۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۶
کد خبرنگار: 1893
کد خبر: 83364875
T T
۲ نفر
فوتبال آشفته و سرخابی‌هایی که سرمایه‌های ملی هستند!

تهران- ایرناپلاس- آنقدر اتفاقات عجیب در ورزش کشور رخ داده که کارشناسان و حتی نویسندگان ورزشی نمی‌دانند به چه موضوعی بپردازند و چه بنویسند که این روزها تکراری نباشد! همه «هَنگ» کرده‌اند. هر چه را بخواهند بنویسند، می‌بینند؛ واقعاً مسخره است! جا به جایی‌ها را نگاه کنید. به جرئت می‌توان فوتبال ما آشفته است که با یک مربی بعد از سه فصل متوالی قهرمانی، این‌گونه برخورد می‌شود.

عقب‌ماندگی‌های جهانی فوتبال ایران را باید از اولین جام جهانی‌ای که در آن حضور پیدا کردیم، مورد نقد و بررسی قرار دهیم. در این بین حتی «سرخابی» ها سرمایه‌های ملی هستند و می‌توانند مطلب خوبی برای نوشتن باشند. این نمی‌شود دو تیمی که هر کدام ۲۰، ۳۰ میلیون خاطرخواه دارند، اینقدر سرگیجه داشته باشند. مسئولان بالادستی، مسئولان درجه اول، حتی مسئولان مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران، مجلس محترم، رئیس‌جمهور ورزش‌دوست نسبت به این سرمایه‌های ملی که دیگر باشگاه محسوب نمی‌شوند، چون در ایران باشگاهی را نداریم که به‌اندازه استقلال و پرسپولیس این همه هوادار داشته باشد، بی‌توجه باشند.

مدیریت غلط

این روزها بحث رفتن برانکو ایوانکوویچ به الاهلی عربستان سر و صدای زیادی بر پا کرده و حتی با اعتراض هواداران پرسپولیس نیز همراه بوده و آن‌ها تقاضا داشتند تا هیئت مدیره باشگاه بابت کم کاری‌شان همگی استعفا بدهند. چیزی که باعث به هم ریختگی این خیل طرفداران شده، مدیریت غلط است و فوتبال ما نیز سال‌های متمادی از این بابت خیلی ضربه خورده و به‌جرئت می‌توان گفت بسیاری از مدیران ما ۶۰ سال عقبند و مدیریت بلد نیستند! همین چند وقت پیش بود که خبر توقیف لوگوی باشگاه پرسپولیس به دلیل بدهی ۳۳۰ میلیون تومانی به یک هتل بر سر زبان‌ها افتاد و این بی‌توجهی مدیران باشگاه چه دردسرها به‌وجود نمی‌آورد.

بدهی‌ها گم می‌شود

باشگاه استقلال و پرسپولیس را ببینید که با مدیرانی اداره می‌شوند که از سوی وزارت ورزش و جوانان معرفی شده و وقتی عوض می‌شوند، نوعاً فقط بدهی از خود برجای می‌گذارند و خودشان هم در مصاحبه‌های مختلف می‌گویند که بدهی روی بدهی وجود دارد. پس این پول‌هایی که گرفته‌اند، کجا رفته است؟ علی‌اکبر طاهری یکی از مدیران سابق باشگاه پرسپولیس در مصاحبه خود گفت که من ۹۳ میلیارد تومان درآمدزایی داشتم که ۹۱ میلیارد تومان از آن خرج تیم شد. اکنون این سؤال مطرح است، پس این همه بدهی از کجا آمده؟ واقعیت این است که بدهی‌ها گم می‌شود مثل همه جا!

حسابرسی کردن

این نکته قابل توجه است که وزارت ورزش و جوانان هرگاه مدیرانی را برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس انتخاب کرد، هیچ‌گاه حسابرسی نکرد که در دوران مدیریت فلان مدیر چقدر پول به باشگاه آمد و این پول‌ها کجا هزینه شد. چرا با رفتن هر یک از آن‌ها بدهی‌های این دو باشگاه بیشتر، بیشتر می‌شود؟! برانکو و بازیکنان تیم همه زحمت کشیدند و سه قهرمانی برای پرسپولیس به دست آوردند. پس چرا باشگاه نمی‌تواند پول این همه زحمت را پرداخت کند؟ آیا مدیران و اعضای هیئت مدیره تنها کاری که از دستشان برمی‌آید، این است که موقع قرارداد پیراهن در دست، عکس بگیرند؟

برانکو مظلوم!

آنچه مشخص است مدیران فعلی صلاحیت این را ندارند که تیم بزرگ را مدیریت کنند و فقط باعث اذیت هواداران شدند. برانکو ایوانکوویچ در طول مربیگری خود در پرسپولیس برخلاف کارلوس کی‌روش بسیار مظلوم بود و حیا داشت که هیچ‌گاه بحث مالی را به بیرون از باشگاه بروز نداد و اگر یک مربی ایرانی در رأس کار بود، همان سال اول شکایت می‌کرد. آن‌هایی که این بلا را سر پرسپولیس آوردند، باید اکنون پاسخگو باشند و حتی وزیر ورزش هم باید جواب بدهد. آیا با مربی تیمی که سه فصل متوالی آن را به قهرمانی می‌رساند، باید این‌گونه برخورد کرد؟ او حق دارد این‌گونه از ایران فرار کند!

همه «هَنگ» کرده‌اند

این اتفاقات عجیب باعث شده تا کارشناسان و حتی نویسندگان ورزشی دچار سرگیجه شوند. آن‌ها نمی‌دانند به چه موضوعی بپردازند و چه بنویسند که این روزها تکراری نباشد! به‌نوعی همه «هَنگ» کرده‌اند. هر چه را بخواهند بنویسند، می‌بینند واقعاً مسخره است! قابل هضم نیست. به جابه‌جایی‌ها نگاه کنید. به‌جرئت می‌توان گفت مدیریت فوتبال ما آشفته است. آقایان از مدیریت فقط ژست مدیریت را می‌گیرند. آقای عرب! اگر مدیریت کردن این‌گونه باشد، یک بچه هم نمی‌تواند این‌گونه یک باشگاه را مدیریت کند و بعد بگوید اسپانسر پولش را به‌موقع نداد و ما نتوانستیم بدهی خود را پرداخت کنیم؟

مدیران غیرتخصصی

اگر توانایی شما در این حد بود، چرا در رأس امور قرار گرفتید؟ یک مدیر باید تمامی تلاش خود را بکند و از هر منبعی که سراغ دارد حقوق کادر فنی و بازیکنان تیم را تهیه و به‌موقع پرداخت کند. یکی از معضلات ورزش ما این است که مدیران غیرتخصصی را در رأس کار قرار می‌دهند. یک‌بار از مازیار ناظمی، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در این باره سؤال کردیم و او پاسخ داد: تخصص مهم نیست، آن‌ها برای مدیریت می‌آیند! ایرج عرب پیش از آن‌که مدیرعامل باشگاه پرسپولیس شود در سمت سرپرست اداره کل حراست وزارت ورزش و جوانان قرار داشت و بعد از کنار گذاشته شدن از این سمت، به‌عنوان معاون مالی اداری در این باشگاه مشغول به فعالیت بود.

حضور یک پیمانکار

نکته جالب این‌که سهند حبیب‌زاده، مشاور مدیرعامل باشگاه پرسپولیس است که در آنجا پیمانکار بوده و در نقل و انتقالات شرکت می‌کند! او چه کاره است که در این نقش حضور پیدا می‌کند؟! آیا تخصصی در خرید و فروش بازیکنان دارد؟ استعدادیاب متخصص است؟ ببینید در رأس امور مدیریت و نقل و انتقال قهرمان سه‌ساله لیگ ایران چه افرادی حضور دارند! ایرج عرب با چه سابقه مدیریتی به‌عنوان مدیرعامل یک باشگاه بزرگ انتخاب می‌شود؟ فراموش نکنید همین چندی پیش سیدرضا افتخاری، مدیرعامل سابق باشگاه استقلال به‌دلیل آنچه جعل امضا در زیرمجموعه‌اش اعلام شده، از سوی کمیته اخلاق به پنج سال محرومیت از فعالیت‌های فوتبالی محروم شد.

خرد کردن دلار

وقتی امیرحسین فتحی به سبزه میدان می‌رود تا دلار را خرد کند، وقتی یک فرد که سابقه فوتبالی ندارد و مهم‌ترین کارش سرپرستی حراست وزارت ورزش و جوانان است، در رأس دو باشگاه بزرگ پایتخت قرار می‌گیرند، بدون تردید یک جای کار ورزش ما ایراد دارد. حبیب‌زاده چه کسی است که به پرسپولیس آمده؟ چرا باید زمین درفشی‌فر به مدت پنج سال در اختیار ایشان قرار بگیرد و هر بهره‌برداری از آن انجام شود؟ این درست نیست که مدیرعامل یک باشگاه برود سبزه میدان دلار خرد کند. مشکل خیلی بالاتر از این حرف‌هاست و این‌ها را باید مسئولان بالادست بفهمند و مردم هم با خبر شوند که یکی هست و به این نکات توجه خاص دارد.

گزارش و تحلیل از مجید روان‌ستان

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.