۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۷:۵۳
کد خبرنگار: 1894
کد خبر: 83465385
T T
۰ نفر

زمین شیب‌دارِ خیس، تیر چراغ‌برق و گُلی که پرپر شد

۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۷:۵۳
کد خبر: 83465385
زمین شیب‌دارِ خیس، تیر چراغ‌برق و گُلی که پرپر شد

تهران- ایرناپلاس- زمین شیب داشت، خیس بود و یکی از سیم‌های داخل چراغ برق فلزی، لخت! همین و عرفان جلوی چشم همبازی‌ها، اهالی محل و نگهبان کوی، در دم جان باخت.

عرفان مثل همیشه، مثل همه روزها زندگی ۱۲ ساله‌اش، به هوای بازی با بچه‌های محل، دوچرخه‌اش را برمی‌دارد و به کوچه می‌رود. هیچ‌کدام از همبازی‌های او دقیقاً نمی‌دانند چه اتفاقی افتاد که عرفان به یکباره از دوچرخه خود پایین افتاد و تیر چراغ برق را بغل کرد. اما همه می‌دانند همه چیز دست به دست هم داد بود که زندگی پسرک، نزدیک تیر چراغ برق به پایان برسد. این حادثه، ششم شهریورماه در محله رشیدیه تبریز اتفاق افتاد.

شاهدان بلافاصله به اورژانس و پلیس اطلاع می‌دهند، اما کار از کار گذشته بود. حتی یکی از اهالی برای کمک به عرفان می‌رود، اما به‌دلیل خیس بودن زمین، او نیز دچار برق‌گرفتگی می‌شود و از بیم جان، مجبور می‌شود برگردد. حالا پلیس، پزشک قانونی و شرکت توزیع برق تبریز، مرگ عرفان به‌دلیل برق‌گرفتگی را تأیید کرده‌اند. پدر عرفان هم از شرکت توزیع برق تبریز شکایت کرده، ولی هنوز به نتیجه نرسیده است. البته شرکت توزیع برق می‌گوید شهرداری تبریز هم در این ماجرا دخیل است و جزو نهادهایی است که در مظان اتهام است.

این حادثه مشابه قتل عمد است

علیرضا امان‌پور، پدر عرفان که بعد از گذشت یک هفته از مرگ پسرش باید بین راهروهای اداره پلیس و دادگاه سرگردان باشد، در حالی که بغض گلویش را گرفته در گفت‌وگو با ایرناپلاس از روز حادثه می‌گوید: پسرم همراه دوستان خود در نزدیکی منزل ما بازی می‌کردند. نمی‌دانم  چطور نزدیک چراغ برق رفته و آن را لمس کرده است. همبازی‌هایش می‌گویند از دوچرخه افتاده است. اما زمین خیس بوده، چراغ فلزی نصب شده در آنجا هم اتصالی داشته و عرفان را برق سه فاز گرفته و همان‌جا فوت کرده است.

پدر عرفان ادامه می‌دهد: سهل‌انگاری شرکت برق و عدم نظارت و بازرسی آنها باعث شده من پسرم را از دست بدهم. در حالی که این تأسیسات باید طوری ساخته می‌شد که به کسی آسیب نرساند. بعد سه، چهار روز که پسر من فوت کرد، آمدند و دکل‌ها را بازدید می‌کنند و الان آنها را خاموش کردند و دارند تعمیر می‌کنند.

به گفته وی، چهار ماه پیش دکل‌های فلزی جدید که سیم‌های آن از زمین به سمت تیر چراغ برق می‌رود، نصب شده و گویا این تیرهای چراغ برق از همان ابتدا هم اشکال داشته است.

پدر عرفان اضافه می‌کند: اگر دنیا زیر و رو هم بشود، پسر من دیگر به این دنیا بازنمی‌گردد، با این حال من شکایت کرده‌ام که چنین اتفاقی برای کودک دیگری نیفتد و این تیرهای چراغ برق درست شوند. شکایت کردم تا مسئولان جوابگو باشند. با سهل‌انگاری یک عده، پسر من از دنیا رفته است.

پیمانکاران شهرداری باعث کشیدگی کابل شدند

در این میان، یوسف مرامی، مدیر دفتر روابط عمومی شرکت توزیع برق تبریز نیز در گفت‌وگو با ایرناپلاس این حادثه را تأیید می‌کند. مرامی درباره این حادثه توضیح می‌دهد: ظاهراً مسیر بازی این نوجوان شیب‌دار بوده است و این پسر بچه افتاده و پایه فلزی روشنایی معابر را بغل کرده، اما بدنه این پایه فلزی برق داشته است. از طرف دیگر، ظاهراً زمین هم به‌دلیل آبیاری چمن‌ها، خیس بوده است.

مرامی ادامه می‌دهد: این محله دارای سیستم روشنایی قدیمی بود و روشنایی معابر وضعیت مناسبی نداشت. به همین دلیل، مردم و اهالی درخواست کرده بودند سیستم روشنایی معابر محله اصلاح شود. شرکت برق تبریز هم پروژه‌ای را تعریف و طراحی کرد که در چند ماه اخیر مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. اما پس از آن، به‌تازگی یک سری حفاری برای چمن‌کاری از طریق پیمانکاران شهرداری، آنجا اتفاق افتاده است که گویا باعث شده کابل داخل پایه فلزی کشیده شود و لنتی که برای جلوگیری از اتصال به بدنه تعبیه شده بود، کنار برود و سیم لخت با بدنه تیر چراغ برق برخورد کند. متأسفانه علاوه بر این اتفاق، چمن نیز آبیاری شده بود و همین موضوع باعث شده برق به زمین هم نشت کند و شاید اگر تعداد بیشتری در آنجا بودند، این حادثه قربانیان بیشتری می‌گرفت.

ممکن است کار برق‌دزدان باشد

مرامی می‌افزاید: علاوه بر این موضوع که احتمال حادثه را کشیدگی سیم به دست عوامل شهرداری اعلام می‌کنند، برخی شواهد نیز احتمال دستکاری در کابل برق را نشان می‌دهد. احتمال دارد که از آن محل، برق‌دزدی صورت گرفته باشد، یعنی کابل و روپوش آن کنده شده است.

گفته می‌شود دلیل اصلی، این مسئله است و نه اتصال کابل بالایی؛ چرا که به گفته مرامی قبل از اجرای کار، در حین آن و در زمان بهره‌برداری، نظارت‌های لازم صورت گرفته است.

مدیر دفتر روابط عمومی شرکت برق تبریز می‌گوید: ما بارها به شهرداری تبریز نامه نوشتیم که پیمانکاران مختلف شما در مراسم‌های مختلف می‌آیند و کابل‌های چراغ برق را جدا و بعد به سیستم‌های تزئینی خودشان متصل می‌کنند. این کار اولاً باعث ایجاد خاموشی در چراغ‌های معابر می‌شود و در درجه بعد احتمال این که این کابل‌ها لخت باقی بماند و با بدنه تیر برق تماس پیدا کند، زیاد می‌شود که باعث برق‌گرفتگی عابران پیاده یا کودکان می‌شوند. ما از شهرداری درخواست کردیم که حتماً در این موارد ما را در جریان بگذارند.

به گفته مرامی، علاوه بر شرکت توزیع برق تبریز، شهرداری تبریز نیز در معرض اتهام است. این حادثه با شکایت پدر عرفان در حال طی کردن مراحل قانونی خود است تا مشخص شود چه کسی مقصر اصلی بوده و هر کس تا چه میزان در این حادثه مقصر است.

هشداری برای عزاداران حسینی

مرامی درباره برخی مراسم‌های محرم نیز هشدار داد. به گفته او، دائماً شرکت توزیع برق از طریق رسانه‌های مختلف، مردم را در جریان خطرات ناشی از برق‌گرفتگی قرار می‌دهد که برق شوخی ندارد و حتماً با هماهنگی شرکت توزیع برق مواردی مثل ساخت داربست یا بلند کردن علم را انجام دهند. چرا که مثلاً در مورد بلند کردن علم زیر خطوط فشار متوسط، به دلیل وجود میدان مغناطیسی حتی با وجود فاصله، ممکن است برق‌گرفتگی صورت گیرد. موضوعی که باعث شده بود پارسال برخی از شهروندان تبریزی دچار حادثه شوند.

به گزارش ایرناپلاس حال باید دید که قانون چه کسی را در این حادثه مقصر معرفی می‌کند. آیا سهل‌انگاری شرکت توزیع برق در بازرسی دقیق استانداردهای استفاده شده در جانمایی تیرهای چراغ برق باعث این حادثه شده است یا پیمانکاران شهرداری کابل‌ها را پس از استفاده، بدون ایمن‌سازی رها کرده‌اند. شاید هم این اتفاق به دست دزدان برق رقم خورده است.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.