۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۴۴
کد خبر: 83354634
T T
۰ نفر
تلاش‎های خرابکارانه برای به حاشیه راندن دیپلماسی ایرانی

تهران- ایرناپلاس- هرگاه دیپلماسی ایرانیان فعال می‌شود، همزمان مخالفان این تاکتیک ایران، دست به عملیات های خرابکارانه می زنند. چه آنجا که منافقین گرد هم جمع می شوند و چه آنجا که عده‌ای در دریای عمان به نفت‌کش‌های ژاپن حمله می‌کنند. ظریف یک بار با اشاره به این همزمانی تأکید کرد، چوپان دروغگوی تیم B که فریاد "گرگ آمد" سر داده، یکبار دیگر جار و جنجال به پا کرده.

یازده تیرماه دو سال قبل، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای گفت‎وگو درباره مسائل بین‌منطقه‌ای به پاریس سفر کرد و در خلال این سفر با وزیر خارجه، رئیس‌جمهور و رئیس سنای فرانسه هم دیدار کرد. در شرایطی که ظریف در حال رایزنی‌های دیپلماتیک با مقامات عالی‌رتبه فرانسه بود، تعدادی از منافقین در همین شهر تجمع و تظاهرات کردند.

مصادف شدن تجمع منافقین با سفر ظریف، ظن حمایت برخی کشورها از این گروهک و تلاش برای برهم زدن روابط دیپلماتیک ایران با اروپا را تقویت کرد. البته مقامات ایرانی هم نسبت به این موضوع واکنش صریحی نشان دادند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه وقت با اشاره به این‌که سفر ظریف به فرانسه ربطی به تجمع منافقین ندارد، گفت که نسبت به دولت فرانسه، این گلایه وجود دارد که چرا چنین مجوزی را برای تجمع این گروه تروریستی صادر کرده است. او همچنین اضافه کرد: بی‌شک طرف فرانسوی دچار یک خطای جدی در مورد این گروه تروریستی است.

سال گذشته نیز همزمان که قرار بود سفرهای اروپایی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری شروع شود، دستگاه اطلاعاتی بلژیک مدعی شد دو دیپلمات ایرانی در رابطه با بمب‌گذاری در گردهمایی منافقین بازداشت شدند. طبق ادعای دستگاه‌های اطلاعاتی بلژیک، فردی که در آلمان دستگیر شده، یک دیپلمات ایرانی است که در سفارت ایران در اتریش مشغول به کار است! این فضاسازی رسانه‌ای در حالی بود که روحانی می‌خواست به وین سفر کند. این همزمانی دیپلماسی ایران و اقدامات خرابکارانه، ظریف را به واکنش واداشت. او در توییتر خود نوشت: چه همزمانی جالبی. همزمان با شروع سفر رئیس‌جمهور به اروپا یک عملیات ایرانی، افشا و عوامل آن دستگیر می‌شوند. ایران هرگونه خشونت و ترور را در هر مکانی محکوم می‌کند و آماده همکاری با همه مقامات ذی‌ربط برای کشف آنچه تنها یک عملیات پلید برای دادن نشانی غلط است، می‌باشد.

اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز همچنان که تنش‌ها بین ایران و آمریکا بالا گرفته بود، شورای عالی امنیت ملی ایران بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام نوشت و اعلام کرد: هر زمان که خواسته‌های ما تأمین شود، ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

هنوز چند روز از صدور این بیانیه نگذشته بود که انفجاری در بندر فجیره رخ داد و در جریان آن چهار کشتی دچار سانحه شدند. با وجود آن‌که هنوز هیچ منبعی خبری از جزئیات این حادثه نداده بود، برخی از منابع وابسته به آمریکا مدعی شدند پشت پرده این حوادث ایران است. در واکنش به این ادعاها ظریف نوشت: «چوپان دروغگوی تیم B که فریاد «گرگ آمد» سر داده یک‌بار دیگر جار و جنجال به پا کرده: این بار موساد اطلاعات مربوط به نقش‌آفرینی ایران در عملیات خرابکارانه الفجیره را تحریف کرده است. من درباره وقوع «تصادف‌ها» و دادن آدرس‌های غلط هشدار داده‌ام- می‌دانیم وقتی دروغ‌هایشان را باور کنیم چه اتفاقاتی می‌افتد. قبلاً در چنین وضعیتی قرار داشته‌ایم، مگر نه؟»

اشاره ظریف از «تیم B»، چند سیاستمدار جنگ‌طلب در دنیا است که حرف اول نام یا لقب آنها با حرف B آغاز می‌شود: «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی، «محمد بن زاید»، ولیعهد امارات و «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید.

همچنین محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری خانه ملت گفت که همزمانی انفجارها در بندر فجیره با بیانیه شورای عالی امنیت ملی و سخنرانی فرمانده سپاه پاسداران در مجلس ایران مشکوک است. این هم‌زمانی در کنار اخبار متناقض منتشر شده درباره حادثه و نیز ادعای تعلق دو کشتی به عربستان سعودی «از سناریویی برای وارد کردن ترامپ به جنگ در خلیج فارس» است.

در ادامه همین همزمانی‌ها، چهارشنبه هفته گذشته، وقتی آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن در حال دیدار با مقام معظم رهبری بود، دو نفت‌کش متعلق به این کشور در دریای عمان و در نزدیکی آب‌های ایران مورد حمله قرار گرفتند و آسیب دیدند. مقامات آمریکایی این حادثه‎ را بهانه‌ای تازه برای ایجاد تنش در منطقه یافتند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا با استناد به یک ویدیوی غیر واضح و نامشخص گفت که تهران در این عملیات مسلحانه دست داشته است. این سند آنقدر مبهم بود که بسیاری از مقامات اروپایی آن را برای مشخص شدن متهم ناکافی خواندند.

ظریف، وزیر امور خارجه اظهارات همتای آمریکایی خود را به چالش کشید و اتهام‌زنی‌های مقام‌های آمریکایی درباره حمله به دو نفتکش در دریای عمان را به تحرکات ضد ایرانی گروه B، چهره‌های تنش‎آفرینی چون جان بولتون، بنیامین نتانیاهو، محمد بن سلمان و محمد زائد مرتبط دانست و درباره این اتهام‌زنی‌های بی‌سند، هشدار داد. ظریف همچنین در توییتر خود سخنان مقامات آمریکایی درباره نقش داشتن ایران در حمله به نفت‌کش‌ها را نشانه آن دانسته که «گروه ب در حال حرکت به‌سوی نقشه جایگزین است».

گویا این همزمانی‌ها قرار نیست پایانی داشته باشد. همان‌طور که از قبل قابل پیش‌بینی بوده است. ظریف اردیبهشت امسال در سفر خود به دهلی‌نو گفته بود: درباره خطراتی که افراد تندرو در داخل حکومت آمریکا و همین‌طور افرادی در منطقه تلاش دارند آن را تحمیل کنند، نگرانی‌هایی وجود دارد. نگرانی این است که این خطرات با اقدامات و خرابکاری‌های مشکوکی که در منطقه ما در حال اتفاق افتاده است افزایش یابد. البته ما قبلاً هم پیش‌بینی کرده بودیم از این‌گونه اقدامات را صورت خواهند داد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.