۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۵۹
کد خبرنگار: 1769
کد خبر: 83383678
T T
۰ نفر
اقدام انگلیس را نباید به اتحادیه اروپا پیوند زد

تهران-ایرناپلاس- یک کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اقدام انگلستان در توقیف نفتکش ایرانی می‌گوید: نباید اقدام انگلیس را به اتحادیه اروپا پیوند زد، ضمن اینکه باید با آرامش موضوع را حل کنیم. برخی کشورها از افزایش تنش ایران با اتحادیه اروپا سود می‌برند، ولی ما باید از آن پرهیز کنیم.

جاوید قربان اوغلی دیپلمات سابق کشورمان در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلستان می‌گوید: این اقدام انگلستان یک کار تحریک‌آمیز است که صرفاً هم انگلیسی_ آمریکایی محسوب می‌شود و ربطی به اتحادیه اروپا ندارد و عده‌ای نباید این اقدام را به اتحادیه اروپا ربط دهند. چرا که دیدیم هم پمپئو و هم ترامپ از این کار استقبال کردند.

قربان اوغلی توضیح می‌دهد: هر چند هنوز اطلاعات دقیقی درباره این اقدام در دسترس نیست، اما به نظر می‌رسد نوعی تسویه‌حساب است. در موضوع نازنین زاغری موضع ایران محکم است و به درخواست‌های انگلیسی‌ها پاسخ منفی داده شده است. این در حالی است که این موضوع در انگلستان حساس شده و حتی بر سرنوشت نخست‌وزیر این کشور تأثیر منفی داشته است. ازاین‌رو، به نظر می‌رسد به‌نوعی بخواهند دست به تسویه‌حساب بزنند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی می‌گوید: ما باید نسبت به موضوع توقیف نفتکش ایران با وسواس و دقت نگاه کنیم و تلاش کنیم این مسئله را از طریق راه‌های دیپلماتیک حل و فصل کنیم. چرا که در این شرایط، نیازمند آرامش در حوزه سیاست خارجی با دیگر کشورها هستیم. باید از موضوعاتی که می‌توانند در رابطه ما با کشورهای دیگر مشکل ایجاد کنند، پرهیز کنیم. این سخن به این معنا نیست که در مقابل انگلیسی‌ها ساکت باشیم، بلکه باید برای باز کردن گره، راه مناسب و بدون تنش را انتخاب کنیم. من تصورم این است که در این موضوع، کدورتی بین اسپانیا و انگلیس پیش آمده و ما باید با توجه به این اختلاف، با آرامش حقمان را پیگیری کنیم و بگذاریم اختلاف بین کشورهای اروپایی بیشتر شود، ضمن اینکه اتحادیه اروپا مایل به افزایش تنش نیست. اما برخی کشورها از افزایش تنش ایران با اتحادیه اروپا سود می‌برند و ما باید از آن پرهیز کنیم.

به گفته سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی، انگلیس کشوری با سابقه در عرصه بین‌المللی است و شاید تصور می‌کنند که می‌توانند اقدامات سابق خود را درباره ایران اعمال کنند و ما باید به آنها بفهمانیم که آن دوران تمام شده است، اما نباید روابط ما دچار بحران شود. باید مراقب باشیم که آنها و اتحادیه اروپا به سمت آمریکا متمایل نشوند.

دولت جبل الطارق روز پنجشنبه اعلام کرد که مقامات این منطقه و نیروی دریایی انگلیس یک ابرنفتکش سیصد هزار تُنی با نام «گریس یک» را توقیف کرده است. انگلیس ادعا کرده که این نفتکش عازم پالایشگاه شهر «بانیاس» در شمال غرب سوریه بوده است.

«فابین پیکاردو» سر وزیر منطقه خودمختار جبل‌الطارق در این مورد گفت: این پالایشگاه در مالکیت شرکتی است که مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه شده است.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۱ میلادی به‌طور یک‌جانبه تحریم‌هایی علیه سوریه وضع کرد که سازمان ملل بر آن مهر تأیید نزده است. به نظر می‌رسد این اولین باری است که یک محموله نفت خام در رابطه با این تحریم‌ها، توسط یک کشور اروپایی توقیف می‌شود.

«جوسپ بورل» سرپرست وزارت خارجه اسپانیا در این زمینه اعلام کرد که انگلیس به درخواست آمریکا این کشتی را توقیف کرده است. از سوی دیگر، انگلیسی‌ها گفته‌اند که اطلاعات مرتبط با این نفتکش را از دولت محلی جبل‌الطارق گرفته‌اند؛ آن هم بر اساس اطلاعاتی که واشنگتن ارائه کرده بود.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.