استراماچونی واریز نشده و روز دوشنبه این پول در حساب آقای استراماچونی است.»

یک چمدان پول!

نکته قابل توجه این بوده که خلیل‌زاده با یک چمدان پول به ایتالیا سفر کرده و به‌قول خودش ۱۶۰ هزار یورو از حساب شخصی خود برداشته تا به این غائله خاتمه دهد که بدون تردید این راه قانونی نبوده و موجب تعجب همگان است. از طرفی، در صحبت‌های این مربی ایتالیایی درخواست پول به شکل قانونی بوده است. فرآیند انتقال پول از کشوری که تحت شدیدترین تحریم‌های بانکی قرار دارد از راه قانونی مدنظر استراماچونی میسر نیست، چرا که مسیرهای مختلف ارسال پول؛ بانک‌های دولتی و چون خود باشگاه نیز دولتی محسوب می‌شود، امکان‌پذیر نیستند و «ماچونی» هم علاقه‌ای به دریافت پول نقد ندارد و از طرفی، ارسال پول از طریق صرافی یا بانک‌های ترک هم برای او مسئله‌ساز می‌شود.زیرا در کشورش از او برای مبدأ پول سؤال خواهند کرد.

اوضاع تحت کنترل است

نکته مهم در خصوص استراماچونی که بدون تردید مدیران باشگاه استقلال آن را نادیده گرفته‌اند، تحصیلاتش در رشته حقوق است و همین مسئله نیز از او یک چهره متفاوت ساخته و «استرا» را در رده‌ای متمایز با سایر مربیان قرار می‌دهد. این مربی ایتالیایی مسلط به قوانین حقوقی در تمام این مدت اوضاع را در اختیار خود گرفته است. در شرایطی که مدیران باشگاه استقلال و وزارت ورزش طوری وانمود کرده‌اند اوضاع تحت کنترل آنهاست! حتی اگر استقلال در بازی با شاهین با ارائه یک نمایش دلپذیر موفق به زدن چهار گل شد، باز هم این آندره‌آ استراماچونی بود که بازی را به میل خود پیش برد! این یکی از همان آسیب‌های جبران‌ناپذیر در فوتبال ایران است که به دلیل اهمیت ندادن باشگاه‌های ما در زمینه حقوق ورزشی گرفتار آن می‌شوند.

فراموش نکنیم فردی را برای برگرداندن استراماچونی فرستادیم که هیچ توانایی انجام آن را نداشت. دانستن زبان مهم‌ترین اصل برای مذاکره کننده بوده که اسماعیل خلیل‌زاده فاقد آن بود. بدتر از همه، حرکت علی فتح‌الله‌زاده است که هنوز جایگاهی در این باشگاه ندارد و هر روز در شبکه‌های مختلف حضور می‌یابد و حتی خود را مدیرعامل باشگاه می‌داند و در این شرایط که حق با آندره‌آ استراماچونی است اولتیماتوم می‌دهد که اگر دوشنبه نیاید، فکر دیگری خواهد کرد!

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.