۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۲۵
کد خبرنگار: 1911
کد خبر: 83475109
T T
۰ نفر

دورخیز سازمان اوج برای جشنواره سی‌وهشتم

۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۲۵
کد خبر: 83475109
دورخیز سازمان اوج برای جشنواره سی‌وهشتم

تهران-ایرناپلاس- کارگردانان مطرح سینمای ایران در تدارک برای حضور در جشنواره فیلم فجر هستند. سازمان سینمایی اوج هم از این قافله عقب نمانده و با دستی پر، در حال آماده‌سازی فیلم‌هایش است.

هر مخاطب علاقه‌مند به سینما با اندکی کنجکاوی یا جستجو متوجه می‌شود که در کشور ما بحث سرمایه‌گذاری برای ساخت آثار سینمایی یکی از مهم‌ترین مراحل و مسائل فیلم‌سازی است که هر کارگردانی با آن دست و پنجه نرم می‌کند. در این میان، برخی مؤسسه‌ها و ارگان‌ها وجود دارند که به‌عنوان سرمایه‌گذار در این پروژه‌ها مشارکت می‌کنند. اما این مشارکت‌ها و حمایت‌ها معمولاً با حرف و حدیث و حواشی همراه هستند، چون نمی‌توان از تأثیرگذاری‌شان بر فیلم غافل بود. البته این ارگان‌ها در سال‌های فعالیت خود، فیلم‌سازان و همفکران بسیاری را با خود همراه کرده‌اند. سازمان هنری اوج یکی از این ارگان‌هاست که ظرف چند سال گذشته به‌عنوان توانمندترین ارگان سرمایه‌گذار در سینما شناخته شده و با بودجه و حمایت‌های خاص در ساخت و سپس اکران، در حوزه ساخت آثار سینمایی هم بسیار فعال، ظاهر شده است.

اوج و جشنواره سی‌وهشتم

سازمان هنری-رسانه‎ای اوج که هدفش شناسایی، آموزش و جهت‌دهی نیروهای مستعد انقلابی است، با نزدیک شدن به جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر، آثار بسیاری را در دست تولید دارد. آثاری که در کنار عناوین آشنا و مطرح، نام کارگردانان جوان و گمنام هم در آنان دیده می‌شود.

اوج، «لباس شخصی» را به سینماها می‌فرستد!

بعد از ساخت چند اثر داستانی و کوتاه، اولین فیلم بلند سینمایی خود را با عنوان لباس شخصی می‌سازد؛ امیرعباس ربیعی که در کارنامه خود اثری مانند «بعد از ظهر»  را که درباره حوادث سال ۸۸ است، دارد، این‌بار فیلم تازه‌اش را به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد برای جشنواره سی‌وهشتم آماده می‌کند. این اثر که فیلمبرداری‌اش به نیمه‌راه رسیده، از بازیگران جدید و گمنام هم بهره برده است. شنیده می‌شود که ابراهیم حاتمی‌کیا به‌عنوان مشاور در این پروژه همکاری می‌کند. باید دید آیا این اثرِ مورد حمایت سازمان اوج، توانایی معرفی یک کارگردان انقلابی و تأثیرگذار را به سینمای کشور دارد یا خیر؟

کارگردان «سیانور»، «روز بلوا» را می‎سازد

بهروز شعیبی، بازیگر و کارگردان بدون حاشیه‌ای است که طی سال‌های فعالیتش نشان داده کارش و حوزه‌ای را که درباره‌اش فیلم می‌سازد، خوب می‌شناسد. دارکوب، دهلیز و سیانور آثار این کارگردان به‌شمار می‌آیند. آثاری که هر کدام درباره حوزه‌ای متفاوت اما با موفقیت روی پرده رفته‌اند. این کارگردان هفته گذشته اولین روز فیلمبرداری اثر تازه‌اش را با عنوان روز بلوا آغاز کرده است. اثری به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان که سرمایه‌گذار آن سازمان اوج است و بازیگران مطرحی چون بابک حمیدیان، لیلا زارع و داریوش ارجمند در آن بازی می‌کنند.

«کارو» در دسترس نیست

تا کنون اطلاعات زیادی از این اثر در دسترس نیست. اما احمد مرادپور که کارگردانی «سجاده آتش»، «رنجر» و سریال «رقص پرواز» را در کارنامه خود دارد، چهارمین اثر خود را در قالب فیلم سینمایی بلند و با مشارکت سازمان اوج و مرکز فیلم و سریال عصر می‌سازد. کارو نوجوان کرمانشاهی بعد از سال‌ها تمرین به تیم ملی کشتی دعوت می‌شود، اما او ... . البته هنوز خبری مبنی بر شروع فیلم‌برداری یا آماده‌سازی این اثر برای حضور در جشنواره سی‌وهشت نیست. به هر حال باید دید که چه تصمیمی برای این اثر گرفته خواهد شد و می‌تواند فرم حضور در جشنواره فجر را پر کند یا خیر؟

«خروجِ» حساسیت‌برانگیز حاتمی‌کیا

«تعدادی کشاورز که زمین‌هایشان را سیل برده است...» آخرین حضور ابراهیم حاتمی‌کیا در جشنواره فیلم فجر به جشنواره سی‌وششم برمی‌گردد. «به وقت شامِ» حاتمی‌کیا حضوری حاشیه‌ساز را برای این کارگردان در جشنواره رقم زد. اثری که بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر را مشترکاً با تنگه ابوقریب برای کارگردان آژانس شیشه‌ای به ارمغان آورد. حاتمی‌کیا یکی از کارگردانانی است که بیشترین همکاری را با مؤسسه اوج داشته، امسال هم خروج را با همکاری این سازمان برای جشنواره سی‌وهشتم کارگردانی می‌کند. اثری که گفته می‌شود سوژه آن به 10 سال پیش بازمی‌گردد. موضوع خروج به‌تنهایی توانسته از همین حالا حساسیت‌هایی را برانگیزد. به اعتقاد برخی رسانه‌ها، این اثر به انفعال و بی‌تحرکی دولت‌ها انتقاد می‌کند. فرامرز قریبیان، پانته‌آ پناهی‌ها و محمد فیلی از جمله بازیگرانی هستند که تا کنون برای بازی در این اثر انتخاب شده‌اند.

آیا اوج با «مشاور موجی» همکاری می‌کند؟

ابراهیم اصغری تهیه‌کننده‌ای است که از سال گذشته درصدد یافتن اسپانسری برای ساخت مشاور موجی است. او که نتوانست مشاور موجی را در سال گذشته بسازد و به جشنواره فجر سی و هفتم برساند، در گفت‌وگویی اعلام کرده که از سازمان اوج برای ساخت این اثر درخواست مشارکت مالی کرده و در انتظار اعلام نظر این سازمان است. به گفته این تهیه‌کننده، مشاور موجی درباره یکی از بازماندگان جنگ است که در زمان حال برای فساد اقتصادی و بازگشت حقوق مردم، انقلاب می‌کند. گفتنی است که هنوز کارگردان این اثر انتخاب نشده است.

وضعیت نامساعد اقتصادی سینما و ۱۰ اثر

برخی رسانه‌ها، تولیدات امسال سازمان اوج برای حضور در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر را ۱۰ اثر سینمایی اعلام کردند که تاکنون اسامی برخی از آثار، رسانه‌ای شده‌ است. حالا سؤالی که ذهن اصحاب رسانه و سینماگران را درگیر خودش کرده، حکایت از این دارد که سازمان اوج چگونه در وضعیت نامساعد اقتصادی به‌تنهایی می‌تواند چنین تدارکی برای جشنواره فجر ببیند؟ باید دید این ارگان با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای جشنواره سی و هشتم و حضور کارگردانانی مانند حاتمی‌کیا و شعیبی و فیلم‌سازان تازه‌نفس و باانگیزه، تا چه اندازه موفق عمل می‌کند؟ 

گزارش از هنگامه ملکی

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.